El 80% dels treballadors de Metro inclosos al seguiment de la salut per amiant han passat la prova radiològica

10 d’abril del 2019
Fins al moment s’han detectat 25 casos de manifestacions pleurals, que requereixen control periòdic però no tractament mèdic

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha actualitzat avui la informació sobre el programa de vigilància de la salut del personal de Metro que al llarg de la seva vida professional hagi pogut estar en escenaris de potencial exposició a les fibres d’amiant. Amb les dades tancades l’1 d’abril, de les 1.064 persones convocades a visita mèdica, ja l’han passat 855, cosa que equival al 80%.

A partir de les proves de diagnòstic per la imatge efectuades i la valoració dels especialistes externs, s’han diagnosticat 25 casos de manifestacions pleurals en què s’ha documentat la seva possible relació amb l’exposició a l’amiant: 22 són d’engruiximents pleurals, 2 de plaques pleurals no calcificades i 1 de placa pleural calcificada. Cap d’aquestes afeccions es pot considerar una patologia greu i no ha requerit tractament mèdic, només s’ha recomanat un control periòdic més freqüent dins del programa de vigilància.

TAC d’alta resolució
Com s’ha informat anteriorment, els exàmens de salut que s’estan realitzant a Metro de Barcelona des del novembre del 2018 consten d’un TAC d’alta resolució, una tècnica de diagnòstic per la imatge més sensible que la radiografia, que permet diagnosticar lesions toràciques de forma precoç. A continuació, si es detecten anomalies radiològiques, es concerta una visita en què l’especialista en pneumologia en fa una valoració i després, si s’escau, proposa les mesures específiques de seguiment dins del protocol de vigilància individual de la salut. Al tractar-se d’una prova d’alta resolució, també es detecten imatges d’altres tipus d’anomalies del sistema respiratori o altres que no tenen rés a veure amb una potencial exposició al aminat. En aquests casos, les persones es deriven a altres especialistes perquè valorin les troballes.

Aquestes dades han estat comunicades avui als membres del Comitè de Seguretat i Salut i del Comitè d’Empresa de Metro, com es fa regularment. A més, també s’ha informat que tres persones més, no incloses en aquest grup de 25, estan en situació d’incapacitat temporal en període d’observació per possible malaltia professional, a l’espera de proves i estudis que en permetin fer el diagnòstic definitiu.

Les revisions mèdiques se seguiran duent a terme al llarg de tot el 2019 i la informació sobre la possible aparició de nous casos amb manifestacions de qualsevol tipus confirmades per la seva relació amb l’exposició a l’amiant, una vegada informats els interessats i el Comitè de Seguretat i Salut, s’actualitzarà periòdicament al web monogràfic orientat a mantenir la plantilla i l’opinió pública constantment informada.

Metro de Barcelona desenvolupa el programa de vigilància de la salut específic per la possible exposició a l’amiant des de l’any 2002 per fer el seguiment del personal del qual, en el seu moment, ja es coneixia la seva potencial exposició a materials amb contingut d’amiant. De moment no s’ha diagnosticat cap malaltia greu entre les persones incloses en aquest programa.

Nova campanya d’anàlisi d’aire i sòlids
L’ampliació i acceleració d’aquest programa de salut laboral, així com les mesures de detecció, anàlisi, retirada o neutralització dels elements afectats en vehicles i dependències, s’emmarquen en la voluntat de tractar de manera responsable, diligent i transparent la problemàtica de l’amiant present a la xarxa de metro de Barcelona. Per això els mesuraments ambientals, que fins ara han donat resultats negatius, seran reforçats amb una nova tanda d’anàlisis de 208 mostres d’aire i matèria sòlida, per confirmar que les condicions ambientals de la xarxa són segures per als usuaris i els treballadors.

Recordem que els materials amb contingut d’amiant van ser àmpliament aplicats a Espanya durant força anys de la segona meitat del segle XX en el ram de la construcció i a les infraestructures de transport. A causa dels seus efectes nocius per a la salut de les seves fibres, que poden trigar molt de temps a fer-se evidents, la prohibició de fabricar-ne es va produir el 2000 i la de i vendre’n el 2002.

Dins del pla de desamiantatge de la xarxa de metro, TMB ha iniciat el procés d’adquisició de 42 trens que substituiran els més antics de les línies 1 i 3, en part dels quals s’ha detectat pintura antisoroll amb contingut d’amiant molt difícilment eliminable, per un import estimat de 447 milions d’euros. Una altra actuació programada és la retirada de les planxes de fibrociment que revesteixen la coberta de l’estació de Verneda, de la L2, que s’executarà entre el 19 i el 22 d’abril. El 2020 es substituirà el fibrociment de la coberta del taller central de Metro a la Sagrera.