Barcelona adquireix 42 trens d’alta eficiència per a les línies 1 i 3 del metro amb el suport del BEI, l’ICO i l’ICF

El banc de la UE facilitarà fins a 205 milions d’euros a TMB sota el Pla Juncker per promoure l’acció pel clima

Els bancs públics del govern espanyol i la Generalitat aporten dos crèdits més, de 54 i 50 milions, respectivament, per retirar el material mòbil més antic de la xarxa

Els vehicles nous arribaran entre el 2020 i el 2022, tindran més capacitat i permetran millorar la qualitat del servei

7 d’octubre del 2019. L’operació per renovar els 42 trens més antics del metro de Barcelona s’ha tancat avui una vegada signats els contractes de subministrament dels combois a l’operador local TMB i el seu finançament per part del Banc Europeu d’Inversions (BEI), l’Institut de Crèdit Oficial (ICO), l’Institut Català de Finances (ICF) i diverses entitats privades. L’operació està valorada globalment en 268 milions d’euros.

El subministrament dels 42 trens, de cinc cotxes cadascun, va ser adjudicat per concurs públic a Alstom, que lliurarà els dos primers trens el 2020 i la resta en el termini de dos anys i mig. Es construiran a la seva factoria de Santa Perpètua de Mogoda, d’acord amb els criteris de sostenibilitat que TMB ha requerit: estructura lleugera, baix consum energètic, altes taxes de recuperabilitat i reciclabilitat dels components, fiabilitat tècnica i facilitat de manteniment.

Per fer possible aquesta adquisició de material mòbil, gràcies a la qual es retiraran totes les sèries 3000 i 4000, TMB ha concertat diverses operacions de crèdit a molt llarg termini amb entitats públiques i privades, amb l’autorització de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona.

El BEI finançarà la major part de la renovació d’aquests trens, destinats a les línies 1 i 3 del metro de Barcelona, ja que ha facilitat fins a 205 milions d’euros a TMB. Aquests fons permetran substituir les 42 composicions, que fa prop de 35 anys que circulen, per trens nous que comptaran amb les últimes tecnologies per millorar la seguretat, els temps d’espera i el confort del servei. També augmentarà la capacitat dels vagons, que arribarà als 1.100 passatgers per als que circulen per la L1 i als 900 per als de la L3.

El suport del BEI contribuirà a promoure l’acció a favor del clima tot reforçant la qualitat del transport públic per fomentar-ne l’ús enfront del privat i reduir, així, les emissions contaminants a Barcelona. A més, els vehicles nous consumiran fins a un 20% menys d’energia i seran més silenciosos. El banc de la UE atorga aquests fons gràcies al suport del Pla d’Inversions per a Europa.

Per completar l’operació, TMB ha obtingut el finançament de l’Institut de Crèdit Oficial (ICO), entitat pública del Ministeri d’Economia i Empresa, per un import de 54 milions d’euros, i de l’Institut Català de Finances (ICF), entitat financera pública propietat de la Generalitat de Catalunya, per 50 milions d’euros. També han concedit préstecs, de 6,4 milions d’euros cadascun, Bankinter i Liberbank.

La vicepresidenta del BEI, Emma Navarro, responsable de l’activitat del BEI a Espanya i de l’acció climàtica del Banc, ha destacat el benefici mediambiental clar d’un projecte “que compleix a la perfecció amb una de les grans prioritats del BEI a Espanya: facilitar la mobilització de recursos a favor del clima per contribuir a la transició ecològica en el nostre país, tot fomentat transports urbans nets i reduint la pol·lució a les ciutats espanyoles. Tal com hem anunciat en la recent Cimera del Clima de Nacions Unides, el BEI té el propòsit ferm de reforçar la seva ambició climàtica, tot incrementat els recursos que destina a la lluita contra el canvi climàtic i a altres objectius mediambientals, la qual cosa suposa un pas fonamental nou en la seva consolidació com a banc europeu del clima”.

La comissària europea de Transports, Violeta Bulc, ha assegurat: “Gràcies a aquesta inversió facilitada a través del Pla Juncker, els ciutadans de Barcelona podran gaudir de trens de metro més confortables, moderns i eficients des del punt de vista energètic per als seus desplaçaments diaris. A més, gràcies a la utilització de material reciclable, aquesta modernització s’ha fet en línia amb els nostres esforços continus per donar suport al transport sostenible”.

Per la seva banda, Rosa Alarcón, presidenta de TMB, assenyala: “Amb la retirada de la flota més antiga, accelerem un procés de renovació que augmentarà la fiabilitat del servei, la sostenibilitat i la comoditat dels passatgers en dues de les nostres línies de metro més freqüentades en un context de màxima exigència per al transport col·lectiu de Barcelona, amb motiu de l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions. Aquesta és l’adquisició de material rodant més important en la història de TMB”.

El BEI i l’acció contra el canvi climàtic
El Banc de la UE és una de les institucions multilaterals que més finançament facilita a tot el món per lluitar contra el canvi climàtic. L’objectiu del banc és liderar la mobilització del finançament necessari per mantenir l’escalfament global per sota dels 2 º C i limitar l’augment de la temperatura a 1,5 º C amb la finalitat de complir els objectius de l’Acord de París. A la Cimera del Clima celebrada el setembre a Nova York, el Grup BEI va anunciar la seva intenció d’augmentar l’acció climàtica, tot incrementant gradualment el finançament del BEI que destina a objectius climàtics i mediambientals fins al 50% l’any 2025 i mobilitzant, fins a l’any 2030, un mínim d’1 bilió d’euros per afavorir inversions que contribueixin a aconseguir aquests objectius. De la mateixa manera, va anunciar el propòsit d’alinear totes les activitats del Grup BEI amb l’Acord de París.

L’acord que s’ha tancat avui és el segon que el BEI aplica a Barcelona i el cinquè a Espanya dins del seu programa Cleaner Transport Facility destinat a promoure sistemes de transport més nets a Europa. Sota aquesta iniciativa, el BEI ha facilitat finançament per renovar les flotes d’autobusos urbans de Las Palmas, Palma de Mallorca, València i Barcelona. El BEI ha finançat la majoria d’aquests projectes sota el marc del Pla d’Inversions per a Europa, la garantia de les quals permet donar suport a inversions que, per la seva estructura o naturalesa, contribueixen a augmentar el creixement econòmic i l’ocupació. El projecte acordat amb TMB compta, també, amb el suport de l’anomenat Pla Juncker i permetrà crear 3.100 llocs de treball necessaris per a la construcció dels vehicles nous.

El Banc Europeu d’Inversions (BEI) és la institució de finançament a llarg termini de la Unió Europea els accionistes de la qual són els seus Estats membres. El BEI facilita finançament a llarg termini a projectes d’inversió viables amb la finalitat de contribuir a l’assoliment dels objectius de la política de la UE.

El 2016, la Comissió Europea i el BEI van presentar el nou programa destinat a facilitar el finançament de sistemes de transport més nets i a reduir les emissions (Cleaner Transport Facility, CTF). Aquest mecanisme fa servir instruments existents, entre ells el Fons Europeu per a Inversions Estratègiques i el Mecanisme Connectar Europa.

El Pla d’Inversions per a Europa és una de les prioritats absolutes de la Comissió Europea. Se centra a impulsar les inversions per crear ocupació i creixement mitjançant un ús més intel·ligent de recursos financers nous i ja disponibles, eliminant obstacles a la inversió i proporcionant visibilitat i assistència tècnica a projectes d’inversió.

El Fons Europeu per a Inversions Estratègiques (FEIE) és el pilar principal del Pla Juncker i proporciona unes garanties, la qual cosa fa possible que el BEI pugui invertir en més projectes amb un valor afegit. Ja s’han observat resultats concrets derivats del FEIE. Es preveu que els projectes i acords aprovats per al seu finançament a l’empara del FEIE mobilitzin prop de 393.000 milions d’euros en inversions, entre aquests, més de 46.000 milions a Espanya, i donin suport a prop de 945.000 pimes dels Estats membres de la UE.

TMB és el principal operador de transport públic de Catalunya, un dels més importants d’Espanya i dels pocs d’Europa amb abast global, ferroviari i de superfície. Gestiona una xarxa de metro de 8 línies, 121 quilòmetres i 156 estacions, el 25% de la qual està automatitzada, i una xarxa d’autobusos de 102 línies que sumen 830 quilòmetres de longitud, a més de transports lúdics com el Telefèric de Montjuïc i el Barcelona Bus Turístic. En total, facilita 615 milions de viatges a l’any a Barcelona deu municipis més de la seva àrea metropolitana, gràcies a l’esforç i a la professionalitat de les 8.200 persones que integren la seva plantilla.