Calvet reclama a l’Estat més mesures per pal·liar els efectes de la Covid-19 en el transport públic, les vies d’altes prestacions i els aeroports

08/04/2020
El conseller de Territori i Sostenibilitat exigeix per carta al ministre José Luis Ábalos 216 milions d’euros per al transport públic, implementar la vinyeta a les vies d’altes prestacions i reactivar la competitivitat dels aeroports
· El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet ha enviat una missiva al ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, per traslladar-li un seguit de reivindicacions del Govern de la Generalitat en matèria de transport públic, vies d’altes prestacions i aeroports relacionades amb les afectacions socials i econòmiques derivades de la Covid-19.

216 milions per al transport públic
En matèria de transport públic, entès com un servei bàsic per al manteniment de l’activitat econòmica actual, que és l’essencial, i també en el moment de reactivació de l’economia, el conseller reclama a l’Estat “una transferència de 216 milions d’euros per atendre les necessitats de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM)”.

109 milions corresponen a la partida ordinària per garantir la liquiditat dels operadors de transport, i que ja té un import consignat en els pressupostos prorrogats de 2019. Els 107 restants s’han de destinar, per una banda, a rescabalar la pèrdua d’ingressos del sistema durant 6 setmanes, pressupostada en 87 milions i, per l’altra, 20 milions més són els que cal aportar als proveïdors que suspenguin activitats obligats per la normativa estatal.

La vinyeta, per al 2021
Pel que fa a la proposta de la Generalitat relativa a la gratuïtat dels peatges, Calvet ha insistit a defensar-la, tot i no haver obtingut cap resposta del ministre. Per al conseller, “crèiem que era necessari garantir una mobilitat ràpida i segura a empreses, treballadors assalariats i autònoms essencials, que són els que han continuat desenvolupant la seva activitat per possibilitar el confinament de la resta de la població”. Aquesta mobilitat ràpida i segura, i alhora obligada, ha defensat el conseller, no podia suposar a més un increment de les despeses de qui es dedica als serveis bàsics.

Constatada, una vegada més, “la ineficiència de l’actual model de gestió de la xarxa viària d’altes prestacions” explica el conseller, es fa necessari avançar en l’aplicació del sistema de vinyeta. És per això que emplaça al ministre a concretar el sistema per a aquest any 2020 “i la seva implementació a partir de l’any 2021”,

Reactivar la competitivitat dels aeroports
Finalment, el conseller demana mesures suplementàries a l’anunciat ajornament de les taxes de navegació, que les companyies hauran de pagar igualment, “per enfortir la competitivitat dels aeroports catalans”, ja que “la reactivació econòmica de país, i específicament la de el sector turístic, necessitarà impulsar l’activitat aeroportuària, de manera que recuperar rutes aèries i passatgers ha de ser un objectiu prioritari”.

És per això que proposa que AENA impulsi un descompte del 50% en la tarifa per passatger de l’Aeroport Josep Tarradellas – Barcelona – el Prat, i del 100% en la tarifa per passatger dels aeroports de Girona i Reus durant el que queda d’aquest any 2020. Una mesura amb un cost estimat de 110 milions d’euros. Alhora, pel que fa a ENAIRE, hauria de suspendre aquest 2020 i tot el 2021 les taxes aeronàutiques aplicades a la navegació aèria, una mesura ja aprovada a França i autoritzada per la Comissió Europea.