Els consellers Calvet i Tremosa aposten pel Circuit de Catalunya com a pol de dinamització econòmica del país

27/10/2020
· L’estudi sobre el desenvolupament empresarial del voltant del Circuit de Catalunya, fet per la Cambra de Comerç de Barcelona, mostra que els terrenys adjacents podrien arribar a allotjar fins a 144 empreses que sumarien una facturació total de 970 milions d’euros
· Calvet ha destacat la importància estratègica del PDU del Circuit de Catalunya per la seva ubicació dins el corredor mediterrani
· Tremosa ha explicat que les negociacions per garantir la continuïtat de la F1 a Barcelona avancen favorablement cosa que ajudaria a promoure els polígons industrials de la zona

L’estudi, elaborat per la Cambra de Comerç de Barcelona, posa de manifest que els terrenys de l’entorn del Circuit podrien arribar a allotjar fins a 144 empreses que sumarien una facturació total de 970 milions d’euros, tenint en compte l’impacte indirecte i induït. A més, el desenvolupament empresarial d’aquest complex impactaria econòmicament en 430 M€ en el valor afegit brut del territori i crearia gairebé 6.000 llocs de treball.

En l’estudi s’explica que el desenvolupament del PDU d’aquesta àrea podria complementar l’activitat i els esdeveniments esportius que s’hi duen a terme, així com desenvolupar tot un conjunt d’activitats econòmiques (industrials i de serveis) que aportin riquesa i ocupació en els municipis del voltant i que permetin un major desenvolupament econòmic a la comarca del Vallès Oriental. La indústria del motor, la mobilitat sostenible, la tecnologia i les activitats recreatives i esportives són els sectors que tenen més possibilitats per poder ubicar-se en aquests nous espais disponibles al voltant del circuit.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha dit que “la pandèmia té un impacte també econòmic i social, i per això fa mesos que parlem i tirem endavant projectes per la reactivació del país. La nostra fórmula de recuperació i construcció d’un país millor s’inscriu en una Agenda Verda, que es basa en la descarbonització, la circularització, la digitalització i la regulació intel·ligent. Abans de la Covid sabíem que la transició verda era una obligació: ara hem après que és la solució per salvar el planeta. D’altra banda, sabem que planificar bé també és agenda verda i això és el que fem amb els PDUs”, ha puntualitzat Calvet.

També ha parlat del paper de l’administració en la creació de les condicions per a la generació d’activitat econòmica i la importància dels PDUs com a instruments per regular “el que es pot i el que no es pot fer, amb flexibilitat”. El PDU del Circuit de Catalunya forma part de tota una estratègia, ha dit el titular de Territori i Sostenibilitat, i ha afegit que “compta amb condicions de base que l’afavorien. Els municipis ens ho deien i s’ha elaborat tenint una visió de conjunt i tenint en compte tots els sectors econòmics implicats. Aquest PDU s’ha fet amb consens; i la seva ubicació compta amb una importància estratègica de la mateixa manera que el PDU del CRT i el del Parc de l’Alba. Formen part del trajecte que coneixem com el Corredor Mediterrani.”

Calvet ha recordat que “Catalunya és un país de motor, i el Circuit, que té activitat diària, també forma part del clúster per impulsar la indústria de l’automoció. Per això cal renovar el contracte de la Fòrmula 1, perquè no és una despesa, és una inversió.” I, per acabar, el conseller ha clos: “Les empreses el que necessiten són certeses i amb el PDU del Circuit de Catalunya aprovat els en podem oferir dues d’absolutament essencials: el temps i els costos. Només cal enfortir la col·laboració institucional i el sector privat perquè el PDU es posi en servei de la societat encara amb més potència.”

Per la seva part, el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, ha lloat la solidesa de l’estudi, i ha definit el Circuit de Catalunya i la celebració del GP de F1 com “un cas molt clar d’efecte multiplicador d’una infraestructura o esdeveniment sobre l’activitat econòmica: una petita injecció de capital públic genera major activitat en les empreses, i es genera un retorn en impostos compensen amb escreix l’aportació inicial”. Per això, ha convidat a utilitzar dades com les anàlisi cost-benefici o els nivells de retorn de la inversió a l’hora de “superar els recels que a vegades genera la participació pública en aquesta infraestructura, fins i tot en moments complicats”.

En aquest sentit, Tremosa ha avançat que les negociacions per garantir la continuïtat de la F1 a Barcelona avancen “favorablement”, i ha afegit que la renovació d’aquest contracte aportaria “certesa a alcaldes i empreses de la zona, i ajudaria a promoure els polígons industrials de la zona”. El conseller s’ha referit a l’automoció com un exemple on s’uneixen la tradició industrial del país, l’afició pel motor i el talent. “Avui hem conegut que una empresa de Tortosa fabricarà components per a automòbils a partir de closca d’arròs, i això permetrà que un gran fabricant català redueixi l’ús de plàstics i sigui més sostenible”, ha exemplificat.

El conseller ha indicat que la suma de tots aquests elements permeten tenir la “mirada llarga” en l’actual moment de crisi econòmica generada per la COVID19. “Estem prenent decisions molt dures, amb un impacte fortíssim en els sectors afectats. Però estem veient que a Catalunya hi ha projectes esplèndids, comarca a comarca. I per això demanem a les empreses que aguantin uns mesos, perquè podem oferir als sectors afectats un futur que, per poc que l’encarrilem, és esplendorós”, ha conclòs.