El projecte TRAILS obre la porta al primer enviament vitivinícola amb solució multimodal ferroviària aquest Nadal

26/10/2021
· Gràcies als estudis de viabilitat del projecte europeu TRAILS s’ha detectat la gran oportunitat que representen les solucions de transport multimodal amb component ferroviària per al sector del vi i de la fruita
· Avui s’ha fet un balanç molt positiu a Brussel·les del projecte europeu Poctefa transfronterer Catalunya-Occitània que es va posar en marxa a Barcelona fa 4 anys i que ha presentat accions visibles i concretes al servei del transport ferroviari i de la intermodalitat
· Mercè Rius ha explicat que durant aquests 4 anys “s’han tret un total de 162.000 camions fora de la carretera, el que equival a 187.000 tones de CO2”

Després de 4 anys de cooperació exemplar, i malgrat els darrers dos anys complexos amb la crisi del COVID, el treball realitzat pels socis de TRAILS ha permès avui fer un balanç molt positiu i presentar accions visibles i concretes al servei del transport ferroviari i de la intermodalitat en una jornada a Brussel·les.

Així, la directora general de Transport i Mobilitat, Mercè Rius, ha destacat el fet que el TRAILS “ens ha deixat d’herència, a més dels intangibles com la cooperació regional, un transvasament real de tones de mercaderia al tren, concretament durant aquests anys un total de 162.000 camions fora de la carretera, el que equival a 187.000 tones de CO2, i un conjunt de llavors que estan en camí d’incrementar aquesta xifra.”

Rius ha anunciat que “gràcies a l’estudi de viabilitat fet en el marc del projecte TRAiLS, en el que es demostrava com la solució multimodal que combina els serveis ferroviaris existents amb la carretera ofereix transit times, costos i emissions menors que la solució unimodal per carretera, el clúster vitivinícola ha decidit que farà el seu primer enviament amb solució multimodal ferroviària aquest Nadal.” I ha afegit que “el rebombori que ha generat aquest fet en el sector del vi, ha fet alçar les orelles al sector de la cervesa, que s’ha començat a preguntar si el què abans semblava una quimera, això d’exportar en tren, ara és una opció a reconsiderar, i per això ens han demanat un estudi de viabilitat per a ells.”

Els fonaments d’aquesta cooperació transfronterera del TRAILS es van construir a partir d’una observació alarmant: creuar la frontera de Perthus representa el 52% dels fluxos logístics Nord-Sud i només el 2% d’aquests intercanvis prenen la via ferroviària. Cada dia travessen la frontera 13.000 vehicles pesants de mercaderies. Quan sabem que un sol tren consumeix 6 vegades menys CO2 que un camió, que pot carregar fins a 42 contenidors, donar servei a 6 rutes i estalviar el consum de 13.000 camions (és a dir, 5.200 tones de gasoil menys), entenem millor que aconseguir la multimodalitat objectius i augmentar el transport ferroviari és clau per a la lluita contra el canvi climàtic.

Per Rius “hem de seguir treballant en la línia de promoure la multimodalitat ferroviària a través d’actuacions de mercat, com a facilitadors neutrals, i incrementar el seu abast, perquè funciona i perquè carregadors, logistics i la ciutadania ens ho demanen. Perquè l’activitat del TRAiLS no ens permetrà arribar al 30% de quota ferroviària en mercaderies, per a això cal que es finalitzi el Corredor Mediterrani, però sí que ens permetrà incrementar el percentatge de manera considerable”.

El projecte TRAILS, que compta amb el suport europeu de POCTEFA un any més, és finalista en els premis Regiostars 2021, com un dels projectes líders en la promoció de la mobilitat verda entre les regions europees. Es pot votar fins el dia 15 de novembre.