El conseller Rull anuncia la posada en servei de les dues primeres estacions d’FGC a Sabadell aquest setembre

TerritoriSostenibilitat04/03/2016
L’entrada en funcionament del perllongament es produirà en dues fases: Can Feu | Gràcia i Sabadell Plaça Major s’obriran a l’estiu i la Creu Alta, Plaça Espanya (nom encara per decidir) i Ca n’Oriac, la primavera de l’any vinent

Rull també anuncia l’inici de la redacció del projecte constructiu per a la integració urbana de l’àmbit de Can Feu, la cessió a l’Ajuntament de l’aparcament soterrani de Plaça Major i la plantació d’arbrat al Parc del Nord
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat aquest divendres l’estrena de les dues primeres estacions dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Sabadell (Vallès Occidental) aquest setembre. En una visita d’obres a l’estació de Sabadell Plaça Major, Rull, acompanyat de l’alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, ha confirmat que la posada en funcionament del perllongament es farà, tal i com s’ha acordat amb l’Ajuntament, en dues fases: les estacions de Can Feu | Gràcia (Sabadell Estació) i Sabadell Plaça Major s’obriran aquest estiu i la resta, la Creu Alta, Plaça Espanya (nom encara per decidir) i Ca n’Oriac, la primavera del 2017.

“El compromís que tenia el Govern d’acabar les obres el 2016 i lliurar-les a FGC es manté”, ha assegurat el conseller, “però des que s’acaba l’obra fins que s’inicia el servei, cal tot un període de proves”. Per tant, “per servir millor els ciutadans, fem una entrada en servei en dues fases”, amb les estacions de Can Feu | Gràcia (Sabadell Estació) i Sabadell Plaça Major en una primera etapa i, les altres tres estacions, l’any vinent. “No tindria sentit”, ha expressat Rull, “que esperéssim a la primavera de 2017 a fer-ho tot quan ara ja estem en condicions de posar en servei dues estacions”.

Les obres a les estacions de Can Feu | Gràcia i Sabadell Plaça Major són les més avançades. Ja s’han acabat els treballs de construcció de les divisòries i el muntatge d’escales mecàniques i d’ascensors. En aquests moments, es treballa en l’execució dels revestiments i paviments, i en les diferents instal·lacions de ventilació, sanejament i enllumenat.

Alliberament de la Rambla Ibèria
El conseller també ha revelat que “es recosiran les ferides que les obres han provocat en superfície”. Per dur a terme les obres de soterrament de Sabadell Estació s’ha hagut d’ocupar parcialment, des del febrer de 2014, la Rambla Ibèria. Per això, aproximadament un mes després que entrin en servei aquestes dues primeres estacions, es podrà alliberar l’espai.

Pel que fa al pàrquing soterrat de l’estació de Sabadell Plaça Major, el conseller Rull ha explicat que el Departament de Territori i Sostenibilitat (DTES) el cedirà a l’Ajuntament. Les dues administracions pactaran com la Generalitat recuperarà el cost de la inversió, de 3’9 milions.

4,4 quilòmetres més
Les obres d’infraestructura de tot el perllongament de Sabadell (túnels i recintes de les estacions) estan acabades des del febrer de 2015. Actualment estan en execució els treballs pendents de via i catenària; alimentació elèctrica; comunicacions i instal·lacions no ferroviàries de túnel, i senyalització i enclavaments. Pel que fa a les altres tres estacions, les obres d’arquitectura i instal·lacions de la Creu Alta i Plaça Espanya estan en marxa. Només resten pendents d’inici les de Ca n’Oriac, recentment adjudicades.

El perllongament d’FGC a Sabadell inclou 4,4 quilòmetres de nova línia. Incorpora quatre estacions a la xarxa de transport públic (Sabadell Plaça Major, la Creu Alta, Plaça Espanya i Ca n’Oriac), la remodelació i soterrament de Sabadell Estació (nova Can Feu | Gràcia) i la construcció d’unes cotxeres a Ca n’Oriac, al final de la línia. Aquesta actuació suposa una inversió de 430 milions d’euros.

Integració de l’àmbit de Can Feu
Rull també ha comunicat l’inici de la redacció del projecte constructiu per a la integració urbana de l’àmbit de Can Feu. Aquest projecte, que estarà acabat en un termini d’uns sis mesos, concretarà la solució acordada amb l’Ajuntament per al soterrament d’un tram d’uns 400 metres situat just abans de Sabadell Estació. El cost aproximat d’aquest soterrament és de 20 milions d’euros. El conseller ha avançat que “quan tinguem el projecte constructiu redactat, buscarem amb l’Ajuntament de Sabadell els recursos per poder-ho afrontar”.

El titular de Territori i Sostenibilitat ha dit que l’execució d’aquesta obra no condiciona en cap cas la posada en servei del perllongament ja que s’ha planificat perquè es pugui dur a terme de manera independent.

Una altra de les novetats revelades aquest divendres pel conseller Rull és que la Generalitat durà a terme la plantació de l’arbrat al Parc del Nord, com a part de la recuperació de l’àmbit afectat per les obres.

Recuperació de l’arbrat
En aquest espai es van dipositar, d’acord amb l’Ajuntament, les terres que s’extreien de les excavacions realitzades al nord de la ciutat. Davant la petició de veïns i consistori d’adaptar la superfície d’aquest àmbit a la nova configuració del futur parc previst en aquesta zona, el Departament va decidir retirar els 116.000 metres cúbics de terres dipositats.

Ara s’impulsarà una nova actuació de reposició de l’arbrat, que suposarà una inversió per part de la Generalitat de 150.000 euros, que se sumen als 3,6 milions del procés de retirada de les terres.

El conseller ha finalitzat la seva visita valorant que el perllongament d’FGC a Sabadell “és una de les obres emblemàtiques que està impulsant el Govern”, a més d’un “esforç de primera magnitud en termes econòmics”. “La Generalitat, amb molt pocs recursos, està ampliant la seva xarxa ferroviària de proximitat, cosa que l’Estat no fa amb la seva xarxa”, ha subratllat.