Santi Vila: “En aquesta legislatura s’hauran resolt definitivament la connexió ferroviària amb l’aeroport i els projectes de l’R3”

TerritoriSostenibilitatEl conseller de Territori i Sostenibilitat valora de forma positiva els avenços en aquests dos projectes però recorda que l’Estat continua suspenent a Catalunya pel que fa a les Rodalies
Vila recorda que la falta de connectivitat amb l’aeroport del Prat “posava en risc la competitivitat de l’aeroport i la seva connectivitat amb la ciutat de Barcelona”

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha valorat aquesta tarda de forma positiva l’anunci fet pel Ministeri de Foment que d’aquí a unes setmanes començaran les obres del nou tren llançadora a l’aeroport d’El Prat i la licitació dels projectes de desdoblament de l’R3. El conseller Vila ha remarcat que “en aquesta legislatura s’haurà resolt definitivament la connexió ferroviària amb tot el sistema aeroportuari d’El Prat. Això és molt rellevant perquè formava part de l’agenda dels temes més enquistats, més preocupants”. No obstant això, Santi Vila ha lamentat que queda pendent “l’altra gran assignatura que el Govern d’Espanya ha suspès a Catalunya, que es diu Rodalies”. En aquest sentit, Vila ha explicat que “en la mesura que resolem la connectivitat ferroviària amb l’aeroport d’El Prat fem un pas en la bona direcció però no hem de parar fins que aquesta qüestió quedi definitivament resolta i que el grau de compliment de les actuacions que vam pactar en el seu moment, aquests prop de 400 M€, tingui uns nivells més presentables dels que en aquests moments tenen”.

Vila ha recordat que la manca de connexió ferroviària amb l’aeroport d’El Prat “posava en risc la competitivitat de l’aeroport i la seva connectivitat amb la ciutat de Barcelona”. A més, ha afegit “des d’un punt de vista sostenible és molt important reforçar el pes del transport ferroviari i segur que la bona connexió amb tren a l’aeroport, que serà una realitat a partir del 2018, ens hi ajudaran moltíssim”.

Trencar el monopoli de Renfe
El conseller Vila també ha recordat que la segona fase d’aquest projecte és la que “ens ha de permetre, definitivament, obrir un marc de competència que faci possible que en el sistema Rodalies de Barcelona es trenqui el monopoli de Renfe i que qualsevol operador pugui guanyar el concurs i prestar aquest servei”. Vila ha reconegut que la Generalitat ja va posar en el seu moment sobre la taula del Ministeri de Foment diversos operadors interessats en l’explotació d’aquest servei i que, en tot cas, el concurs públic que ha de fer possible un canvi d’operador ”s’hauria d’orientar aquest any”.

El conseller de Territori i Sostenibilitat també s’ha mostrat satisfet per l’anunci de la licitació de l’inici dels desdoblaments de l’R3. “És una realitat objectiva -ha dit- que, tal i com havíem acordat, l’any que ve començaran les obres”.

El nou tren llançadora a l’aeroport
Les obres permetran implantar un nou tren llançadora entre el centre de Barcelona i les dues terminals de l’Aeroport de Barcelona-el Prat.

Aquest tren permetrà un accés més ràpid i directe des del centre de Barcelona, amb freqüències de pas que poden ser de 15 minuts, en lloc dels 30 de l’actual línia. El trajecte serà passeig de Gràcia ( i, en un futur, la Sagrera) – estació de Sants – el Prat de Llobregat, T-2 i T-1 de l’Aeroport. Aprofitarà l’R2 fins passada l’estació del Prat, des d’on es construirà un nou ramal per a connectar amb l’aeroport, la major part soterrat, d’uns 5 quilòmetres.