Actualització de la informació sobre el seguiment de la salut dels treballadors de Metro

7 de maig del 2019.- En l’últim mes no s’han detectat més casos de persones amb manifestacions pleurals derivades de l’exposició a l’amiant al llarg de la vida laboral

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha actualitzat avui la informació sobre el programa de vigilància de la salut del personal de Metro que al llarg de la seva vida professional hagi pogut estar en escenaris de potencial exposició a les fibres d’amiant. Amb les dades tancades l’1 de maig, de les 1.064 persones convocades a visita mèdica ja l’havien passat 889, cosa que equival al 83,5%.

A partir de les proves de diagnòstic per la imatge i la valoració dels especialistes externs, no s’han diagnosticat nous casos de manifestacions pleurals en què s’hagi documentat la seva possible relació amb l’exposició a l’amiant. Per tant, continuen sent 25: 22 casos d’engruiximents pleurals, 2 de plaques pleurals no calcificades i 1 de placa pleural calcificada. Cap d’aquestes afeccions es pot considerar una patologia greu i no ha requerit tractament mèdic, només s’ha recomanat un control periòdic més freqüent dins del programa de vigilància.

La no variació d’aquesta magnitud s’explica perquè en els exàmens de salut que s’estan realitzant a Metro de Barcelona des del novembre del 2018, amb un TAC d’alta resolució, i en les visites posteriors a l’especialista, s’han prioritzat les persones segons el risc d’exposició i el tipus de troballes radiològiques obtingudes.

Una persona en observació pendent de diagnòstic
Aquestes dades han estat comunicades avui als membres del Comitè de Seguretat i Salut de Metro, com es fa regularment. A més, s’ha informat que una persona més, no inclosa en aquest grup de 25, continua en situació d’incapacitat temporal en període d’observació per possible malaltia professional, a l’espera de proves i estudis que permetin fer-ne el diagnòstic definitiu. Dues persones més han sortit d’aquest estatus i han rebut l’alta.

La informació sobre l’avenç del programa de vigilància de la salut, una vegada informats els interessats i el Comitè de Seguretat i Salut, s’actualitza al web monogràfic orientat a mantenir la plantilla i l’opinió pública constantment informada sobre la problemàtica de l’amiant a la xarxa de metro. D’aquest registre es desprèn que de moment no s’ha diagnosticat cap malaltia greu entre les persones incloses en el programa.

En paral·lel, la setmana passada van començar les visites mèdiques a 329 persones que havien treballat a Metro els últims 15 anys en àmbits on podrien haver estat exposades a materials amb contingut d’amiant, i que actualment ja no formen part de la plantilla (per jubilació, baixa voluntària, etc.). TMB les ha citat a una primera visita en què un especialista extern en pneumologia valora la seva probabilitat d’exposició laboral a l’amiant i si presenten algun tipus d’afectació que hi pugui estar relacionada. En cas afirmatiu, Metro els fa el reconeixement mèdic inicial que estableix el protocol del Programa de vigilància postocupacional i, posteriorment, el sistema públic de salut n’assumirà el seguiment.

Descartat l’amiant en la pintura dels trens 2000
Pel que fa a la detecció de materials amb contingut d’amiant en el material mòbil, TMB ha pogut determinar que en la composició de la pintura bituminosa antisonora dels sis trens de la sèrie 2000 no hi ha derivats de l’amiant. Per arribar a aquesta conclusió s’ha utilitzat la documentació dels fabricants, les anàlisis de mostres de pintura i un estudi de caracterització del revestiment dels 30 cotxes que formen la sèrie, assignada a la línia 3.

La pintura dels 12 cotxes motors tipus MB de la sèrie 2000 ja havia estat certificada documentalment com a lliure d’amiant, igual que la de les sèries 2100 i 500. Els constructors dels trens més moderns, les sèries 5000, 6000 i 9000, han certificat que els van fabricar sota la normativa que prohibeix la utilització, producció i comercialització d’amiant.

Mostres dels filtres de l’aire condicionat
La vigilància de la salut laboral, així com les mesures de detecció, anàlisi, retirada o neutralització dels elements afectats en vehicles i dependències, s’emmarquen en la voluntat de tractar de manera responsable, diligent i transparent la problemàtica de l’amiant present a la xarxa de metro de Barcelona. Per això els mesuraments ambientals, que fins ara han donat resultats negatius, s’estan reforçant amb una nova tanda d’anàlisis de 208 mostres d’aire i matèria sòlida per confirmar que les condicions ambientals de la xarxa són segures per als usuaris i els treballadors. Fins ara s’han recollit i enviat a analitzar 25 mostres de filtres d’aire condicionat de trens de les línies L1, L2, L3, L4 i L5.

Dins del pla de desamiantatge de la xarxa de metro, TMB ha iniciat el procés d’adquisició de 42 trens que substituiran els més antics de les línies 1 i 3 –en part dels quals s’ha detectat pintura amb contingut d’amiant– per un import estimat de 447 milions d’euros. Hi ha també publicada la licitació del contracte per mantenir i desamiantar aquests trens i 21 més durant tres anys, i una altra per donar continuïtat a les retirades de fibrociment de les dependències de la xarxa els pròxims dos anys. Fins ara se n’han retirat uns 6.000 metres quadrats, a un ritme de 80 metres quadrats per setmana, si bé en l’actuació especial de Verneda, per Setmana Santa, se’n van retirar 1.000 metres quadrats de cop.