TMB prova l’Aptis, un innovador prototip d’autobús elèctric de 12 metres

31 de gener del 2019
El vehicle, cedit per Alstom, està circulant sense passatgers per verificar la seva adequació al servei urbà, els processos de càrrega i l’autonomia

TMB està realitzant aquesta setmana unes proves de circulació en buit i maniobres amb un autobús del model Aptis, 100% elèctric i de zero emissions contaminants, cedit per Alstom en el marc d’un acord de col·laboració amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

L’autobús a prova és de mides estàndard (12 metres de longitud i 2,55 d’amplada) i té capacitat per a uns cent passatgers. Destaca el seu disseny, que fusiona conceptes de l’autobús i del tramvia, tant exteriorment com a l’interior, per millorar l’experiència i la comoditat dels passatgers. Des del punt de vista de l’accessibilitat, compta amb plataforma baixa integral, espai per a cadires de rodes i portes més amples de l’habitual.

Per facilitar la maniobrabilitat, els dos eixos de l’Aptis estan situats als extrems de la carrosseria i les quatre rodes són direccionals, cosa que redueix l’espai ocupat al carrer i el radi de gir. També facilita l’aproximació a les parades i la reincorporació posterior al trànsit.

Alstom ha concebut l’Aptis com un vehicle de transport urbà no contaminant, atractiu per a l’usuari i pràctic per als operadors, per les facilitats per al manteniment, la versatilitat en els sistemes de càrrega i l’alta durabilitat, que situa més enllà dels vint anys.

El departament d’Enginyeria de Bus de TMB ha disposat del prototip Aptis des de dilluns, temps en què l’ha sotmès a diferents anàlisis al centre operatiu del Triangle. Tant ahir com avui, l’autobús ha estat circulant sense passatgers en els recorreguts de diferents línies urbanes, per valorar-ne el comportament i els consums segons els desnivells i les diferents condicions de trànsit.

El test de l’Aptis s’emmarca en la voluntat de TMB de col·laborar estretament amb la indústria de l’automoció en el desenvolupament i posada a punt de vehicles nets amb prestacions i costos totals (sumats els de tot el cicle de vida) comparables als dels vehicles de propulsió convencional, per accelerar-ne la substitució i contribuir així a la millora de la qualitat de l’aire i la prevenció del canvi climàtic.

En aquest sentit, TMB disposa actualment de nou autobusos 100% elèctrics, dels quals set són articulats i dos estàndard, i està en procés d’adquirir-ne més per electrificar línies senceres, començant per la línia H16.