FGC presenta la locomotora de vapor centenària Monistrol i el cotxe saló d’autoritats de l’antic Cremallera

06/02/2017
El conjunt s’obre al públic un cop finalitzat el procés de restauració.
L’exposició de la locomotora i el cotxe saló s’afegirà a la col·lecció ja existent sobre el cremallera a l’estació de Monistrol Vila.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha presentat avui al públic el conjunt expositiu de la locomotora de vapor Monistrol, construïda l’any 1891, i el cotxe saló per viatgers especials i visites d’autoritats de l’antic Cremallera de Montserrat, construït l’any 1928, un cop finalizat el seu procés de restauració.

Sota el lema ‘La Monistrol torna a Monistrol’, i gràcies a les gestions de l’Associació d’Amics del Cremallera de Montserrat, FGC va iniciar l’any 2016 els tràmits per recuperar aquestes dues peces històriques i afegir-les al conjunt expositiu de l’antic Cremallera de Montserrat de l’estació de Monistrol-Vila.

El conjunt de locomotora i cotxe va ser cedit gratuïtament a FGC per les filles del matrimoni format per Ramon Font i Carme Besora, que el conservaven a la seva finca privada de Balsareny (Bages). El juliol de 2016 el conjunt es va traslladar de la finca a l’estació de Monistrol Vila, on s’ha instal·lat un emplaçament davant de la sortida del passadís que va del pàrquing de cotxes a la zona del bar de l’estació, on hi ha les taquilles de venda.

FGC ha dut a terme un important procés de restauració de la locomotora i del cotxe saló per tal que els viatgers que visiten l’estació puguin gaudir d’aquest material històric.

60 anys en funcionament
La locomotora de vapor Monistrol va ser construïda per la Société Française de Constructions Mécaniques des Anciens Établissements Cail de Denain, el 1892, amb el número de fàbrica 2.353. Al iniciar l’explotació, el 1892, portava el número 2 i el nom Monistrol. Va ser retirada del servei el 1956, quan feia poc que se li havia posat el número 4 i el nom Víctor Balaguer.

El cotxe saló de viatgers va ser construït el 1928 pels tallers de la firma Enrique Quintana, de Barcelona, a partir del bastidor i els rodaments aprofitats d’un cotxe mixt de primera i segona classe, construït el 1892 per Schweizerische Industrie Gesellschaft (SIG) de Neuhausen am Rheinfall (Confederació Helvètica). Va funcionar fins al tancament de la línia el 1957.

Recuperar la memòria històrica del ferrocarril
Aquestes adquisicions representaran un important afegit a la col·lecció històrica d’FGC que, un cop més, ha fet una aposta clara i decidida per recuperar la història i el patrimoni de les diferents línies que gestiona.

D’aquesta manera, aquesta nova adquisició completa l’exposició del cremallera de Montserrat que es pot visitar actualment a l’antiga estació de Monistrol-Vila i que se centra en la història de l’antic cremallera de Montserrat a través de textos, fotografies, cartells gràfics i objectes recopilats i conservats al llarg dels anys. A més, es poden veure imatges del cremallera gràcies a un sistema de vídeo interactiu.