El Consell d’Administració de l’ATM aprova el projecte executiu de la fase 1 de la connexió de les dues xarxes tramviàries

• Amb aquesta aprovació, l’ATM ha donat compliment a tots els tràmits administratius necessaris per la implementació d’aquesta actuació
• L’abast del projecte aprovat avui és el tram entre la Plaça de les Glòries i Verdaguer
• L’actuació representa una longitud de 1,8 km i 3 noves parades: Verdaguer (correspondència amb metro L4/L5), Sicília i Monumental més la reubicació de la parada de Glòries

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona (integrada per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona) ha celebrat avui un consell d’administració on ha aprovat el projecte executiu de la fase 1 de la connexió de les xarxes del Trambaix i del Trambesòs, implantació d’una xarxa tramviària unificada, corresponent al tram Glòries – Verdaguer.

El passat 25 de juny de 2019, l’ATM va aprovar definitivament l’Estudi Informatiu d’aquesta actuació, essent l’alternativa del tramvia per l’Avinguda Diagonal i en superfície la més favorable, resultant l’opció a desenvolupar en el corresponent projecte executiu, que tot i ser considerat una unitat, es desenvoluparà en dues fases successives: Glòries-Verdaguer, sotmesa a aprovació avui, i Verdaguer – Francesc Macià.

Anteriorment, el 30 d’octubre de 2017, el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya va emetre l’informe d’impacte ambiental sobre l’estudi informatiu, pel qual es determinava que el Projecte no s’havia de sotmetre a una avaluació d’impacte ambiental ordinària, atesa que l’actuació prevista no té efectes significatius en el medi ambient si s’adopten les mesures previstes en el document ambiental.

L’abast del projecte aprovat avui és el tram entre la Plaça de les Glòries, on es connectarà amb la xarxa existent del Trambesòs, i la cruïlla de l’Avinguda Diagonal amb el carrer Girona, i la seva redacció ha estat coordinada amb la del projecte d’urbanització de l’entorn, promogut per l’Ajuntament de Barcelona.

L’actuació representa una longitud de 1,8 km i 3 noves parades: Verdaguer (correspondència amb metro L4/L5), Sicília, i Monumental. També la parada de Glòries que serà reubicada per esdevenir un intercanviador de transport públic en el futur espai de la Canòpia Urbana. Per a l’entrada en servei d’aquest tram seran necessaris 3 tramvies addicionals i es preveu que la demanda diària addicional serà d’uns 18.000 viatges. Com a tret característic, el Projecte ha considerat la implantació d’un sistema sense catenària, mitjançant la tecnologia d’alimentació contínua per terra (ACT).

El conseller Damià Calvet ha remarcat que “continuem apostant perquè el transport públic sigui l’eix vertebrador de la mobilitat metropolitana”. Tot i la pandèmia de la COVID-19 “no desistim sinó que ho reforcem i situem les inversions més destacades en noves infraestructures de transport públic en el pla de reactivació econòmica del Govern”. Un pla amb “orientació cap a l’Agenda Verda, on la mobilitat sostenible ocupa una part destacada”. Calvet ha recordat que fa anys “vam dissenyar una xarxa tramviària molt més àmplia que els dos trams actualment en servei. Continua sent la nostra aspiració i, per això, volem ampliar aquests dos trams pel mig i pels extrems fins que aquella visió inicial sigui completa”.

La unió dels dos sistemes “és una obra estratègicament important, pel pas endavant que significa en la implantació d’un nou model de mobilitat, més moderna, una mobilitat basada en el transport públic, que dona més equitat social”. Així mateix, el conseller ha posat de relleu que una licitació de 45 MEUR “en aquests moments ajuda molt a les empreses del sector” i ha remarcat que comporta una “col·laboració estreta entre Generalitat i ‘Ajuntament de Barcelona, que poden sumar en projectes d’interès de ciutat, d’àrea metropolitana i de país”.

De la seva banda, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha destacat que la unió dels tramvies serà possible gràcies al “màxim consens” entre les institucions, i ha dit que “no hi ha un moment millor que l’actual per plantejar una proposta com aquesta per motius de salut, de foment del transport públic i d’ocupació”.

“Connectar el centre neuràlgic de la ciutat amb l’àmbit Besòs vol dir facilitar la vida de la gent”, ha reblat, i ha afegit que projectes d’inversió com aquest són urgents i més necessaris que mai. Sanz ha explicat que, ara que ja avança el projecte constructiu de la part ferroviària, l’Ajuntament ho té tot preparat per tirar endavant el projecte d’urbanització de l’avinguda Diagonal i poder començar les obres al més aviat possible.

El Projecte, incloent l’obra civil i els sistemes tramviaris, té un pressupost de 44,4 milions d’euros i una durada prevista de les obres de 21,5 mesos.

Amb aquesta aprovació, l’ATM ha donat compliment a tots els tràmits administratius necessaris per la implementació d’aquesta actuació.

29 de juliol de 2020