La línia 10 de metro ja circula en proves fins a la Zona Franca

Les obres avancen al ritme previst per poder obrir dues noves estacions el juliol del 2018.

17/10/2017.- Els veïns del passeig de la Zona Franca compten els dies per deixar de ser els únics de Barcelona sense metro. El somni del barri de la Marina és més a prop que mai. Si el calendari marcat es compleix, les estacions de Foc Cisell i Foneria obriran el juliol de l’any que ve. Tot i que encara falten nou mesos, els combois de TMB ja circulen en mode de proves.

Durant cinc caps de setmana de tardor es faran les verificacions tècniques per a la posada a punt del sistema de conducció automàtica amb què es gestionen des d’un centre de control les línies 9 i 10 de metro, que no necessiten un maquinista físicament al capdavant. En les 200 hores previstes de proves es recrearà la circulació com si l’anhelada línia 10 Sud estigués en funcionament un dia feiner.

El període de proves és una etapa habitual per la qual la infraestructura ha de passar abans de la marxa en blanc i la posada en funcionament definitiva. Serveix per ajustar el comboi automàtic a la freqüència de pas marcada i as­segurar-se que cada tren va a la destinació que toca. Salvant les distàncies, és com instal·lar un nou sistema operatiu en un dispositiu informàtic. Els tècnics han de revisar tots els detalls, centrant-se especialment en els aspectes relacionats amb la seguretat.

El punt crític és passada l’estació de Can Tries – Gornal. La futura línia 10 no deixa de ser un ramal de la línia 9, de manera que al tram entre Zona Universitària i aquesta parada de l’Hospitalet els trens circulen per la mateixa via. Arribats al punt clau, es bifurquen cap a l’aeroport (L9 Sud) o la Zona Franca (L10 Sud). Aquest aspecte és el que augmenta la complexitat, i ha obligat a deixar l’L9 Sud sense servei durant cinc caps de setmana per fer les proves sense incidents que poguessin comprometre el funcionament de la xarxa amb passatgers.

Les primeres proves es van fer el 7 i el 8 d’octubre, i es repetiran aquest cap de setmana, així com al novembre i al desembre. “S’analitzen tots els escenaris i els comandaments; són simulacions i proves de càrrega que demostren que l’obra està a punt”, destaca Ricard Font, secretari d’ Infraestructures de la Generalitat.

Més informació: La Vanguardia