El metro i els autobusos de TMB van registrar ahir el nombre més alt d’usuaris des de l’inici de la crisi

30 de maig del 2020
La demanda de les dues xarxes ha augmentat el 28% aquesta setmana de fase 1 en comparació amb l’anterior

Les xarxes de metro i autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han experimentat un increment d’afluència d’usuaris des de dilluns, coincidint amb el canvi de fase, de la 0 a la 1, en el procés de desconfinament. Fins ahir divendres, la xarxa de metro va registrar 1,76 milions d’entrades, el 27% més que en els mateixos dies de la setmana anterior, mentre que la xarxa de bus va marcar un registre de 905.000 validacions, amb una pujada del 30,5%.

El registre màxim des de l’inici de l’emergència sanitària es va assolir ahir, divendres 29 de maig, amb 554.800 viatges, dels quals 370.800 al metro (-74,4% respecte d’un dia equiparable de l’any anterior) i 184.000 als autobusos (-75,8%), segons el recompte provisional. Durant la crisi, el dia que el metro va registrar un menor nombre de passatgers va ser el 2 d’abril, amb 105.918 validacions (-92,5% respecte l’any anterior), i els autobusos el 3 d’abril, amb 36.548 viatges (-95% comparat amb un dia similar del 2019).

La mitjana diària d’aquesta setmana ha estat de 533.000 validacions els cinc dies que van del 25 al 29 de maig, quan la mitjana dels feiners de la setmana anterior va ser de 416.000: és a dir, s’han fet 117.000 viatges diaris més. En conjunt l’augment de la demanda ha estat del 28% d’una setmana a l’altra, si bé encara queden etapes per cobrir, ja que en comparació amb els dies equivalents de l’any anterior el diferencial és de -75%.

Una peculiaritat de l’increment de passatge d’aquesta setmana és que ha estat més accentuat a les tardes, de 17 a 20, en el que seria una tendència de retorn cap al perfil horari típic dels dies feiners —que les restriccions del confinament havien alterat—, amb unes franges punta ben marcades al matí i a la tarda i una altra de menys prominent al migdia.

L’estat d’alarma ha comportat, i encara es manté, que l’horari de màxima afluència a la xarxa de metro sigui de 7 a 8 del matí, quan es concentren el 15% de les validacions diàries. El febrer era la meitat, el 7,4%; l’hora amb més entrades era una mica més tard, de 8 a 9 (el 9,4%), seguida en segon lloc per l’hora punta de la tarda, de 18 a 19 (9%).

Aplanar les puntes, amb una redistribució dels desplaçaments diaris a partir de més flexibilitat per part de les empreses en els horaris laborals, és una de les claus perquè el transport públic pugui continuar creixent i representi el paper de motor d’una represa de l’activitat econòmica en clau sostenible, juntament amb el reforç de la neteja i desinfecció. En això és vital la col·laboració de la ciutadania portant en tot moment la mascareta, que és obligatòria des del 4 de maig, i seguint pautes d’higiene de mans a l’inici i al final dels desplaçaments en mitjans col·lectius.

Adaptació de l’oferta
Durant tota la crisi, TMB ha anat oferint un nivell d’oferta elevat per garantir la mobilitat a les persones que necessitaven desplaçar-se per cobrir serveis essencials amb garanties de seguretat.

Amb motiu de l’entrada en vigor de les diferents fases de la desescalada s’incrementa l’oferta, que al metro ja va arribar pràcticament al 100% la setmana passada en hores punta, per complir les indicacions de les autoritats sanitàries que estableixen com a referència l’ocupació d’un de cada dos seients i de dues persones per metre quadrat. En aquest sentit, la relació entre oferta i demanda es manté baixa. Així, ahir divendres, el dia de més afluència d’usuaris durant la crisi, el nivell d’ocupació mitjà de la xarxa de bus va ser del 23% i el de la xarxa de metro del 22,4%.

TMB ha desplegat també un dispositiu especial de personal en els horaris de més afluència al metro i ha difós nova informació de servei, inclosa l’estimació del nivell d’ocupació de cada línia en cada franja horària, cosa que ha permès gestionar la demanda addicional de manera fluida i sense incidències destacables

Aquest cap de setmana, primer dins la fase 1, el metro adapta també la seva oferta i posa en circulació el 80% dels trens habituals a la xarxa de metro en dissabtes i festius, mentre que a la xarxa d’autobusos l’oferta oscil·la entre el 62 i el 68%. El servei de metro acaba a la mitjanit, com fins ara.

Amb vista a la setmana que ve, en què l’àrea de Barcelona continuarà en fase 1 però s’aixecaran restriccions a la mobilitat entre la ciutat i els municipis metropolitans, a partir de dimarts, 2 de juny, la xarxa de metro continuarà adequant l’oferta al desconfinament: s’ha previst que funcionin entre el 98% i el 100% dels trens habituals dels dies feiners segons la franja horària. A l’hora punta del matí s’han programat el 100% de les circulacions a les línies 1 i 5, les de més demanda.

Pel que fa a la xarxa d’autobusos de TMB, circularan entre el 72% i el 78% dels vehicles segons la franja horària.