TMB inicia l’adquisició de 42 trens que substituiran els més antics de les línies 1 i 3 de metro La

8 de febrer del 2019
La renovació del material mòbil s’accelera per augmentar la fiabilitat del servei diari i eliminar part de la presència de materials amb contingut d’amiant

Es tracta de la compra de material mòbil més important de tota la història de TMB

La comissió delegada de contractació del Consell d’Administració de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha aprovat avui iniciar el procés per adquirir 42 trens de cinc cotxes cadascun per a la xarxa de metro, per substituir la totalitat de les sèries 3000 i 4000, que constitueixen la majoria del material rodant de les línies 1 i 3. Amb la retirada d’aquests trens, els més antics del parc mòbil de Metro, s’accelera un procés de renovació que augmentarà la fiabilitat del servei i eliminarà una part de la presència d’amiant a la xarxa.

El pròxim pas serà la publicació de l’anunci de la licitació, perquè els fabricants preparin i presentin les seves ofertes. El concurs s’ha dividit en dos lots, un de 24 trens d’ample ibèric, per a la línia 1, valorat en 264,6 milions d’euros, i un altre 18 trens d’ample internacional, per a la línia 3, valorat en 182,6 milions. Els licitadors podran presentar propostes per a qualsevol lot o bé una oferta integradora dels dos lots, que sumen un import de 447,2 milions d’euros.

En paral·lel TMB gestionarà les operacions de finançament necessàries, a través de les institucions públiques de crèdit i de la banca privada. La previsió és que el concurs es resolgui la tardor vinent i que el lliurament dels trens es desenvolupi entre els 30 mesos i els 48 mesos a comptar des de la signatura del contracte.

Prèviament, el desembre passat, el Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va autoritzar TMB a abordar la renovació dels 42 trens, una operació que comptant el finançament suposarà un cost estimat de 555 milions d’euros. L’import de la inversió serà assumit per l’ATM a través de les aportacions de les administracions consorciades els pròxims 20 anys.

Trens estrenats els anys 80
Els 42 nous trens substituiran els 18 de la sèrie 3000 i els 24 de la sèrie 4000, de característiques i antiguitat molt semblants. Els trens 3000 es van posar en circulació a la línia 3 entre el 1986 i el 1988, mentre que els 4000 van entrar en servei a la línia 1 entre el 1987 i el 1990. Tenen per tant uns 30 i anys i són els més veterans del metro de Barcelona. Com és habitual amb el material ferroviari, cap a la meitat de la seva vida útil van ser reformats per actualitzar-ne la tecnologia, elevar-ne la fiabilitat i millorar-ne el confort interior.

En la part final de la seva vida útil, augmenten les necessitats de manteniment dels trens i els costos associats, mentre que disminueix la seva disponibilitat per al servei diari, cosa que en el metro de Barcelona dificulta el compliment de l’oferta programada en moments com els actuals, en què la voluntat de millorar freqüències fa que pràcticament no quedin trens de reserva a l’hora punta.

D’altra banda, amb el descobriment de la presència d’amiant en la pintura bituminosa de part dels trens de les sèries 3000 i 4000, i en alguns components dels seus sistemes elèctrics, el manteniment s’ha complicat. Determinades operacions en aquests trens només les poden fer empreses acreditades amb personal especialitzat i en condicions d’absoluta seguretat ambiental.

Dels 210 cotxes que formen les sèries 3000 i 4000, en 94 s’ha localitzat amiant en baixa proporció i en estat no friable (que no desprèn fibres) com a ingredient de la pintura antisoroll que recobreix les caixes i els bastidors. La pintura està ben conservada, raó per la qual no representa cap perill per a les persones usuàries ni per als empleats de l’operació, però seria pràcticament inviable retirar-la, per la qual cosa TMB ha optat per accelerar la substitució de tots els trens de la sèrie com a part del pla de desamiantació de la xarxa de metro.

Recordem que el març del 2018 TMB va aprovar la compra de 12 trens per a la xarxa de metro, que incrementaran el material mòbil de les línies 1, 3, 4 i 5. Els trens els estan fabricant CAF i Alstom, amb la previsió que comencin a lliurar-los a finals d’aquest any, i serviran per millorar la prestació del servei en aquestes línies, les de més demanda. La flota està integrada actualment per 171 trens.