TMB: Com funciona la ventilació dels trens per prevenir contagis al metro

Cada 2,5 minuts es renova l’ambient. Els climatitzadors maximitzen l’entrada d’aire de l’exterior per dispersar possibles aerosols, mentre que els filtres retenen partícules i microorganismes.

Molta ventilació, ús generalitzat de la mascareta, trajectes relativament curts i poca interacció són les claus que expliquen que el transport públic no sigui un escenari significatiu de contagi de Covid-19. Amb l’ajuda del servei de Manteniment de Material Mòbil de Metro i la col·laboració d’Alstom, expliquem com s’ha aconseguit maximitzar la renovació d’aire dins dels trens de la xarxa de metro.

1. Per què és important la ventilació en la prevenció de contagis? La renovació de l’aire dilueix la possible presència de virus surant en l’ambient en petits núvols, els anomenats aerosols. A l’exterior això s’aconsegueix per l’efecte dels corrents d’aire naturals, mentre que en espais tancats cal un bon sistema electromecànic que forci el moviment de les masses aèries.
2. Què passaria sense una renovació d’aire constant? Les simulacions remarquen la importància d’una bona ventilació i que els passatgers portin ben posada la mascareta: sense la ventilació adequada, els aerosols quedarien en l’aire i s’acumularien en cada esternut o tos.
3. És eficaç la ventilació del metro? Sí. Junt amb la neteja i desinfecció, TMB ha posat la màxima atenció a assegurar la ventilació eficaç dels seus mitjans de transport. L’ambient de la xarxa de metro es renova constantment a través de les estacions i dels pous situats en els túnels entre elles, mitjançant potents electroventiladors que impulsen o extreuen aire les 24 hores. Dins dels vagons, els climatitzadors mouen l’aire de manera més eficient que als restaurants, les escoles i altres espais interiors, segons els experts en aerosols.
4. Què fa l’equip de climatització d’un tren? Situat al sostre, aspira constantment l’aire de l’interior i l’aire exterior. La barreja de l’aire recirculat i de l’aire exterior es filtra i es refreda i s’envia, a través dels conductes, al compartiment dels viatgers. La sortida de l’aire es produeix en els conductes d’extracció que es troben a prop de la zona d’intercirculació. A més, en cada parada l’obertura de les portes (20 en cada costat) provoca la sortida de l’aire de l’interior i l’entrada de l’aire de l’exterior. En cada moment, un terç de l’aire prové de l’exterior i els altres dos terços corresponen a l’aire recirculat.
5. Com s’evita la concentració de virus? El flux continu d’aire a través dels conductes de ventilació ajuda a limitar l’acumulació de les partícules virals que hagin pogut entrar dins d’un vagó després de ser desinfectat. Cadascun compta amb dues unitats de ventilació, una en cada extrem. Entre totes dues reemplacen completament l’ambient interior cada pocs minuts i dispersen partícules i microorganismes.
6. Quin paper fan els filtres de la climatització? Els ventiladors extreuen l’aire a través dels filtres i serpentines de refredament. Els filtres fan la funció de bloquejar aerosols grans i petits abans que l’aire entri en els conductes. Als trens del metro els filtres tenen un disseny ondulat que augmenta la seva superfície i, per tant, les oportunitats d’atrapar les gotes en què viatgen virus i bacteris. Els filtres estan fets de fibres que obliguen l’aire que entra a canviar de direcció i atrapa partícules a mesura que l’aire les travessa.
7. Què està fent TMB perquè la ventilació dels trens sigui més eficaç? Està instal·lant comportes de tancament del cabal de recirculació en els equips de climatització dels trens per renovar més l’ambient a l’interior de cada cotxe. Aquestes comportes són regulables entre el nivell inicial de 13,5 renovacions/hora fins a un nivell de 24,4 renovacions/hora. També s’estan instal·lant nous filtres capaços de retenir partícules de 2,5 micres amb una efectivitat de fins al 70%. Amb els nous paràmetres, s’aconsegueix que els climatitzadors barregin un 60% d’aire exterior (inicialment era el 33%) i un 40% d’aire recirculat. La renovació de l’aire de cada vagó es completa així cada 2,5 minuts en comptes dels 4,5 minuts inicials.
8. És doncs impossible contagiar-se de Covid-19 al metro? No hi ha llocs públics on sigui impossible, però al metro la probabilitat és molt baixa. La taxa d’intercanvi d’aire i l’ús generalitzat de la mascareta disminueixen dràsticament les possibilitats que es produeixi un esdeveniment dels anomenats superpropagadors, és a dir, que la presència d’una persona malalta que no mantingui les regles d’higiene encomani el coronavirus a una gran quantitat d’usuaris sense possibilitat de fer-ne el rastreig.