TMB ha desplegat un dispositiu especial per gestionar la mobilitat el primer dia de fase 1 a Barcelona

25 de maig del 2020
· A les línies 1 i 5 de metro han circulat en hora punta tots els trens disponibles i a les principals línies d’autobús l’oferta ha estat el 80% de l’habitual

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha desplegat aquest matí un dispositiu especial de personal i ha difós nova informació de servei, cosa que ha permès gestionar de manera fluida i sense incidències destacables l’increment d’afluència ocasionat per l’inici de la fase 1 de la desescalada a Barcelona i l’àrea metropolitana.

Així, fins a les 9 del matí el recompte de validacions a la xarxa de metro indica que s’ha assolit les 78.000, amb un augment del 13% en la utilització de la xarxa de metro en comparació amb la mateixa franja de dilluns passat, quan Barcelona era a la fase 0 avançada del desconfinament, i del 25% en comparació amb el dilluns 11, quan regia la fase 0.

En previsió d’aquest efecte de l’entrada en vigor de la fase 1, les xarxes de TMB han incrementat avui la seva oferta fins al límit de les seves possibilitats actuals, adaptant-se a les necessitat en funció de les línies i hores de més demanda. Així, l’oferta a la xarxa de metro ha estat del 92% en la franja punta del matí, amb especial atenció a les dues línies de més afluència, la L1 i la L5, en què han circulat el 97% dels trens, mentre que la mitjana diària serà de l’ordre del 83% en el conjunt de la xarxa. Pel que fa als autobusos, la mitjana de circulacions és del 70%, amb increments fins al 80% en les línies d’altes prestacions en les hores punta.

Des de la companyia, s’està fent també una crida a un compromís social cívic i responsable que afavoreixi una nova manera de viatjar al transport públic. En aquest sentit, TMB recorda, a través dels seus canals d’informació, l’obligatorietat d’utilitzar les mascaretes, respectar les distàncies de seguretat i rentar-se les mans amb freqüència, així com la conveniència de fer els desplaçaments fora de les hores punta per evitar aglomeracions.

Per facilitar la planificació del viatge i evitar aglomeracions, des de la nit passada TMB ha posat a disposició dels ciutadans un aplicatiu que mostra indicadors de l’ocupació mitjana estimada de cada línia, sentit i franja horària, a partir de les dades recollides els últims dies. Així, els usuaris poden saber amb antelació l’espai potencialment disponible en cada itinerari i poden prendre decisions sobre els millors horaris i recorreguts dels desplaçaments que hagin de fer. Aquests indicadors es mostren ja al web corporatiu de TMB i també s’hi podrà accedir a través del l’aplicació TMB App.

Acompanyament al viatger
TMB està desenvolupant un dispositiu de personal propi, complementat amb el de seguretat privada (en total més de 360 persones), per facilitar el flux adequat de les persones, el control de la utilització dels serveis de metro i autobús, així com d’ajuda i acompanyament als usuaris en el compliment de les normes d’higiene i els consells pràctics de prevenció, com ara portar en tot moment la mascareta posada, deixar espai respecte de les altres persones a les màquines de venda i validació, mantenir la màxima distància a les andanes i parades, circular per la dreta als enllaços, cedir els ascensors a les persones amb mobilitat reduïda, etcètera.

El dispositiu funciona sobretot a l’hora punta del matí, a la franja de 13 a 16 hores i novament a la tarda entre les 17 i les 20 hores, i recull informació de la situació real de les andanes i els trens als punts més concorreguts de la xarxa de metro. Aquesta informació, igual que les possibles alteracions que es puguin produir, es complementa amb dades en temps real des dels centres de control de metro i autobusos i són traslladades en forma de recomanacions als canals d’informació habituals de TMB: web, xarxes socials, megafonia, MouTV i panells d’informació, entre d’altres.