Puigneró: “Amb les noves estacions de l’L10 Sud estem connectant un dels motors d’activitat econòmica de Catalunya i descarbonitzant la mobilitat del país”

07/11/2021
· Entren en funcionament les noves estacions Port Comercial/La Factoria, Ecoparc i ZAL/Riu Vell a la Zona Franca
· Les obres de construcció i de posada en funcionament han comportat una inversió de 120 MEUR
· Es preveu que registrin en conjunt un milió de viatges anuals

El Govern de la Generalitat posa avui en servei tres noves estacions de l’L10 Sud a la Zona Franca: Port Comercial/La Factoria, Ecoparc i ZAL/Riu Vell, al barri de la Marina del Prat Vermell de Barcelona que, juntament amb la ja existent de Zona Franca, donaran cobertura de metro a una important àrea d’activitat econòmica, tot ampliant l’oferta de transport públic en aquest entorn. D’aquesta manera, el Govern referma el seu compromís per un país cada cop més descarbonitzat, ja que aquesta actuació s’emmarca en la l’aposta pel transport col·lectiu i per la generació i ús d’energies netes. Així, el vicepresident de Polítiques Digitals i de Territori, Jordi Puigneró, ha posat de relleu que “no solament estem posant en marxa tres noves estacions del metro de la Generalitat sinó que també estem connectant un dels motors econòmics del país i descarbonitzant la mobilitat del país”.

Ampliar el sistema de transport públic contribueix a “reduir emissions de Co2 i a lluitar contra el canvi climàtic”, ha exposat el vicepresident, que ha exemplificat que amb les noves estacions i les plaques fotovoltaiques que el Departament instal·larà en aquest entorn suposaran “que les emissions de CO2 equivalents a les de 200.000 cotxes a l’any quedaran neutralitzades”. A més, Puigneró ha posat de relleu que “la crisi climàtica ens interpel·la a tots” i que actualment cal “mesurar la distància d’una manera diferent” i són imprescindibles indicadors com “la quantitat de carboni que deixem d’emetre per anar d’un lloc, els megabits, la capacitat per estar connectats en aquesta era digital, el PIB i la qualitat de l’aire”.

El vicepresident Puigneró ha remarcat el compromís del Govern per una mobilitat “més col·lectiva, compartida, connectada, descarbonitzada i gestionada des de Catalunya”. I ha advertit que “no podrem fer una lluita efectiva, total, contra el canvi climàtic si no podem gestionar també una peça clau del país com és Rodalies”, que té 450.000 usuaris diaris. En la reunió bilateral d’aquest mes de novembre sobre infraestructures amb l’Estat, “tornarem a reclamar el traspàs efectiu i integral de Rodalies” perquè no és una qüestió “de colors polítics sinó de models de gestió, de models centralitzats o models de proximitat”.

La construcció i posada en funcionament d’aquestes tres noves estacions, final de l’L10 Sud, ha comportat una inversió en conjunt de 120 MEUR. Juntament amb la de Zona Franca, s’eleven en viaducte pràcticament durant 3 quilòmetres al llarg del carrer A de la Zona Franca, i per tant, el metro discorre en superfície, mentre la resta d’estacions del sistema L9/L10 són soterrades.

L10 plaques
Les noves estacions permeten donar una alternativa al vehicle privat a un àmbit del polígon de la Zona Franca, Port i ZAL on hi treballen més de 37.000 persones. Es preveu que les noves estacions registrin en conjunt un milió de viatges a l’any, una xifra que representa una reducció d’emissions de CO2 de 289 tones anuals.

Generació d’energia verda
En cadascuna de les quatre estacions del viaducte, el Departament ha instal·lat un centenar de panells fotovoltaics, amb l’objectiu de promoure la generació d’energies netes i aplicar polítiques de descarbonització. Aquesta mesura forma part d’una operació per a la generació d’energia de proximitat, més eficient, a través d’instal·lacions fotovoltaiques, que es completarà amb la instal·lació de panells també a la coberta dels Tallers de Zona Franca.

En aquest espai, més ampli, s’instal·laran, en una superfície de 9.700 m2, més de 4.800 panells; l’energia obtinguda serà molt més elevada i es podrà connectar a la xarxa de distribució interna de l’L9/L10. Les obres es licitaran abans de final d’any i els nous panells entraran en funcionament el 2023. Aquesta instal·lació abastarà una superfície i tindrà una capacitat de producció d’energia més gran que la pèrgola del Fòrum de Barcelona.

En total, sumant aquestes actuacions, s’hauran instal·lat més de 5.000 panells fotovoltaics repartits en unes 1,2 hectàrees, que generaran una energia de 3 milions de kwh/any. Això equival a una reducció de 700 tones anuals de CO2 equivalent en el sistema de producció energètica. La inversió total serà de prop de 4 MEUR.

Característiques de les estacions
Les noves estacions presenten tres nivells: el vestíbul a nivell de carrer, un nivell superior, que és el corresponent al viaducte, el de l’andana, i un altell per a serveis tècnics. En ser de nova construcció, les estacions estan totalment adaptades a persones amb mobilitat reduïda i les andanes, com totes les de l’L9/L10 estan protegides amb portes de vidre. El sistema de l’L9/L10 és de conducció automàtica.

A partir d’avui, l’L10 Sud consta d’11 estacions en servei. Les altres vuit estacions de la línia són Collblanc, Torrassa, Can Tries – Gornal, Provençana, Ciutat de la Justícia, Foneria, Foc i Zona Franca. Les tres primeres formen part també de l’L9 Sud, que uneix les estacions de Zona Universitària i Aeroport T1.

Amb les noves estacions, tot el sistema L9/L10 de metro compta amb 37,5 quilòmetres de línia en servei i 35 estacions.

La posada en funcionament d’aquestes estacions s’afegeix a les obres que el Govern té en marxa per a completar l’L9/L10, amb una inversió prevista de prop de 950 MEUR.

Noves infraestructures i serveis de transport públic
El Govern de la Generalitat està desenvolupant un conjunt de noves infraestructures i serveis de transport públic per a la descarbonització de la mobilitat i la millora de la connectivitat. En aquest sentit, preveu en aquesta legislatura treballar per a la finalització del tram central de l’L9, iniciar el perllongament de l’L8 d’FGC entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia i posar en marxa la línia gestionada per FGC per a connectar amb l’Aeroport de Barcelona i les noves rodalies de Lleida.