El nou model logístic català, que ha d’impulsar la internacionalització de l’economia, serà intermodal, digitalitzat i alineat amb l’Agenda Verda

03/03/2021
· El Govern ha presentat als agents econòmics i socials l’Estratègia Logística per a la Internacionalització de l’Economia Catalana 2020-2040 en un acte que ha comptat amb el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, i el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín
· El conseller Tremosa reivindica el paper clau de la logística per al present i el futur de l’economia catalana, ja que “sense la logística ni la indústria ni el comerç no podran desplegar tot el seu potencial de creixement”
· Gavin ha remarcat que s’enfortirà el sistema logístic per configurar un sector més eficient, multimodal, compromès amb el territori i la societat, en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

Després de l’aprovació al gener per part del Govern de l’Estratègia Logística per a la Internacionalització de l’Economia Catalana per al període 2020-2040, avui s’ha presentat el document davant sectors econòmics i socials del país i agents públics i privats de la logística.

L’acte, que ha tingut lloc a les instal·lacions d’ICL del Port de Barcelona, ha comptat amb la participació del conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, i del secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, que han destacat la feina del sector durant tota la pandèmia tant en la distribució de productes essencials sanitaris com de la resta de mercaderies, responent a les necessitats diàries de la ciutadania que el confinament va fer augmentar.

El conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, ha reivindicat el paper clau de la logística per al present i el futur de l’economia catalana: “sense la logística no hi ha ni comerç ni indústria, sense la logística no podran desplegar tot el seu potencial de creixement”, ha dit. I ha recordat el paper que ha tingut durant la Covid-19. “La logística és l’amic invisible, el que no ha fallat en els mesos crítics de la pandèmia”, ha remarcat.

El titular d’Empresa i Coneixement ha insistit en la necessitat que el govern espanyol tiri endavant el corredor ferroviari mediterrani per “multiplicar totes les oportunitats” que generen els ports de Barcelona i Tarragona. “Catalunya té un problema potencial en el tràfic de mercaderies, exporta moltíssims productes en camió i tard o d’hora la Unió Europea penalitzarà amb impostos mediambientals la contaminació” que genera el transport terrestre. “Necessitem passar tant tràfic com puguem del camió al tren”, ha afirmat.

Finalment el conseller Tremosa ha destacat l’“oportunitat” que representaran els fons europeus Next Generation EU per al sector industrial i logístic, “una magnífica injecció de recursos que permetrà la recuperació i la reconversió de la indústria, la logística, el comerç i el turisme per sortir de la duríssima crisi de la Covid-19”.

Per la seva part, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, també s’ha referit al context de crisi sanitària, econòmica i social que s’està vivint i la manera de sortir-ne: “L’Estratègia Logística i els fons europeus Next Generation han de ser palanques de recuperació i de creixement econòmic sostingut.”

Gavín, qui s’ha encarregat de presentar el document, ha explicat que l’estratègia “enfortirà el sistema logístic, per contribuir a la internacionalització de l’economia catalana i configurar un sector més eficient, multimodal, compromès amb el territori i la societat, en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i la digitalització”. L’estratègia “ha de connectar-nos amb Europa i Àsia, tant a través del Corredor mediterrani com de l’impuls a les exportacions i importacions dels nostres ports”, ha indicat el secretari de Mobilitat que també ha explicat que entre els seus objectius hi ha el “d’incrementar les mercaderies que circulen per ferrocarril i de reduir les que circulen per carretera per reduir les emissions de CO2”.

El document, redactat per CIMALSA per encàrrec de Territori i Sostenibilitat, ha comptat amb la participació d’Empresa i Coneixement i els agents socials i econòmics del país. En aquest sentit, el secretari ha volgut remarcar la feina conjunta: “Més de 200 persones i entitats, a les quals s’hi sumaran els Grups de treball i també la Taula estratègica del Corredor Mediterrani.” I és que per Gavín “l’Estratègia Logística per a la Internacionalització de l’Economia Catalana és el més gran esforç de concertació público-privada que s’ha fet en els darrers temps.”

El Pla d’acció 2020-2025 consta de 5 línies estratègiques de treball que es concreten en 19 projectes i 60 mesures específiques, prioritzades segons la seva importància, establint un responsable concret, un grup impulsor (obert a noves incorporacions), un cronograma per a cada projecte, així com uns indicadors de seguiment.

Un dels principals reptes que es planteja l’Estratègia és fer una logística multimodal i més eficient que permeti connectar-nos a través del Corredor Mediterrani amb Europa i també amb Asia i també donar potència al gran volum d’exportacions i d’importacions dels ports. El secretari d’Infraestructures ha explicat que l’objectiu és “fer créixer el percentatge de transport ferroviari de mercaderies, que actualment es troba en un 5% a Catalunya, fins a un 20% de mitjana en els propers 10 anys.” Per això però cal, en paraules del secretari “que l’objectiu sigui compartit per totes les administracions implicades en el desenvolupament d’infraestructures.”

La logística i el seu full de ruta
La logística té un paper fonamental per assegurar l’aprovisionament i distribució de les mercaderies a tot el territori, així com les exportacions i importacions, i genera riquesa i ocupació a 128.000 persones de forma directa.

Un dels principals reptes que té l’estratègia és contribuir al reequilibri territorial, mitjançant el desenvolupament de la logística i el reforç i la consolidació de clústers empresarials, entenent el territori com una xarxa interconnectada, més enllà del paper de les corones metropolitanes, a hores d’ara força congestionades

L’estratègia també té en compte l’oferta de sòl logístic públic i privat a Catalunya, que s’estructura principalment a l’entorn del Corredor Mediterrani i, en menor mesura, al voltant de l’Eix Transversal i l’Eix de l’Ebre, de manera que aquests disposen d’un gran potencial de desenvolupament en el mitjà-llarg termini, atesa la seva rellevància en l’esquema de transport de Catalunya.

El text, constitueix un full de ruta cap a la definitiva consolidació del sistema logístic català. Té com a horitzó temporal les dues properes dècades, al llarg de les quals s’hauran de prendre aquelles decisions que contribueixin a l’objectiu final, que és millorar el posicionament de Catalunya en un món econòmic global. També estableix prioritats més a curt termini per a un primer període 2020-2025.

L’Estratègia Logística per a la Internacionalització de l’Economia Catalana per al període 2020-2040, es pot consultar a https://www.cimalsa.cat/uploads/adjuntos/1613126164-202102_eliecpdf.pdf.