Territori i Sostenibilitat intercanvia coneixements de mobilitat sostenible amb altres regions europees a Bulgària
16/03/2017. La trobada s’emmarca en el projecte europeu Last Mile, format per set regions de diferents països europeus que comparteixen un mateix objectiu: trobar solucions per fer possible l’accés amb mitjans de transport sostenibles a les àrees rurals d’interès turístic
Representants de la Direcció General de Transports i Mobilitat, acompanyats per un expert en turisme sostenible de la Universitat Autònoma de Barcelona, han visitat la regió de Varna (Bulgària) entre el 6 i el 9 de març, en el marc del projecte europeu Last Mile. L’objectiu del projecte és promoure la implementació de sistemes de transport sostenibles per accedir a àrees rurals d’interès turístic. La regió de Varna és una regió costanera amb una gran atracció turística, especialment pel turisme d’origen rus, amb una gran voluntat per part dels seus alcaldes de millorar la mobilitat dels seus turistes.
Aquesta trobada ha servit de marc per a l’anàlisi de les barreres legals, tècniques i socials en què es troben els socis del projecte, procedents de 6 països europeus, a l’hora d’implementar sistemes de transport flexibles a les seves regions. Els representants de les regions de Polònia i Eslovàquia es van mostrar molt interessats en els serveis de transport a la demanda que la Generalitat de Catalunya té desplegats per moltes comarques de Catalunya per donar servei a àrees rurals mitjançant convenis de col·laboració amb diversos Consells Comarcals. La possibilitat d’utilitzar vehicles de conducció autònoma també va ser una opció analitzada i debatuda arran d’una xerrada per part d’un expert en transports de la Universitat de recursos naturals i ciències vives de Viena.
L’octubre passat, membres de les diferents regions d’Europa que formen part del projecte van visitar Catalunya per conèixer, sobre el terreny, exemples de sistemes de transport flexibles que ja s’estan aplicant, com el tren amb parades a la demanda entre Lleida i la Pobla de Segur (Pallars Jussà) de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), el telefèric de la Torre de Cabdella i el servei de taxis per accedir al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici que presta l’associació de taxistes de la Vall de Boí.
El projecte Last Mile està finançat pel programa Interreg Europa i, a part del Departament de Territori i Sostenibilitat, en formen part sis socis més: l’Agència Mediambiental d’Àustria, l’Administració Regional del Tirol Oriental (Àustria), l’Agència pel suport del desenvolupament regional de Kosice (Eslovàquia), el Club Desenvolupament Sostenible de la Societat Civil (Bulgària), el Parc Natural Upper Sûre (Luxemburg) i el Voivodat de Pomerània Occidental (Polònia). També hi participen una cinquantena d’entitats i organitzacions procedents d’aquests sis països. El pressupost total del projecte, que es desenvoluparà fins al 2020, és d’1,6 milions d’euros, dels quals 1,3 estan finançats amb fons europeus. Recentment, el Govern ha autoritzat al Departament de Territori i Sostenibilitat a realitzar despeses plurianuals per a la contractació del servei de consultoria i auditoria en el marc d’aquest project, per un total de 56.964 euros.
La primera fase del projecte consisteix en l’anàlisi dels marcs institucionals i l’anàlisi tècnica de l’estat dels diferents sistemes de transport públic flexible i en visitar projectes de bones pràctiques a les regions. Les conclusions que se n’extreguin serviran per al desenvolupament dels plans d’acció regionals que s’implementaran durant la segona fase, que es durà a terme a partir de l’octubre del 2018.
–