Ajuntament, Generalitat i FGC signen el protocol per a l’estudi de la integració i millora de la línia ferroviària a Manresa i el pla de Bages

AJUNTAMENT DE MANRESA.- Nota de premsa

Ajuntament, Generalitat i FGC signen el protocol per a l’estudi de la integració i millora de la línia ferroviària a Manresa i el pla de Bages.

07/04/2017.- En el document totes les parts es comprometen a elaborar un pla d’infraestructures ferroviàries per resoldre l’encaix de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat a la ciutat de Manresa i el pla de Bages i la transformació de tot l’entorn de Manresa Alta.

L’Ajuntament de Manresa, el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) han signat avui a Manresa, el protocol de col·laboració per a l’estudi de la millora de la integració urbana de les línies del ferrocarril en el context del conjunt del Pla de Bages així com establir el model d’intermodalitat dels transport públic a Manresa.

L’acte de signatura ha anat a càrrec de alcalde de Manresa; Valentí Junyent; el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font; el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Enric Ticó; i el director general d’Ordenació del Territori i Urbanisme i la Generalitat, Agustí Serra. Hi ha assistit també el regidor de Planejament i Projectes Urbans de l’Ajuntament de Manresa, Marc Aloy.

Valentí Junyent ha mostrat la seva “satisfacció” per la signatura d’aquest protocol que, alhora, “suposa un compromís i una responsabilitat per buscar en 18 mesos, de forma conjunta, una bona solució per integrar els ferrocarrils de la Generalitat en la trama urbana de la ciutat”. Per a l’alcalde, des de l’Ajuntament tenim la voluntat i el repte de definir el futur d’aquestes 90 hectàrees dins el nostre terme municipal”.

Al seu torn, Ricard Font, també ha subratllat la importància de l’acord entre Ajuntament, Generalitat i Ferrocarrils que ha de server per “potenciar i resoldre la integració del servei ferroviari a la ciutat”. El secretari d’Infraestructures i Mobilitat ha assegurat que el document que redactarem durant els propers 18 mesos ha de servir “per donar el millor servei als usuaris i per donar resposta a la ciutat des del punt de vista urbanístic”. Durant la seva intervenció, Font ha posat en valor l’augment del 7% dels número d’usuaris durant aquest primer trimestre i ha recordat “els 800 milions d’euros invertits” en millores a Terrassa i Sabadell.

Resoldre una fractura urbana endèmica
La línia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, a la part central de la ciutat, esdevé una fractura urbana que genera dificultats de comunicació entre ambdós costats de la línia. És el cas del coll d’ampolla de l’avinguda de la Font del Gat, que no pot arribar correctament a connectar-se amb la plaça Onze de Setembre, o la deficient solució del carrer de la Indústria, entre els carrers Sant Antoni Maria Claret i Creu Guixera, on passa soterrat a través d’un túnel que s’inunda cada vegada que plou amb intensitat.

A més, una bona part de la zona de Manresa Alta és ocupada com a espai d’emmagatzematge i transferència de mercaderies, i té, també, les funcions d’aparcament de combois. Unes activitats que consumeixen un gran espai i que podrien realitzar-se fora de l’àmbit urbà.

Per altra banda, l’estació d’autobusos té una ubicació complexa. És força cèntrica però no disposa d’uns bons accessos a banda que també fa de cotxera i, per tant, també consumeix molt espai.

La ciutat és conscient que aquests dèficits s’han de poder resoldre i és per aquest motiu que, els últims 15 anys s’han fet diverses propostes per tal de millorar la integració de la línia de FGC a la ciutat i transformar tot l’entorn de Manresa Alta, un àmbit de 90.500 metres quadrats de superfície. Cap d’aquests projectes, però, s’ha arribat mai a dur a terme i, per tant, la ciutat continua tenint uns dèficits per resoldre.

Amb la signatura d’aquest protocol conjunt es posen les bases per a la millora de la integració tant del traçat ferroviari de la ciutat com el del Pla de Bages.

Millorar la integració del traçat ferroviari a la ciutat

Pel que fa a la integració del traçat ferroviari a la ciutat, els objectius particulars de la col·laboració, es concentraran en els aspectes següents:
a) Possibilitar la correcta prolongació del carrer de la Font del Gat fins a la plaça 11 de Setembre.
b) Possibilitar la millora del perfil i de la seva integració de l’actual carrer Indústria, entre el carrer de Sant Antoni Maria Claret i el carrer dela Creu Guixera.
c) Possibilitar la millora de l’accessibilitat i integració urbana de l’actual estació d’Autobusos-FGC.
d) No condicionar alternatives futures d’interconnexió FGC-Renfe dins dels diferents models possibles.
e) Avaluar els costos derivats de la proposta d’integració urbana.
f) Analitzar l’ operació des del punt de vista de la rendibilitat econòmica i social.
g) Estudiar l’establiment d’ un sistema de finançament en base als estudis de costos i de rendibilitat econòmica i socials efectuats.
h) Establir un pla d’etapes per al desenvolupament del planejament i les actuacions que s’acordin.

Millorar la integració del traçat ferroviari al Pla de Bages

Pel que fa a la integració urbana del ferrocarril en el context del conjunt del Pla de Bages, incloent el transport de mercaderies, els objectius particulars es centren en:
a) Estudiar la recuperació de la línia de viatgers de les línies de Sallent i Súria; i de forma més especifica, la possibilitat d’instal·lar un o varis baixadors de viatgers per donar servei a la zona de creixement deLa Parada, Parc Tecnològic i Parc de l’Agulla.
b) Eliminar la zona de transferència de mercaderies de potassa actual situada a Manresa Alta, a reubicar en el territori, atesa l’extensa ocupació de sòl i els condicionants de rasants que la plataforma de transferència i emmagatzematge implica.
c) Eliminar la funció d’aparcament de combois de la línia de FGC, amb el gran consum de sòl que això implica dins del nucli urbà.
d) Analitzar les alternatives d’ordenació o emplaçament de la funció d’aparcament d’autobusos actual.
e) Prioritzar les alternatives d’ordenació de l’àmbit amb la voluntat d’assolir els objectius plantejats, adaptant-ne, si cal, les característiques físiques i tecnològiques e la línia del ferrocarril a solucions existents però diferents de les habitualment utilitzades.

Redacció de l’estudi i instruments de planejament
El resultat de les diferents sessions de treball i de col·laboració, es plasmarà en un document marc que recollirà, les conclusions i el full de ruta de les diferents actuacions viables que s’escaigui impulsar per a la seva consecució, tant en la línia de la integració urbana com en la connexió interurbana i transport de mercaderies. Aquest document marc haurà d’estar finalitzat en el termini de 18 mesos des de la signatura del protocol. L’Ajuntament de Manresa serà el gestor de l’elaboració d’aquest document.

Per altra banda, el POUM de Manresa, aprovat dies enrere, preveu la redacció d’un pla especial d’infraestructures ferroviàries, on es concretaran les solucions que permetin assolir els objectius fixats en els acords anteriors; pla especial que serà redactat per l’Ajuntament de Manresa, amb la col·laboració de FGC i la Secretaria d’Infraestructures i Mobilitat i Direcció General d’Ordenació del Territori i d’Urbanisme.

El POUM contempla també la interconnexió modal entre les estacions de la línia de Ferrocarrils de la Generalitati la línia de RENFE-ADIF, mitjançant dues estratègies:
a) Per una banda la previsió de la creació de l’Eix Interurbà.
b) Per altra banda la reserva d’un traçat per al transport públic, preferentment una línia d’autobús, que seguint l’antic traçat del carrilet podria connectar amb facilitat l’estació Nord

(Manresa Centre) de RENFE amb l’àmbit de Manresa-Alta/Prat dela Riba. Ambaquest objectiu preveu les qualificacions adients al llarg del recorregut, i es defineixen els àmbits de transformació urbanística que ho possibiliten.

Constitució de la Taula de treball
Per tal d’abordar els diferents aspectes que s’han definit en el document, les parts constitueixen una Taula de Treball integrada per representants dels diferents ens així com el cos tècnic que aquests designin. A nivell tècnic, la taula es reunirà cada dos mesos; i a nivell executiu, formada pels representants dels diferents ens, es reunirà amb la periodicitat que acordin les parts i serà convocada per la representació de l’Ajuntament de Manresa.