Vicepresident Puigneró: “Faré del traspàs de Rodalies el cavall de batalla d’aquest Departament aquesta legislatura”

· El vicepresident recorda que el bon funcionament de la xarxa ferroviària de passatgers “afecta els drets bàsics de moltes persones: els dels estudiants, els dels treballadors i també és un instrument fonamental en la lluita contra el canvi climàtic, per tenir menys cotxes i un aire més pur”
· “L’Estat no cuida els serveis públics a Catalunya i, en matèria de Rodalies, ni hi és ni se l’espera”, ha denunciat; des de 1975, no ha construït cap quilòmetre de via nova

4/10/2021. El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha assegurat avui, davant els incompliments dels serveis mínims previstos per a la tercera jornada de vaga del sindicat de maquinistes de Renfe, que “faré del traspàs de Rodalies el cavall de batalla d’aquest · Departament aquesta legislatura”.

El bon funcionament de la xarxa ferroviària de passatgers “afecta els drets bàsics de moltes persones: els dels estudiants, els dels treballadors i també és un instrument fonamental en la lluita contra el canvi climàtic, per tenir menys cotxes i un aire més pur”, ha recordat Puigneró, que ha denunciat el “traspàs fake” acordat el 2009. “Només ens van traspassar els horaris”, ha criticat el vicepresident, “ni les vies, ni les catenàries, ni les estacions, ni el personal, ni el finançament, ni els trens; sense tot això, és impossible fer una gestió correcta”, ha detallat.

“L’Estat no cuida els serveis públics a Catalunya i, en matèria de Rodalies, ni hi és ni se l’espera”, ha reblat Puigneró. Com a exemple, ha recordat que només s’ha executat el 15% dels 4.000 MEUR que es preveien en el Pla de Rodalies 2008-2015 i que no ha construït cap quilòmetre nou de via des de 1975.. “Són xifres dantesques que exemplifiquen que no tenen cap interès per gestionar correctament Rodalies a Catalunya”, ha volgut posar de relleu. És per això que ha reclamat el traspàs complert de Rodalies i regionals “amb la infraestructura, estacions, personal i finançament; tenint totes les eines podrem demostrar que fem bé la feina”.

En aquest sentit, Puigneró ha demanat a la ciutadania que “ens donin crèdit perquè la Generalitat ha demostrat que sap gestionar bé” un servei de rodalies ferroviari. “Si un vol comparar el servei de la Generalitat i de l’Estat en un mateix servei, només ha de pujar a un tren d’FGC i a un de Rodalies i veurà la diferència”, ha comentat.

Com a exemples, ha recordat que la puntualitat dels trens d’FGC –fixada en 3 minuts- és del 99,5%, mentre que la dels trens de Rodalies –fixada en 5 minuts- és d’entre el 85 i el 90%.

També ha posat com a exemple de la diferència inversora entre l’Estat i la Generalitat les línies R3 de Rodalies i la línia de Martorell d’FGC. “Al 1980, les dues línies tenien 5 milions de passatgers. Avui, l’R3 de Vic continua tenint 5 milions i la línia d’FGC fins a Martorell, té 24 milions de passatgers”, ha explicat. “La Generalitat desdobla i millora les seves línies, fa inversions, mentre l’Estat a Rodalies ni està ni se l’espera”, ha conclòs.