Renfe invertirà 274 milions d’euros a Catalunya el pròxim any

Isaías Táboas a la Comissió de Transports del Congrés
· Les partides més grans corresponen a la compra de material rodant i a les actuacions en estacions
· Renfe recuperarà el pròxim exercici el volum de viatgers de Serveis Comercials (Ave i Llarga Distància) anterior a la pandèmia
· El Grup Renfe aconseguirà tornar als beneficis el pròxim exercici, després d’assolir una xifra de negoci total de més de 4.370 milions, un 32% més que el 2021

Barcelona, 28 d’octubre de 2021 (Renfe). Renfe preveu destinar 274,07 milions d’euros a Catalunya durant el 2022, convertint-se en la comunitat autònoma que rep més dotació econòmica per part de la companyia, segons va anunciar ahir el president de Renfe, Isaías Táboas, a la Comissió de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana del Congrés dels Diputats.

Dins de les inversions, destaquen les partides reservades als Plans de compra de material rodant per a Rodalies (83,26 milions d’euros) i per a altres trens de viatgers i mercaderies (52,31 milions d’euros). Així mateix, la flota existent es veurà beneficiada amb les inversions en grans reparacions i en els plans d’accessibilitat.

Durant el pròxim exercici, Renfe ha previst una partida de 14,67 milions d’euros per remodelar i millorar les instal·lacions d’estacions estratègiques de la xarxa de Rodalies.

En el capítol d’inversions, cal destacar també les actuacions en controls d’accés intel·ligent (3,58 milions d’euros), en tallers (2,05 milions d’euros) i en sistemes d’informació i altres inversions (7,4 milions d’euros).

El Grupo Renfe augmentarà els seus ingressos en 2022
Isaías Táboas va explicar a la Comissió de Transports que la companyia augmentarà els seus ingressos en 1.050 milions d’euros en 2022. L’increment de la xifra de negoci de l’operadora té el seu origen en un creixement important de viatgers i en una pujada sostinguda de les tones transportades.

Durant la compareixença, Táboas va detallar que Renfe passarà de transportar 345 milions de viatgers en 2021 a 463 milions el 2022, una xifra que suposa un augment de viatgers de 118 milions (un 34% més). Del total de viatgers previstos el pròxim exercici, 34 milions corresponen a Serveis Comercials (Ave i Llarga Distància), cosa que implica recuperar el volum de viatgers de 2019, abans de la pandèmia.

Pel que fa al transport de mercaderies, la companyia passarà de transportar 16 milions de tones el 2021 a 17,5 milions el 2022, 1,5 milions de tones més (+9%).

D’aquesta forma, els ingressos per trànsit de viatgers i mercaderies se situaran l’exercici pròxim en 2.490 milions d’euros, 935 milions més que el 2021 (es preveu que aquest exercici tanqui amb una xifra de vendes de 1.565,5 milions), el que suposarà un augment d’un 59% en la facturació per vendes de bitllets i transport de mercaderies.

Entre les partides d’ingressos, destaca un increment del 24,5% de les vendes del projecte Haramain, fins a situar-les en 64,4 milions, gairebé 13 milions més que el 2021. L’únic ingrés que disminueix és el derivat de les compensacions de l’Estat i les Comunitats Autònomes per la prestació d’Obligacions de Serveis Públics (OSP) que baixa en 15 milions d’euros, des dels 1.470 milions de 2021 a 1.455 milions el 2022.

Les despeses totals augmenten a conseqüència de l’increment d’activitat, fins a situar-se en 3.936 milions d’euros, 682 milions més que el 2021.

Amb tot això, l’EBITDA de la companyia, que aquest any espera tancar en +71 milions d’euros, serà de 438 milions en 2022, cosa que suposarà una millora d’un 517%.

Tornada als beneficis
Després de despeses financeres i impostos, els resultats globals del Grupo Renfe passaran del tancament previst en 2021 de -348,5 milions a un superàvit de +7,9 milions d’euros, suposant per a Renfe tornar al camí dels beneficis.

Respecte a la plantilla, la xifra mitjana augmenta en 2.064 treballadors, després d’internalitzar activitats estratègiques com els serveis de terra, a través de Logirail).

Així mateix, les inversions previstes en el conjunt de comunitats autònomes per al pròxim exercici pugen a 918 milions d’euros. Hi destaca la partida per a la renovació del parc de trens de viatgers i mercaderies (632 milions d’euros, dels quals 420 es destinaran a nous trens); 112 milions seran per a renovacions integrals de trens; 94 milions per a millores del parc actual; i 3,1 milions per a millores de l’accessibilitat.

D’altra banda, els sistemes de venda i el control d’accessos intel·ligent compten amb una partida de 25,2 milions d’euros, i es destinaran uns altres 3,66 milions a inversions relacionades amb el medi ambient en tallers. Pel que fa a estacions de viatgers de Cercanías, Renfe invertirà, d’acord amb Adif, 33,2 milions d’euros i uns altres 15,6 en instal·lacions pròpies d’estacions.