La Generalitat licita la compra de 15 nous trens per a la línia Barcelona-Vallès

25/05/2017.- L’augment de la flota d’unitats permetrà multiplicar per dos la freqüència de pas, passant d’un servei cada 10 minuts en hora punta a un tren cada 5 minuts a Sabadell i Terrassa.
L’adquisició dels combois absorbirà la demanda creixent un cop finalitzats els perllongaments de Terrassa i Sabadell.

La Generalitat de Catalunya ha licitat la construcció de 15 noves unitats (UT115) per circular per la línia Barcelona-Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). El projecte es licita amb un termini de presentació d’ofertes de gairebé 7 mesos i de tres anys per al projecte constructiu, amb un import de 128.000.000 d’euros.

L’adquisició d’aquests quinze nous trens, de quatre cotxes, 80 metres de longitud en total, i ample internacional (1,435 m) té per objectiu absorbir el creixement del nombre de viatgers anual motivat per els perllongaments del servei a Terrassa i Sabadell, l’increment de la mobilitat, que ha recuperat la tendència d’abans del 2010, i el transvasament d’usuaris dels serveis de Rodalies Renfe a FGC.

A més, l’augment de la flota d’unitats permetrà multiplicar per dos la freqüència de pas en els ramals de Sabadell i Terrassa, passant d’un servei cada 10 minuts en hora punta a un tren cada 5 minuts. També, una major rotació de les unitats en hores de menor rendiment reduint el total de kilòmetres recorreguts per tren i perllongant la seva vida útil.

Es tracta d’una inversió imprescindible per garantir el confort dels usuaris i mantenir els estàndards de qualitat del servei de la línia Barcelona-Vallès, contribuint alhora a la mobilitat sostenible en aquest corredor clau per a la població i l’economia de la Regió Metropolitana de Barcelona.

Increment de viatgers
El creixement d’usuaris al Metro del Vallès es va consolidar l’any 2014 amb 55,9 milions de viatgers. L’any 2015, FGC va tancar el balanç d’aquest servei amb unes xifres pràcticament iguals a les del 2008, any de màxima demanda a la línia, amb 57,9 milions de passatgers. I el 2016, la línia Barcelona-Vallès ha tancat amb la xifra històrica de 59,7 milions de clients, 34,5 milions d’usuaris només del Metro del Vallès.

L’entrada en servei de les tres noves estacions de Terrassa, inaugurades el 28 de juliol de 2015, ha suposat incrementar en un 50,7% el moviment de viatgers en aquesta línia, comparant la mitjana d’usuaris de l’any 2015 amb la del 2016. I el perllongament de Sabadell, un augment de l’1,8% al conjunt d’estacions del municipi, passant dels 2.150.503 viatgers el 2015 als 2.189.939 del 2016, a l’espera de la inauguració de les noves estacions de Creu Alta, Estació del Nord i Parc del Nord aquest estiu.

L’any 2020, s’espera que entre els dos perllongaments finalitzats i en funcionament hi hagi un increment de 10 milions d’usuaris a la línia Barcelona-Vallès, és a dir, assolir una xifra de desplaçaments de 70 milions de viatgers. El primer quadrimestre del 2017 confirma la tendència a l’alça amb un creixement dels ingressos del 3,20% de les línies metropolitanes d’FGC.