Xè Aniversari de l’arribada de l’alta velocitat a Barcelona

Més de 85 milions de viatgers han fet servir la línea d’Alta Velocitat Barcelona-Madrid.
· La posada en marxa de la línia d’alta velocitat ha suposat multiplicar gairebé per 6 l’ús el tren a aquest corredor.
· L’estimació d’estalvi per externalitats supera els 1.300 milions d’euros i la d’estalvi d’emissions de 4 milions de tones de CO2.

Barcelona, 20 de febrer de 2018 (Renfe). 85,5 milions de viatgers han utilitzat els serveis d’alta velocitat de la línia Barcelona-Madrid des de l’obertura del tram Camp de Tarragona-Barcelona, el 20 febrer de 2008, fa ara 10 anys.

L’ús de la línia, és a més, creixent. Al 2017, 11,24 milions de viatgers van utilitzar els diferents serveis ferroviaris amb origen o destinació Barcelona, una xifra molt superior a la del primer any de servei, quan la demanda a la línia va ser de 5,69 milions.

L’alta velocitat ha generat un enorme moviment de viatgers en tren a aquest corredor, el primer d’Espanya. La línia va entrar en servei de forma parcial al 2003 (Madrid-Saragossa-Lleida) i al 2006 (fins Camp de Tarragona). Abans de l’entrada en serveis d’aquests trams, els trens Altaria que circulaven per la línia convencional transportaven 1,98 milions de viatgers. Comparada aquesta xifra amb 2017, suposa que la demanda anual s’ha multiplicat gairebé per 6 amb l’alta velocitat a Barcelona.

La xifra de viatgers en aquests deu anys en funcionament de la línea d’alta velocitat Barcelona-Madrid es reparteix de la següent manera:
• 65,69 milions de viatgers han utilitzat els serveis d’alta velocitat al corredor Barcelona-Madrid.
• 10,62 milions de viatgers en serveis entre Barcelona i Euskadi, Navarra, Galícia i Castella i Lleó, que utilitzen parcialment la línia d’alta velocitat, entre Barcelona i Saragossa, ??amb trens d’ample variable capaços de circular per línies convencionals i línies UIC.
• 9,26 milions de viatgers en els serveis d’alta velocitat que connecten Barcelona amb Andalusia (Còrdova, Sevilla i Màlaga).

Per obtenir una imatge completa dels serveis d’alta velocitat que connecten amb Barcelona, ??a aquestes xifres se li poden sumar des de fa cinc anys (Gener 2013) els serveis d’alta velocitat cap al nord de Catalunya, un cop completada la línia Barcelona-Frontera francesa, amb parades a Girona i Figueres, i que acumulen fins a la data 7,5 milions de viatgers en serveis d’alta velocitat.

L’evolució i l’increment progressiu de viatgers en aquest corredor han permès a l’AVE arribar a una quota de mercat el 63% davant l’aviació a la connexió Madrid-Barcelona en els serveis origen/destinació entre les dues ciutats.

Deu anys: externalitats, emissions i estalvi energètic.
El ferrocarril és un dels elements centrals per a una economia baixa en carboni i l’impacte dels serveis d’alta velocitat a Espanya ho posa de manifest. Els càlculs dels primers 10 anys de la línia d’alta velocitat Barcelona-Madrid assoleixen unes estimacions d’estalvi per externalitat de 1.319 milions d’euros si s’avalua en terminis econòmics l’impacte sobre el canvi climàtic, la contaminació o la taxa d’accidents que hauria d’haver tingut realitzat tot aquests transporta )els 85,5 milions de viatgers) per altres mitjans.

L’increment estimat d’emissions de CO2 (diòxid de carboni, gas d’efecte hivernacle) hauria superat els 4,2 milions de tones i el del consum energètic en més d’1 milió de tones equivalents de petroli (Teps).

Valoració del servei i perfil del client
El perfil del client del corredor Barcelona-Madrid és d’una persona entre 35 i 44 anys (31%), que es desplaça per motius laborals (62,1%) o per motius d’oci i familiars (33,1%) i que viatja amb una freqüència mitjana de 13 viatges l’any.