ADJUDICACIÓ Renfe As a Service (RAAS)

Sota la modalitat de ‘Mobility as a Service’

Així serà la nova plataforma intermodal de Renfe
· La companyia adjudica a la UTE Everis-Siemens el projecte amb l’objectiu d’integrar en una mateixa plataforma diferents modes de transport que permetin al client organitzar el seu viatge de principi a fi, a través d’un pagament únic
· Amb la nova plataforma, que es preveu que pugui entrar en funcionament a principis de 2022, les vendes de bitllets de tren s’incrementaran entre un 3% i un 4% als principals corredors

Madrid, 27 de juliol de 2021 (Renfe). Renfe ha aprovat en Consell d’Administració d’ahir l’adjudicació per al desenvolupament de la plataforma de mobilitat integral (sota la modalitat de Mobilitat com a Servei, Mobility as a Service) a la unió temporal formada per les empreses Everis i Siemens.

La plataforma té un abast en tres fases. La primera, que arrencarà al tercer trimestre de 2022, arribarà a un total d’11 ciutats espanyoles. Al primer trimestre de 2023, el projecte inclourà ja un total de 27 localitats. A partir de finals de 2023, la plataforma incorporarà serveis i noves funcionalitats.

Renfe preveu atreure al tren un mínim de 650.000 nous clients que generaran 1,8 milions de nous viatges en cinc anys amb aquesta plataforma, incrementant entre un 3% i un 4% les vendes de bitllets de trens als principals corredors.

La licitació del projecte ha suposat un procés d’innovació en la modalitat de contractació, que ha tingut com a objectiu la recerca d’un soci tecnològic que compartirà els reptes durant cinc anys, incloent-hi les inversions en la construcció de la plataforma, les seves despeses derivades i una part dels incentius per objectius. Aquest model d’èxit permet assegurar la implicació de l’adjudicatari en el desenvolupament de negoci del projecte.

La nova plataforma és una eina digital que oferirà una solució integral de mobilitat a tota la ciutadania, permetent planificar viatges des que el client surt de casa fins que arriba a la seva destinació i reservar tots els serveis addicionals necessaris durant el trajecte i la destinació. Es tractarà d’una plataforma oberta, inclusiva i integradora de les diferents operadores del nou ecosistema de la mobilitat. Una iniciativa que és consistent amb els objectius del Pla Estratègic de la companyia per als pròxims anys i amb l’Estratègia de Mobilitat dissenyada pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA).

D’aquesta manera, Renfe vol seguir sent l’operador ferroviari de referència, però, a més, convertir-se en operador integral de mobilitat i acompanyar el client durant tot el viatge. Amb aquesta plataforma, el client no només podrà planificar el seu viatge de porta a porta, sinó que tindrà accés a mapes, missatges per guiar-se en la intermodalitat, recomanacions de millors rutes un cop iniciat el viatge, etc.

Fins a 156 milions d’euros d’ingressos addicionals
La previsió de Renfe és que aquesta nova plataforma tecnològica, que proporcionarà una experiència d’usuari personalitzada, aporti uns ingressos addicionals d’entre 38 i 146 milions d’euros durant els cinc anys següents a la seva implantació.

La plataforma busca integrar diversos modes de transport (tren, bicicleta, metro, autobús, carsharing, patinet, etc.) que permetin al client una solució de primera i última milla per a organitzar el seu viatge de principi a fi, a través d’un pagament únic i, tot això, sense sortir de l’aplicació. En una fase posterior, s’hi incorporaran també serveis d’oci i restauració i reserves d’hotels.

Renfe i Everis-Siemens desenvoluparan una plataforma que incorporarà l’oferta de transport públic i privat més àmplia possible. Per a la seva posada en marxa, es buscaran acords amb empreses de transport públic, empreses de micromobilitat, cotxe compartit, fabricants tecnològics i sistemes de pagament.

Plataforma líder al mercat de la mobilitat
L’objectiu és crear una plataforma líder en el mercat de la mobilitat en els pròxims anys, en un context de competència ferroviària i oferta creixent de serveis, mantenint els valors de la fiabilitat, confiança i seguretat, i servei d’alt valor afegit que caracteritzen Renfe.

El que mou un client a triar Renfe, i el que serà la palanca d’impuls de la nova plataforma, és oferir serveis de primera i última milla, preferentment associats al viatge en tren i, en tot cas, en modes de transport sostenible.

D’aquesta manera, a més, Renfe col·laborarà amb ajuntaments i amb les administracions territorials en la millora de l’ecosistema de mobilitat dels territoris on es desplega; i impulsarà la transformació digital de la societat, fomentant un entorn més digital i sostenible en el conjunt de l’ecosistema de mobilitat.

Amb aquest projecte, Renfe seguirà mantenint una relació directa amb el client i es beneficiarà del disseny d’un nou model de negoci favorable als seus interessos, dins del nou context competitiu derivat de la liberalització del transport de viatgers.

Per tot això, l’aplicació es convertirà en un instrument útil per al client en totes les fases del viatge, des de la planificació fins a la reserva/compra, el viatge i el postviatge, encara que no utilitzi de forma específica els serveis de Renfe.