Bombers de la Generalitat millora en seguretat en les intervencions a vies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

FGC ha cedit gratuïtament a Bombers de la Generalitat 12 carretons i 12 remolcs per treballar en cas d’emergència a les línies Llobregat-Anoia, Barcelona-Vallès i Lleida-La Pobla de Segur.
Aquesta matinada els Bombers de la Generalitat i FGC han realitzat un exercici de rescat a l’estació de Viladordis on s’han provat els carretons.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), a través d’un conveni de col·laboració amb el departament d’Interior, ha cedit de forma gratuïta carretons d’emergències a la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS) amb l’objectiu de millorar la seguretat i facilitar les actuacions dels operatius dels Bombers de la Generalitat en les emergències a les línies de ferrocarril.

Aquesta matinada, els Bombers de la Generalitat han realitzat un exercici de rescat a les vies de FGC a Viladordis on s’han posat a prova els nous carretons. En el simulacre han assistit el director general de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS), Juli Gendrau, i el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Enric Ticó.

En total FGC ha cedit 12 carretons i 12 remolcs a la DGPEIS perquè els Bombers de la Generalitat puguin treballar en emergències que afectin les línies de Llobregat – Anoia, Barcelona – Vallès i Lleida – La Pobla de Segur.

Antecedents
Davant la problemàtica que presentaven les intervencions operatives en sinistres que es produïen en línies de ferrocarril a l’hora de desplaçar recursos humans i materials de forma àgil fins al lloc de l’incident, especialment quan l’emergència estava a l’interior d’un túnel, la DGPEIS i FGC van iniciar converses per tal de trobar una solució.

Es va dissenyar conjuntament un carretó lleuger fet amb alumini, de fàcil muntatge a sobre la via, amb accionament manual que permetia el transport de càrregues, personal o ferits, amb un mínim desgast físic per part dels operatius. D’aquesta manera, s’aconseguia rapidesa i una millora en la seguretat de les intervencions.

Així, FGC ha cedit 12 carretons i 12 remolcs per transport, amb amplades específiques segons la via, que han estat distribuïts en parcs propers a les línies de ferrocarril:
• Regió d’Emergències Centre: 3 de 1.000 mm (línia Llobregat – Anoia)
• Regió d’Emergències Metropolitana Nord: 4 de 1.435 mm (línia Barcelona – Vallès)
• Regió d’Emergències Metropolitana Sud: 1 de 1.000 mm i 2 de 1.435 mm (línia Llobregat – Anoia)
• Regió d’Emergències de Lleida: 2 de 1.668 mm (línia Lleida – La Pobla de Segur)

Exercici de rescat
En l’exercici, que s’ha dut a terme aquesta matinada, s’ha simulat un incendi en un dels combois que anava direcció Manresa i que es trobava aturat a l’interior del túnel de l’estació de Viladordis. Els efectius de Bombers han entrat a l’interior del túnel amb els carretons per la boca nord i també per la boca sud. Un cop dins, han localitzat entre la fumera a quatre víctimes: una d’elles ha estat evacuada amb l’ajuda del maquinista, dues més han pogut sortir pel seu propi peu del comboi i els Bombers, amb l’ajuda dels carretons, les han evacuat fins a l’exterior, i la quarta víctima ha estat rescatada de l’interior del comboi.

Al llarg dels darrers mesos, els Bombers de la Generalitat dels parcs on disposen d’aquests carretons han dut a terme diferents exercicis per habituar els operatius al seu ús.

Característiques dels carretons
La plataforma, amb un pes de 60 kg, està formada per 3 grups de peces: dos eixos amb rodes, 4 panells perforats antilliscants i una barana. Els eixos estan formats per una estructura d’alumini i en cada extrem hi ha fixades rodes metàl·liques amb la forma adequada perquè s’adapti al perfil de la via de ferrocarril:

• Línia Llobregat – Anoia (1.000 mm d’amplada)
• Línia Barcelona – Vallès (1.435 mm d’amplada)
• Línia Lleida – La Pobla de Segur (1.668 mm d’amplada)

Els panells, que s’encaixen i fixen a sobre dels eixos, estan formats per una placa d’alumini encunyada i perforada que la fa lleugera i antilliscant.

Un dels eixos va equipat amb un sistema de bloqueig quan el carretó està aturat que, a més, permet frenar en moviment.

Aquesta plataforma està dissenyada per aconseguir un ràpid i fàcil muntatge (aproximadament, uns 7 minuts), inclús en situacions de poca visibilitat.
05 de Maig de 2017