FGC adjudica els estudis informatius per implantar el tren-tram al Camp de Tarragona

04/02/2020
Corresponen als dos àmbits d’actuació del projecte: Cambrils – Tarragona i Cambrils – Reus i estaran redactats en 5 i 6 mesos, respectivament
· Les pròximes setmanes FGC adjudicarà també els estudis d’impacte ambiental així com el Pla especial d’infraestructura ferroviària amb l’objectiu de disposar de tots els estudis aprovats la tardor de 2021
· El Departament de Territori i Sostenibilitat, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha adjudicat la redacció dels estudis informatius per a la implantació del nou sistema de tren-tram al Camp de Tarragona. En concret, corresponen als dos àmbits d’actuació del projecte: Cambrils – Tarragona i Cambrils – Reus (i altres ramals), amb un termini d’execució de 5 i 6 mesos, respectivament, i un import global d’adjudicació de 456.200 euros.

Els estudis informatius, un cop acabats, inclouran la definició i valoració al nivell corresponent, de les diverses alternatives de l’actuació, pel que fa a traçat, via i la resta d’elements necessaris per a la concreció de l’actuació, per tal de sotmetre’ls posteriorment a informació pública. Els municipis que abasta aquesta actuació són Cambrils, Salou, Vila-seca, Tarragona i Reus. En l’àmbit de l’estudi informatiu entre Cambrils i Reus, s’estudiarà la nova connexió entre Port Aventura i Vila-seca, la connexió amb la futura connexió amb l’Aeroport de Reus i l’estació d’alta velocitat del Camp de Tarragona.

Els propers dies FGC adjudicarà també els estudis d’impacte ambiental, que hauran de reflectir, entre altres, aspectes com la definició del corredors; l’estudi del medi, la identificació i avaluació d’impactes, i les mesures preventives, correctores i/o compensatòries; així com la redacció del Pla especial d’infraestructura ferroviària, que definirà la protecció del ferrocarril d’acord amb la legislació urbanística vigent i establirà els diferents nivells de protecció de la xarxa. Els terminis d’execució seran d’11 i 6 mesos, respectivament. Tant els projectes informatius, com els d’impacte ambiental i el pla especial es fan en paral·lel amb l’objectiu de tenir redactats els estudis informatius l’estiu d’aquest 2020 i la totalitat dels documents aprovats la tardor de 2021.

El nou sistema de tren-tramvia
El Departament de Territori i Sostenibilitat està treballant en la futura implantació d’un corredor de tren-tramvia entre Cambrils (Baix Camp), Salou (Tarragonès), Port Aventura i Tarragona. Aquesta actuació i la futura operació del servei que el Govern ha encarregat a FGC, té com a finalitat mantenir un servei de transport d’alta capacitat, eficient i integrat urbanísticament a partir de la reconversió del corredor ferroviari que ha quedat alliberat per l’interior de Cambrils i Salou un cop ja ha entat en servei de la variant de Vandellòs.

La posada en funcionament del Corredor Mediterrani (CMED) entre Vandellòs i Vilaseca ha comportat el desviament dels serveis ferroviaris cap al nou traçat. La proposta que s’impulsa consisteix en reconvertir aquest corredor en un sistema de tren-tramvia. Aquest sistema presenta les característiques d’un tramvia en els trams estrictament urbans, mentre que adopta les funcions d’un tren de rodalia en sortir d’aquests límits.

Pel que fa a l’àmbit Cambrils – Tarragona, el recorregut que es planteja consta de dos trams i un mínim d’11 parades:
· Cambrils – Port Aventura: S’aprofita el corredor que queda alliberat amb l’entrada en servei del nou tram del CMED entre Vandellòs i Vila-seca. Per tant, serà d’ús exclusiu per al tren-tramvia i caldrà adequar la infraestructura existent a la nova funcionalitat i integrar-la urbanísticament.
· Port Aventura – Tarragona: A partir de l’estació de Port Aventura, el tren-tramvia circula per la via única existent, gestionada per l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF), fins a Tarragona, amb una possible convivència amb altres serveis ferroviaris de tipus regional o de mercaderies.

Respecte a l’àmbit Cambrils – Reus, s’estudiarà l’explotació ferroviària entre aquests municipis i caldrà analitzar les diferents possibilitats pel que fa al seu pas per Vila-seca. També es tindran en compte les possibles alternatives de connexió amb l’Aeroport de Reus, amb el Corredor del Mediterrani i amb l’estació d’alt