L’Ajuntament ratifica els acords per al trasllat de la Model i l’arribada del metro a la Marina

AJUNTAMEN DE BARCELONA – NOTA DE PREMSA

27·01·2017. El Plenari del Consell Municipal dóna llum verda als pactes amb la Generalitat per recuperar per a l’ús ciutadà els terrenys ocupats per les presons de la Model i Trinitat Vella i per finançar l’obertura de dues estacions de la L10 sud del metro.

Pel que fa als centres penitenciaris, l’Ajuntament cedirà gratuïtament dos solars de la zona franca a la Generalitat perquè hi construeixi dues noves presons que faran possible el trasllat de la Model i la Trinitat Vella i guanyar nous equipaments i habitatges socials.

L’acord de finançament del metro estableix l’adquisició de béns immobles a la Generalitat per valor de 40 ME que es destinaran a equipaments i habitatge públic, i aquest import s’invertirà íntegrament a la Línia 10 sud per posar en funcionament les estacions de Foneria i Foc Cisell.

El Plenari del Consell Municipal ha donat llum verda aquest divendres als dos acords entre l’Ajuntament i la Generalitat per fer possible el trasllat de la Model i l’arribada del metro als barris de la Marina. Els dos pactes permetran recuperar per a l’ús ciutadà els terrenys ocupats per les presons de la Model i Trinitat Vella i per finançar l’obertura de dues estacions de la L10 sud del metro.

La ratificació de l’acord per desencallar el trasllat del Centre Penitenciari d’Homes de Barcelona, popularment conegut com la Model i situat al carrer d’Entença, a l’Esquerra de l’Eixample, ha rebut els vots favorables del Govern municipal –BComú i PSC–, CiU, ERC i CUP Capgirem i les abstencions de Cs i PP. Es tracta d’un pas definitiu per a la reordenació del sistema penitenciari a Barcelona i per donar resposta a una llarga reivindicació veïnal de recuperar per a l’ús ciutadà dos espais necessaris per al desenvolupament de nous equipaments municipals i l’augment del parc d’habitatges públics.

El conveni tancat entre les dues institucions després de mesos de negociacions sotmet les parts a un calendari per assolir cadascun dels compromisos. Així, l’Ajuntament cedirà la propietat de dos solars a la Zona Franca perquè el Departament de Justícia de la Generalitat es faci càrrec de la construcció de dos nous centres penitenciaris, un de règim obert i un altre de règim ordinari. Aquests dos nous centres permetran el trasllat del centre de preventius de la Model i el de règim obert de la Trinitat Vella.

El pacte també inclou que l’Ajuntament comprarà el solar del Centre Obert 2 ubicat al carrer del Pare Manjón, a la Trinitat Vella, per construir-hi 265 nous habitatges socials, 110 dels quals destinats a reallotjaments. D’aquesta manera, les dues administracions s’impliquen conjuntament en la millora de la qualitat de vida als barris i en la dignificació de les instal·lacions dels serveis penitenciaris a Barcelona.

26.500 m2 per a dos nous centres penitenciaris a la Zona Franca
L’Ajuntament cedirà a la Generalitat gratuïtament la propietat de dos solars situats a la Zona Franca que sumen 26.500 m2. El Departament de Justícia disposarà d’aquests terrenys per a la construcció de dos nous equipaments penitenciaris. A més, l’Ajuntament tramitarà una Modificació del Pla General Metropolità per tal d’adequar urbanísticament els solars i permetre que s’hi puguin desenvolupar els nous centres.

Al solar més petit, ubicat al carrer A, cantonada amb carrer 1 i de 6.500 m2, s’hi ubicarà un Centre Obert amb una superfície construïda de 13.000 m2. Les instal·lacions tindran capacitat per a 800 persones i reuniran els interns en tercer grau que avui estan distribuïts en tres edificis: la Model (Centre Obert 1), Trinitat (Centre Obert 2) i Wad-Ras (Centre Obert 3). El nou centre obert tindrà un cost estimat de 35 milions.

A l’altre solar, al carrer E, 34-3 i de 20.000 m2, el conveni hi preveu la construcció del segon centre penitenciari. Aquesta nova presó podria tenir una superfície construïda de 55.000 m2 i un cost aproximat de 75 milions d’euros.

Parc d’habitatge social a Trinitat Vella
Actualment, la propietat del solar on hi ha el Centre Obert 2 de Trinitat Vella i del seu entorn és compartida entre la Generalitat i l’Ajuntament. Per fer possible la construcció dels 265 nous habitatges socials al barri, la Generalitat vendrà les seves dues terceres parts del terreny a Barcelona, que en pagarà 5,5 milions d’euros. D’aquesta manera, la ciutat disposarà d’un total de 22.000 m2. El Departament de Justícia hi podrà mantenir el Centre Obert 2 de Barcelona mentre sigui necessari, però l’Ajuntament disposarà de la part no edificada de l’entorn de la presó per iniciar-hi al més aviat possible la construcció de la primera promoció.

Un calendari que compromet les dues administracions
Amb un termini màxim d’un mes des de la signatura d’aquest conveni, l’Ajuntament de Barcelona iniciarà la reparcel·lació del solar del Centre Obert 2, de manera que pugui disposar de forma immediata i utilitzar la part del terreny que no està ocupada pel centre penitenciari. També amb un màxim d’un mes, l’Ajuntament signarà l’operació de compra de Trinitat Vella amb la Generalitat per 5,5 milions d’euros davant de notari. Abans de finalitzar el 2017, els solars de la Zona Franca estaran requalificats per a usos penitenciaris perquè s’hi puguin construir els nous equipaments, i el Departament de Justícia encarregarà de forma immediata els projectes corresponents als dos nous centres.

Per tant, doncs, l’Ajuntament enllestirà tota la feina que li pertoca per tal que al 2018 tot estigui llest perquè la Generalitat pugui començar a construir els nous centres i organitzar els trasllats” de la Model i Trinitat Vella.

Línia 10 i adquisició de béns immobles
Pel que fa al conveni de finançament de la línia 10 sud del metro, l’acord s’ha ratificat amb els vots favorables de tots els grups municipals excepte el PP, que s’ha abstingut.

L’acord permetrà fer arribar el metro als barris de la Marina, possibilitant la posada en funcionament de dues noves estacions (Foneria i Foc Cisell) a principis del 2018 i donant servei a una població potencial de 70 mil habitants. El conveni preveu donar resposta a una històrica reivindicació dels veïns d’aquest àmbit de la ciutat.

El conveni de finançament estableix la compra per part de l’Ajuntament de Barcelona d’un conjunt de béns immobles, titularitat de la Generalitat, prèviament valorats per un import de 40 ME (+IVA) amb el compromís que aquest import es destini íntegrament a executar les actuacions necessàries per fer arribar el metro a aquesta zona de Barcelona.

D’aquesta manera l’Ajuntament passa a obtenir la titularitat dels següents elements patrimonials, de gran interès per la ciutat:
– 2 naus ubicades al c/Mossèn Amadeu Oller de Barcelona, nº15 i nº3-7, bloc 2 i bloc 4, situades a l’interior del recinte de Can Batlló, al districte de Sants-Montjuïc. 3.637’50 m2 construïts.
– 5 solars ubicats a la Gran Via de les Corts Catalanes, 181-247, àmbit Can Batlló-Magòria, al districte de Sants-Montjuïc. 23.700 m2 de sostre d’equipament, 10.000 m2 d’habitatge dotacional i 11.151 m2 de sòl esportiu.
– Immoble situat a la plaça de la Verònica i carrer d’Avinyó 23, antiga Llotja o el Borsí, al districte de Ciutat Vella. 3.250 m2 edificats.
– Espai situat al carrer de Costa i Cuixart, 14-22 de Barcelona, part de les antigues cotxeres de Borbó, al districte de Nou Barris. 4.567 m2 de sòl i 20.000 m2 de sostre.

Les dues primeres peces, situades a l’àmbit de Can Batlló, facilitaran activar i acabar un gran projecte de transformació urbana a la zona de la Gran Via i el barri de la Bordeta, que permetrà promoure una operació per dotar d’equipaments i habitatge públic aquest entorn de la ciutat. L’antiga Llotja, pendent encara de concretar-ne els usos, passarà a convertir-se en un equipament de ciutat i veïnal, i finalment, la peça ubicada a les antigues cotxeres de Borbó, permetrà guanyar un equipament de barri en aquest àmbit de Barcelona.

Metro per a més de 70 mil persones
Els 40ME es destinaran a completar i posar en funcionament les dues estacions de la Línia 10 Sud de metro, Foneria i Foc Cisell, que possibilitaran donar servei als barris de la Marina del Port i la Marina del Prat Vermell. Es tracta de les dues estacions amb un major impacte veïnal, atès que es situen en una àrea molt poblada i molt deficitària en transport públic i a les quals, els estudis previs, els hi atribueixen un potencial de servei de més de 70 mil persones.

Quan entrin en funcionament, aquestes estacions obriran la porta a l’entrada de les veïnes i veïns a la resta de la xarxa de metro de la ciutat a través dels intercanviadors de la Torrassa (L1), Zona Universitària (L3) i Collblanc ( L5), alhora que oferiran una connexió directa amb l’aeroport. Aquesta operació s’haurà de complementar amb la resta d’actuacions que donaran potència a la mobilitat en transport públic en aquest barri quan es completi la totalitat de les estacions de la línia. L’acord de finançament també permetrà executar la doble via per donar servei en aquest ramal amb les freqüències necessàries.

El ramal de l’L10 sud abasta una longitud de poc més de 6 km (3.3 km de túnel i 3 km de viaducte) i comunica Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat fins a la Zona Franca. Actualment, s’ha finalitzat l’estructura del túnel i viaducte, i s’ha completat pràcticament la instal·lació de via i la catenària necessària per a la posada en servei, amb el 90 % dels treballs d’instal·lacions i senyalització. Pel que fa a les estacions que ara es volen impulsar, Foneria i Foc Cisell, s’ha acabat l’estructura interior del pou i les andanes, i es treballa ara en l’arquitectura interior, i en la instal·lació dels sistemes de comunicació, ventilació i d’emergència. La previsió és finalitzar la seva construcció durant aquest 2017 i posar-les en funcionament a principis del 2018.