La Generalitat preveu assolir els 1000 milions de viatgers de transport públic el 2020

TerritoriSostenibilitatEls primers vuit mesos de l’any, s’ha registrat el rècord de viatgers de transport públic, amb 623,3 milions, gairebé 10 milions més respecte al 2015 i 7 més comparat amb el 2008.

El conseller Rull ha recordat que “la baula més feble del sistema de transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona és Rodalies” i ha reclamat més inversió i un canvi de model.

Rull, amb representants de 23 organitzacions que han rebut el Distintiu de garantia de qualitat ambiental en flotes de vehicles.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha assegurat aquest dimarts que el Govern aspira a assolir els 1000 milions de viatgers del sistema de transport públic el 2020. Durant la presentació de les dades del balanç d’usuaris dels vuit primers mesos de l’any, el conseller ha afirmat que “aquesta és l’aposta més important que fa Catalunya contra el canvi climàtic”.

Les previsions del Govern es basen, sobretot, en la posada en marxa de la T-Mobilitat, així com en la previsió de nous usuaris derivats de l’obertura del nou tram de l’L9 del metro, el perllongament de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Sabadell i Terrassa, la consolidació de l’oferta de bus exprés i els serveis gestionats per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Així, amb la T-Mobilitat plenament operativa el 2020, el conseller s’ha mostrat convençut d’arribar a aquesta xifra perquè “es pot aconseguir captar més demanda no només incrementant els serveis, sinó millorant-ne la qualitat, com va passar amb la integració tarifària”.

Noves línies de bus exprés
Durant els vuit primers mesos de l’any 2016, el sistema de transport públic de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona ha assolit la xifra rècord de 623,3 milions de viatges, gairebé 10 milions més que al mateix període de l’any anterior, el que suposa un increment d’usuaris de l’1’6%. Rull ha valorat aquestes dades i ha atribuït aquestes xifres principalment a la sortida de la crisi, però també a “determinades apostes estratègiques fetes pel Govern, que han començat a tenir aquest retorn”.

Per modes de transport, l’increment més important es produeix a la xarxa d’autobusos interurbans que gestiona la Direcció General de Transports i Mobilitat (DGTM) (5,4%), que ha assolit, a més, un rècord de viatgers amb gairebé 22 milions de validacions. Aquest augment s’explica per la posada en servei de noves línies de bus ràpid durant aquest període i per l’augment de la demanda de les existents. En aquest sentit, Rull ha defensat l’impuls del Govern de la xarxa de bus exprés.cat, que “ha apostat per freqüència i temps de trajecte, oferint un transport molt competitiu respecte del transport privat”.

Reclamació d’inversions
Tanmateix, Rull ha insistit que “la baula més feble que tenim en el sistema de transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona és Rodalies”, el mode que registre l’augment més baix (0,5%). Així, ha assegurat que, al contrari del que passa amb la xarxa de bus exprés, “Rodalies ofereix horaris poc fiables i velocitat comercial poc competitiva, bàsicament a conseqüència del mal estat de la xarxa”. Per això, ha tornat a reclamar a l’Estat inversions i un canvi substancial de model de gestió, en nom de totes les administracions que formen part de l’ATM. Així, ha assegurat que “volem transformar Rodalies en un autèntic metro, com el que hem fet amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC)”. En aquest sentit, ha afirmat que “és possible fer-ho amb una infraestructura fiable”.

Pel que fa al metro, Rull ha atribuït a l’impacte de les vagues la disminució de viatgers que ha registrat en aquest període.

Demanda de transport públic. Rècord absolut de viatges
L’anàlisi comparatiu per anys posa de manifest el rècord absolut de viatges assolits en els primers vuit mesos de l’any. No només s’ha recuperat tota la pèrdua de viatgers generada per la crisi econòmica sinó que s’ha superat en 7 milions de viatges la xifra de 2008 i continua la tendència de major utilització del sistema de transport públic.

La següent gràfica mostra l’evolució de la demanda interanual, és a dir, des del tancament de l’any 2008 fins al període setembre 2015-agost 2016 (12 mesos), on es veu aquesta tendència creixent i que fa preveure que l’exercici 2016 es tancarà amb més de 950 milions de viatges.

GenCat Territori Demanda viatgers 2016

L’ús de la T-Mes i la T-Trimestre puja un 25,31%
La política tarifària realitzada per les administracions consorciades a l’ATM (Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona i Àrea Metropolitana de Barcelona) ha potenciat la tarifació social per ampliar l’ús del transport públic entre els usuaris habituals i els col·lectius més necessitats. L’any 2016 es va rebaixar el preu dels abonaments de 2 a 6 zones, es va ampliar la targeta T-12 fins als 14 anys i es van congelar els preus de la resta de títols.

Com a conseqüència d’aquestes millores, ha incrementat l’ús dels títols integrats ATM i, en concret, és important l’augment dels abonaments T-Mes i T-Trimestre (25,31%) i dels títols socials integrats (T-12, T-Jove, etc), que han crescut un 10,21%.

23 organitzacions reben el distintiu ambiental
Rull ha donat a conèixer totes aquestes dades aquest dimarts, durant el lliurament del Distintiu de garantia de qualitat ambiental als representants de 23 de les 31 organitzacions que han obtingut aquesta ecoetiqueta en la categoria de Flotes de vehicles en els darrers tres anys. Aquest distintiu és el sistema català d’etiquetatge ecològic que reconeix aquells productes i serveis que compleixen uns determinats requisits ambientals més enllà dels que estableix la normativa vigent.

Rull ha insistit que “necessitem reduir el nombre de vehicles privats que circulen, i que els que circulen siguin el màxim de nets”. Per això, ha agraït els representants de les organitzacions que compten amb el distintiu de flotes “aquest esforç per anar més enllà del que exigeix la normativa vigent”. Així, ha destacat la seva aposta per “abraçar l’excel·lència, la qual cosa té un retorn extraordinari en el conjunt de la societat”.

Per la seva banda, la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mercè Rius, ha aplaudit l’esforç que ha fet la indústria catalana per posar-se al dia en aquest àmbit, tot i que ha assegurat que al sector del transport encara hi ha marge de millora. Així, ha recordat que el trànsit rodat és la principal font de contaminació atmosfèrica a la regió de Barcelona. Per això, ha apuntat que “tenim clar que hem d’impulsar un nou model de mobilitat amb un traspàs cap al transport públic, però també impulsant que els vehicles que circulin siguin més eficients”.

Ajuts per renovar flotes
Per minimitzar l’impacte ambiental de les flotes, el distintiu fomenta la renovació de les flotes amb vehicles de baixes emissions i la recopilació de dades per fer-ne l’avaluació i el seguiment, esdevenint una eina en la presa de decisions per a una correcta i millor gestió. Les organitzacions que el llueixen tenen en compte criteris de conducció eficient, un manteniment que segueix les indicacions del fabricant, així com unes bones pràctiques i una bona gestió ambiental. Actualment existeixen 31 flotes que disposen del Distintiu de garantia de qualitat ambiental. En conjunt gestionen 5.368 vehicles, 5.281 dels quals circulen habitualment per la Zona de Protecció especial de l’ambient atmosfèric, és a dir, la conurbació de Barcelona:
· Urbaser SA (Barcelona)
· Grup APSA del Gironès SL
· Transports de Barcelona SA
· Repsol Butano SA
· Danone SA
· Hermanos Alum SL
· Urbaser SA (Calafell)
· Institut Metropolità del Taxi
· Fomento de Construcciones y Contratas
· Autoritat Portuària de Tarragona
· Falck VL
· Disfrimur SL
· Direcció de Serveis DTES
· Centre de formació viària Poble Sec
· Motoescuela SL
· Recollides de llet SL
· Mesquitrans España SL
· CLD
· Asintel SL
· Diputació de Barcelona (Parc Mòbil)
· Oliveras SL
· Mohn SL
· Rosanbus SL
· Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat
· UTE Julia Travel, SA Marfina, SL
· Monbus Paral·lel el Port UTE
· Serveis Generals de Mobilitat i Transport, SL
· Transport Ciutat Comtal, SA
· Autobuses Horta, SA
· Soler i Sauret, SA
· Transportes Urbanos y Servicios Generales, SAL

El distintiu té com a finalitat implicar les empreses i els professionals autònoms amb vehicle propi en el repte col·lectiu de reduir les emissions contaminants, en especial de partícules (PM10) i diòxid de nitrogen (NO2). Aquest objectiu es correspon amb el que determina la legislació europea actual. Especialment en entorns urbans, on les concentracions elevades d’aquests compostos incideixen sobre la qualitat de l’aire i el benestar de les persones. També vol reconèixer l’ecoeficiència i la sostenibilitat en la planificació i gestió de la mobilitat dels vehicles de motor i contribuir en la lluita contra el canvi climàtic mitjançant la reducció de les emissions de CO2. Unes flotes de vehicles més eficients contribueixen a millorar la qualitat de l’aire.

El Distintiu de garantia de qualitat ambiental de flota de vehicles respectuosa amb el medi ambient es pot obtenir en 10 subcategories de flotes. Les activitats a què es poden dedicar aquests vehicles són la comercial, la de serveis, la distribució urbana de mercaderies, l’activitat logística i industrial el transport col·lectiu de viatgers (autobús, taxi, autocars…) o altres de diverses (com la neteja de parcs i jardins, la neteja viària, la recollida de residus, etc).