El metro patirà importants afectacions amb motiu de les aturades de quatre hores per torn del dilluns 29

25 d’abril del 2019
Els serveis mínims, del 40% dels trens en hora punta i del 20% en hora vall, seran insuficients per absorbir la demanda de transport d’un dia feiner

Amb motiu de la segona jornada de les aturades convocades pel comitè d’empresa de Metro aquest mes d’abril, el servei de metro es veurà afectat considerablement dilluns vinent, dia 29, i no podrà garantir el dret a la mobilitat de la ciutadania en les franges de més afluència de viatgers, de 6 a 10 del matí i de 16 a 20 de la tarda, a l’entrada i sortida dels centres de treball i d’estudi, ni tampoc a la franja de nit, de les 21.35 a les 23.35 h, en què els intervals podran superar els 60 minuts.

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha ordenat que es mantinguin serveis mínims del 40% en les aturades que coincideixen amb hores punta (de 6.30 a 9.30 i de 16 a 20 hores) i del 20% en la resta. Com que la franja de matí se solapa amb hores punta i amb hores vall, i la de nit s’acaba poc abans del tancament, a la pràctica el servei serà deficient bona part del dia, per la suma de l’impacte de les aturades i de les maniobres de retirada i incorporació de trens.

A títol orientatiu, el servei de metro es programarà dilluns amb aquesta oferta aproximada:
* De 5 a 6 h: intervals de 6-8 minuts a les línies convencionals (L1-L5) i de 7-14 a les automàtiques (L9N, L10N, L9S, L10S i L11)
* De 6 a 6.30 h (20%): intervals de 15-20 minuts a les línies convencionals i de 14-68 a les automàtiques
* De 6.30 a 9.30 h (40%): intervals de 6-10 minuts a les línies convencionals i de 14-27 a les automàtiques
* De 9.30 a 10 h (20%): intervals de 15-20 minuts a les línies convencionals i de 14-68 a les automàtiques
* De 10 a 16 h: intervals de 4-5 minuts a les línies convencionals i de 7-9 a les automàtiques
* De 16 a 20 h (40%): intervals de 8-11 minuts a les línies convencionals i de 14-31 a les automàtiques
* De 20 a 21.35 h: intervals de 4-6 minuts a les línies convencionals i de 7-8 a les automàtiques
* De 21.35 a 23.35 (20%) i fins a la mitjanit: intervals de fins a 62 minuts a les línies convencionals i automàtiques. En aquesta franja, donada l’amplitud dels intervals, els trens circularan segons un horari que es podrà consultar al web de TMB.

TMB adverteix que aquesta oferta serà insuficient per absorbir la demanda normal en les franges d’afectació, especialment a les quatre hores del matí i de la tarda, en què se solen registrar unes 340.000 i 370.000 entrades a la xarxa de metro, respectivament. Per això recomana buscar mitjans alternatius de desplaçament.

En cas d’utilitzar el metro convindrà seguir les indicacions que donin la megafonia, les pantalles i el personal de la xarxa. S’aplicaran, si cal, mesures per evitar riscos de seguretat, com ara regulacions de passatge en els enllaços o tancament temporal d’estacions. Les alteracions i la situació del servei es podran seguir al llarg del dia al web de TMB i al perfil de Twitter @TMBinfo.

D’altra banda, la convocatòria de vaga afectarà el telefèric de Montjuïc, que obrirà en horari reduït d’11 a 15 hores.

Una gestió activa i responsable
TMB lamenta els perjudicis que aquesta convocatòria ocasionarà a la ciutadania, que des del gener ja ha suportat cinc jornades de vagues parcials al metro. Aquesta nova campanya d’aturades resulta a més innecessària, quan l’empresa ha donat resposta als punts plantejats pels sindicats, especialment pel que fa a la gestió activa i responsable de la crisi dels materials amb contingut d’amiant:
* S’estan inventariant i marcant els materials amb contingut d’amiant en els trens, que seran desamiantats en tres anys. S’ha accelerat la compra de 42 trens per substituir els més antics.
* S’està inventariant i retirant el fibrociment de la xarxa, més de 5.500 metres quadrats fins ara. En tres anys se n’haurà tret o encapsulat el 95%. Per Setmana Santa es van eliminar de cop uns 1.000 metres quadrats de planxes de fibrociment del sostre de l’estació de Verneda.
* S’estan fent exàmens de salut a més de mil treballadors en actiu i més de 400 jubilats.
* S’estan agafant 208 mostres addicionals d’aire i sòlids per analitzar-les amb microscòpia electrònica i confirmar l’absència d’amiant al metro.
* Continuen ampliant-se els recursos destinats a retirar amiant i protegir la salut de les persones: l’empresa hi ha compromès prop de 3,6 milions d’euros, xifra que creixerà a curt termini amb noves contractacions.

La Direcció de TMB continua oberta al diàleg amb els representants dels treballadors i es referma en el seu compromís de gestionar la problemàtica de l’amiant amb el màxim rigor i transparència, garantint per sobre de tot la seguretat i la salut dels treballadors i dels usuaris del metro.