Barcelona. El sistema de transport públic de l’ATM de Barcelona tanca el 2014 amb un increment de l’1,7% i suma 915,5 milions de viatges

TerritoriSostenibilitatL’augment anual de 15,4 milions de viatges confirma la recuperació de la demanda que es va iniciar en el segon semestre de 2013
El creixement es distribueix entre tots els operadors, excepte Renfe i els autobusos de l’AMTU, que repeteixen nombre de viatgers
La utilització de títols socials i bonificats creix més d’un 9% i ja representen 1 de cada 4 viatges

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat aquest matí les dades de viatgers del transport públic a l’ATM de Barcelona durant l’any 2014, que consolida la recuperació de la demanda que es va iniciar en el segon semestre de l’any anterior i que ha permès tancar l’exercici amb 915,5 milions de viatges, un 1,7% més que el 2013. En xifres absolutes suposa un increment anual de 15,4 milions de viatges més que el 2013.

Per modes de transport, al 2014 han crescut notablement els usuaris a tots els operadors, excepte Renfe i els autobusos urbans de la 2a corona (AMTU), que pràcticament repeteixen nombre de viatgers.

Els resultats positius del 2014 es produeixen després que, des de l’inici de la crisi, el sistema de transport públic hagués patit un retrocés important d’usuaris, passant d’una demanda de 934,8 milions de viatges al 2008 a 887 milions al març de 2013, situant-se a nivells similars al 2005. Tot i això, durant aquest període de gairebé cinc anys s’han produït oscil·lacions en l’ús del transport públic a causa dels continus canvis d’hàbits en la mobilitat

Al darrer semestre de l’any 2013 es va trencar aquesta tendència i des de l’estiu de l’any passat el sistema de transport públic ha recuperat més de 28 milions de viatgers. En la gràfica següent es pot veure l’evolució de la demanda interanual de tot el període 2009-2014.

Mesures de tarifació social
Les revisions tarifàries realitzades per les administracions consorciades han potenciat la tarifació social amb l’objectiu d’afavorir l’ús del transport públic entre els usuaris habituals i els col·lectius més necessitats. En aquest sentit, en els darrers anys s’han posat en marxa mesures de tarifació social com la targeta T-12, la bonificació per a les persones en situació d’atur, la reducció del preu de la targeta T-Jove i els descomptes per a famílies nombroses i monoparentals.
Actualment, els usuaris amb títols bonificats, tant els socials de la 1a corona (Targeta Rosa, T-4 …) com els socials de l’ATM (T-12, T-Jove …), representen més del 24% del total de viatgers en el sistema. És a dir, que 1 de cada 4 viatges es fa amb títols de transport altament o totalment subvencionats per les administracions. Així, durant l’any 2014 s’han realitzat més de 224 milions de viatges utilitzant aquest títols de transport, que representa un 9,3% més.

La política tarifària de fidelització d’usuaris (potenciant l’ús d’abonaments mensuals i trimestrals) i de creixent tarifació social han originat un canvi d’ús dels títols integrats en els darrers anys, tal com reflecteix la gràfica següent:

Els títols socials integrats de l’ATM
Pel que fa als títols socials integrats propis de l’ATM de Barcelona, durant l’any 2014 s’han realitzat més de 95,3 milions de viatges, el que representa un augment del 21% respecte el 2013 i de gairebé un 1.200% respecte el 2008, any previ a la incentivació de mesures socials com la T-12 o títols integrats per a famílies nombroses i monoparentals.

L’establiment d’aquests títols de transport bonificats ha comportat que les administracions consorciades al si de l’ATM hagin destinat aquest 2014 un total de 32,6 milions d’euros a cobrir les menors aportacions de nens, joves, famílies nombroses, famílies monoparentals o persones en situació d’atur.

Política tarifària
Pel que fa a la política tarifària de l’any 2015, el Consell d’Administració de l’ATM de desembre de 2014, va acordar per primera vegada la reducció del preu de la targeta T-10 (d’1 a 6 zones), concretament un 3,4%. També es van rebaixar els preus dels títols bonificats: la T-Trimestre per a persones en atur i la T-70/90 FM/FN, que es calculen en base al preu de la targeta T-10. Pel que fa a la resta de títols de transport, mantenen el mateix preu que al 2014. La revisió tarifària que es va aprovar per a l’any 2015 representa una reducció del 2,4% en la tarifa mitjana ponderada del sistema de transport.

Aquestes mesures han estat possibles perquè Generalitat, Ajuntament de Barcelona i Àrea Metropolitana de Barcelona han incrementat les seves aportacions al sistema tarifari integrat. Aquestes majors aportacions s’emmarquen en el Pla marc de finançament del sistema de transport públic 2014-2031, signat el novembre de 2014, i que asseguren la viabilitat del transport públic de Barcelona.

D’altra banda, durant el 2014 s’ha adjudicat la T-Mobilitat, un projecte pioner i que va més enllà dels serveis de transport públic. És un instrument cabdal de gestió de la mobilitat per la seva capacitat d’integració de tots els modes de transport en un únic suport intel·ligent.

D’aquesta manera, quan la T-Mobilitat estigui totalment implantada un ciutadà podrà realitzar el seu viatge utilitzant diversos modes de transport (bicicleta, transport públic o vehicle privat) utilitzant un únic suport. Per tant, no és tan sols un canvi tecnològic (de canviar les validadores actuals per poder acceptar targetes intel·ligents), sinó també un nou model tarifari ja que la tarifa s’adaptarà a la mobilitat real de l’usuari, sense necessitat d’avançar diners ni tampoc amb el perill de pèrdua o sostracció del títol de transport. També permetrà gestionar d’una manera integrada el conjunt dels serveis de la mobilitat.