Ferrocarrils adjudica els treballs de restauració dels vehicles històrics que s’exposaran a la nova nau de Martorell Central

01/07/2021
· Es tracta d’un conjunt de vehicles que formen part del catàleg de material mòbil històric de la companyia
· Són locomotores i vagons que han donat servei durant diferents anys a la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils
· La nova nau de material històric de Martorell Central se sumarà als espais expositius d’FGC per preservar els vehicles històrics

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha adjudicat els treballs de restauració estètica d’un conjunt de vehicles que formen part del catàleg de material mòbil històric de la companyia. Es tracta d’un grup de peces històriques de la línia Llobregat-Anoia format per locomotores i vagons que, un cop finalitzin les tasques de restauració, s’exposaran a la nova nau de vehicles històrics que Ferrocarrils està construint a l’estació de Martorell Central, anomenat l’‘Espai de la Via Mètrica’.

Les peces històriques que seran objecte d’aquests treballs són locomotores de vapor com la OG 22 ‘Olot’, la CGFC 31 ‘Berga’, la MO 106 ‘Garratt’ o la CGFC 209 ‘Monistrol’ i vagons de mercaderies com el CGFC Mw 405. Tot aquest material va prestar servei a la línia Llobregat-Anoia d’FGC al llarg del segle XX, tant de viatgers com de mercaderies, i la seva història és testimoni de l’evolució del transport ferroviari de Catalunya i alhora de l’evolució del país.

Els treballs que es duran a terme engloben tot un seguit d’actuacions per tal que els vehicles puguin ser exhibits adequadament, com són la restauració de l’estructura, xapa, fusteria i/o elements mecànics; la restauració d’elements ornamentals o la realització de diferents tasques de muntatge i pintura. Aquestes actuacions es duran a terme en el taller de restauració de les empreses adjudicatàries i, un cop finalitzats els treballs, els vehicles seran transportats fins a la nova nau de vehicles històrics.

Per a dur a terme la rehabilitació d’aquest material s’intentarà, sempre que sigui possible, el retorn a l’estat original del vehicle. És per això que caldrà dur a terme una labor de documentació per tal de trobar, per a cadascun d’ells, informació que permeti conèixer els detalls que presentaven en el seu estat original.

La nau on s’exposaran els 11 vehicles restaurats, a l’entorn de l’estació de Martorell Central, serà un espai amb 2.200 m2 de superfície, 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, amb capacitat per albergar, en el seu interior, tres vies de 105 m de longitud on se situaran els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.

Aquest espai se sumarà als altres espais que Ferrocarrils ha habilitat recentment per preservar els seus vehicles i instal·lacions històrics com “La Cotxera de Rubí”, situat davant de l’antiga estació de Rubí, “La Nau del tren històric del Vallès”, al Centre Operatiu de Rubí, o “El Moll de la Pobla” a l’estació de La Pobla de Segur de la línia Lleida – la Pobla de Segur.

Divulgació de la història d’FGC: el Web del Patrimoni
La història i les característiques tècniques d’aquestes locomotores es poden consultar al Web del Patrimoni d’FGC, un complet repositori del divers material rodant històric de la companyia, on es poden veure fotografies, les característiques i la història de diferents locomotores, cotxes o automotors, tant de servei de viatgers, com de mercaderies o de treball, inclosos en la col·lecció de material mòbil històric d’FGC. A més, el web també inclou un espai de publicacions en línia que recull diferents llibres editats per FGC sobre la història de les diferents explotacions ferroviàries, de transport per cable i d’esport de muntanya.

L’evolució i la millora d’aquest web és una de les línies de treball de la nova Estratègia del Patrimoni Històric d’FGC, presentada aquest any. Ferrocarrils treballa actualment en el procés de digitalització de més de dos milions de documents històrics d’FGC i de les empreses privades la gestió de les quals va forjar els orígens de la xarxa actual de la companyia. Es tracta de documents amb un gran valor històric i cultural, alguns anteriors al 1860, i que expliquen la història de les companyies pioneres del ferrocarril a Catalunya a través de llibres d’actes, memòries, escriptures, plànols i altres documents