Calvet: “S’ha trencat el consens que des de fa anys ens havia garantit augmentar el finançament del transport públic”

GenCat. TES dj., 13 de des.
El conseller de Territori i Sostenibilitat explica que les tarifes per al 2019 seran les mateixes que al 2018 “perquè no hi ha hagut una proposta consensuada” entre la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona
Amb aquesta decisió de mantenir els preus, que ha pres avui el consell d’administració de l’ATM de Barcelona, “caldrà aplicar polítiques de contenció en les millores previstes per al 2019”, anuncia Calvet

Calvet, després del consell d’administració de l’ATM de Barcelona.
El conseller de Territori i Sostenibilitat i president de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, Damià Calvet, ha declarat que “per primera vegada s’ha trencat el consens que des de fa anys havia garantit agumentar el finançament del transport públic per revertir-lo en mantenir i millorar la qualitat del servei”. Després que avui el Consell d’Administració de l’ATM de Barcelona hagi decidit mantenir per al 2019 les mateixes tarifes que al 2018, Calvet ha anunciat que “caldrà aplicar polítiques de contenció, no en el servei sinó en les millores previstes per a l’any que ve”.

La Generalitat havia defensat un augment mitjà del 2% “que garantís la compensació de l’augment de l’IPC i que els esforços addicionals de les diferents administracions es destinessin a millorar la qualitat del servei”. “Per un euro més al mes ens asseguràvem poder seguir garantint les millores necessàries”, ha exemplificat. Tanmateix, “la decisió unilateral d’algunes administracions ha trencat el consens i, per tant, no hi ha hagut proposta de revisió de les tarifes”, ha exposat. “Malgrat tot –ha continuat– volem buscar un marge per trobar les fórmules de consens necessàries que ens permetin garantir que el transport públic continuï creixent”. “Esperem que es recuperi un consens que mai no s’hauria d’haver trencat”, ha etzibat.

Revisió de les millores per al 2019
Amb el manteniment de les tarifes l’ATM deixarà d’ingressar 25 milions d’euros, uns recursos que, segons Calvet, “s’haurien destinat a millorar la qualitat d’un servei d’èxit com aquest”. Per això el conseller ha anunciat que “caldrà plantejar polítiques de contenció, no en el servei que es presta actualment, sinó en el pla de millores que vam pactar l’any 2017, segellat per les administracions” en el marc dels acords per a la millora de la qualitat de l’aire. “Aquell pla de millores va néixer del consens en la lluita compartida contra la contaminació atmosfèrica. Avui s’ha trencat aquell consens i posem en risc la millora de la qualitat de l’aire que, vol dir, la salut de les persones”. Calvet ha exposat que “avui mateix hem encarregat a l’ATM que elabori aquest pla de contenció i que ens el presenti al gener”. També ha dit que caldrà revisar els costos dels operadors.

Les aportacions de l’Estat a l’ATM de Barcelona
Sobre els 40 milions d’euros que estarien inclosos als pressupostos generals de l’Estat per al finançament del transport públic de Barcelona, Calvet ha dit: “Coneixem aquest eventual acord només pel retall d’un diari perquè amb les converses, formals i informals, amb el Ministeri de Foment on hem expressat reiteradament la necessitat de recuperar les aportacions que havia fet l’Estat anys anteriors, això no ens ho han dit. És més, ens han expressat la dificultat que això es pugui realitzar només a Catalunya perquè les aportacions de l’Estat al transport públic es calculen tenint en compte una quantitat d’euros per habitant i si ho apliquessin aquí també haurien de fer-ho a Madrid i a València, per exemple”. El titular de Territori i Sostenibilitat també ha explicat que l’Estat havia de fer una aportació extra de 25 milions aquest 2018 “que de moment ja no ha complert”.
El conseller de Territori i Sostenibilitat ha expressat la dificultat de fiar el finançament del transport públic a les aportacions de l’Estat a través dels pressupostos generals “perquè hi intervenen molts actors”. En canvi, “en els de la Generalitat hi ha més possibilitats d’arribar a acords perquè és un terreny més acotat, on en tindríem prou amb el suport del comuns”, ha manifestat.
Calvet ha qualificat de “poc coherent” el fet que l’Àrea Metropolitana de Barcelona, a través de l’Institut Municipal del Taxi, hagi aprovat “incremen-tar les tarifes del taxi un 2,6%, mentre demana un manteniment de les tarifes a la resta dels serveis de transport públic”.

555 milions per retirar l’amiant
Calvet també ha explicat que avui al Consell d’Administració de l’ATM ha acordat engegar la renovació de 42 trens del metro que tenen presència d’amiant. “Un amiant que, per la seva localització, no afecta ni als usuaris ni al personal, però que sí que complica les tasques de manteniment. Aquest acord l’hem pres en base a un informe tècnic, elaborat per un grup de treball integrat per l’ATM, l’AMB, la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat i TMB i amb una comunicació fluïda amb la Direcció general de Pressupostos de la Generalitat”. Aquesta renovació de trens suposarà una inversió de 555 MEUR per part de l’ATM.