Calvet: “A l’estació de Provença hem realitzat una gran obra d’enginyeria pensant en la funcionalitat de la línia i el confort dels usuaris”

14/01/2019

· El conseller de Territori i Sostenibilitat visita les obres, que consisteixen en ampliar de tres a vuit metres una part de l’andana, molt saturada a les hores punta
· Calvet anuncia que l’actuació, amb una inversió de 8 milions d’euros, es posarà en servei per Sant Joan

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha visitat avui les obres obres d’eixamplament de l’andana sentit Sarrià de l’estació de Provença de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), en fase molt avançada d’execució. Calvet ha remarcat que per solucionar un problema de capacitat a la segona estació més utilitzada del Metro del Vallès, “hem realitzat una gran obra d’enginyeria singular des del punt de vista de la solució constructiva”. A la visita també han participat el president d’FGC, Ricard Font, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, i el director d’Infraestructures de Mobilitat, Xavier Flores.

Per a Calvet, “l’eixamplament de l’andana dels tres als vuit metres, amb nous accessos des del carrer i un nou nucli d’escales i ascensors, millorarà la intermodalitat d’aquesta estació, que és una de les seves particularitats, i permetrà que les persones que vulguin accedir a l’andada de Provença, sentit Vallès, disposin d’una entrada gairebé exclusiva. Pensant en la funcionalitat de la línia i el confort de les persones hem posat sobre la taula una solució d’enginyeria que tindrem a punt per Sant Joan, aproximadament.”.

El titular de Territori i Sostenibilitat s’ha referit també al rècord de viatgers que ha assolit FGC aquest 2018: “Hem tingut 87 milions d’usuaris i això ens planteja reptes per adaptar constantment les capacitats del transport públic”, ha explicat. “Al Metro del Vallès fem obres i actualitzacions constantment, com els perllongaments de Terrassa i Sabadell, els 15 nous trens que entraran en servei de forma progressiva a partir de l’any 2020 i que ens donaran freqüències altíssimes de 2 minuts i mig de pas entre Sant Cugat del Vallès i Plaça Catalunya. Estem treballant també en el projecte per connectar el carrilet, la línia del Baix Llobregat, l’Anoia i el Bages, amb el Metro del Vallès a través de la connexió entre Plaça Espanya i Gràcia, que pretenem presentar-lo al 2019 per licitar-lo al 2020, i fins i tot tenim en ment el segon túnel de Vallvidrera”.

“Som un Govern que governa i com a societat tenim uns reptes que són la lluita contra el canvi climàtic i cenyir-nos als Objectius de Desenvolupament Sostenible i per això necessitem una mobilitat més sostenible i disposar de més i millor transport públic. L’obra que hem visitat avui va en aquesta direcció, així com la tarifa plana que hem implementat aquest 2019 o la futura T-Mobilitat”, ha exposat.

Millora de la capacitat i la capil·laritat
L’actuació, que compta amb una inversió de 8 MEUR i que va començar el novembre de 2016, dotarà l’andana de major capacitat i pal·liarà els problemes ocasionats per l’elevada concentració d’usuaris que rep, que en hora punta poden arribar als 4.700. Així, els treballs consisteixen en eixamplar l’andana fins als vuit metres en el tram més proper al vestíbul de Rosselló, àmbit on es produeix la major acumulació d’usuaris.

L’obra també inclou una millora important en l’accessibilitat a l’estació, que evitarà la congestió que es produeix actualment a les escales d’accés a l’andana. Es construirà una nova entrada a la part ampliada de l’andana per separar i millorar els fluxos de mobilitat, amb escales fixes i ascensor. Així mateix, es construeixen dues sortides d’emergència, una al xamfrà de Balmes amb Rosselló, i l’altra al carrer Rosselló, per a millorar les condicions d’evacuació en cas d’emergència.

Mètode constructiu i estat dels treballs
Un dels elements significatius d’aquesta obra és el mètode de construcció utilitzat. L’ampliació de l’andana s’efectua mitjançant la construcció d’una nova galeria, de 50 metres de longitud, paral·lela a la volta de l’estació. Per excavar la nova galeria, s’han executat prèviament micropilons de reforç dels murs de l’estació. La galeria s’ha excavat en mina i s’hi ha anat avançant amb la col·locació d’encavallades metàl·liques. A més, s’han format quatre obertures a la volta per a comunicar la galeria amb l’andana. Cal tenir en compte que aquestes tasques s’han executat majoritàriament amb l’estació en funcionament.

L’execució dels treballs està força avançada; l’obra civil està pràcticament completada, s’ha perforat tota la galeria, s’han format les quatre obertures previstes i s’ha executat una de les noves sortides d’emergència. Els principals treballs que queden pendents fins al final de l’obra són els d’arquitectura i instal·lacions.

8,6 milions de passatgers l’any
L’estació de Provença d’FGC està situada sota la calçada del carrer Balmes de Barcelona, entre els carrers de Rosselló i Provença. Disposa de dos vestíbuls, un sota la cruïlla de Balmes i Rosselló i, l’altre, sota la cruïlla de Balmes i Provença. Les dues andanes tenen una longitud de 90 metres i 3 metres d’amplada, actualment.

Per aquesta estació, circulen trens de les línies urbanes L6 i L7 (Plaça Catalunya-Reina Elisenda i Plaça Catalunya-Avinguda Tibidabo, respectivament), i del Metro del Vallès (S1, S55, S5 i S2). Aquesta instal·lació, que rep més de 8,6 milions de passatgers l’any, és la segona en volum d’usuaris de tota la línia Barcelona-Vallès, després de Plaça Catalunya.