Lleida tindrà un servei de Rodalia amb una combinació de bus i tren i la integració tarifària de tot l’àmbit de l’ATM

TerritoriSostenibilitatL’1 de desembre ja es posarà en funcionament l’autobús d’altes prestacions exprés.cat entre Lleida i Cervera, el primer de la demarcació, i durant el primer semestre de 2015, el Lleida-Alfarràs i el Lleida-les Borges Blanques

Pel que fa al tren, al primer trimestre de 2015 es durà a terme la integració tarifària de tots els serveis regionals, és a dir, un total de 15 estacions de les línies R12 i R13-R14

La integració comportarà una reducció del preu del viatge d’entre un 25% i un 50%, en funció del trajecte, i la possibilitat de realitzar transbordament sense cap cost afegit

El servei de tren entre Balaguer i Lleida es veurà reforçat al 2016, quan entrin en servei les noves unitats que ha adquirit FGC

Totes aquestes millores en relació amb la Rodalia de Lleida es complementaran a principis d’any amb la implantació d’una nova targeta T10/120 a tot el corredor Lleida-Barcelona, que suposarà una reducció de fins al 57% del preu del bitllet actual

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat aquest matí la nova Rodalia de Lleida, que consistirà en un seguit d’actuacions de millora combinada de bus i tren amb la ciutat de Lleida, el que suposarà un guany en els serveis de transports públic de tota la demarcació. Les actuacions més immediates són la posada en funcionament del bus exprés entre Lleida i Cervera, que començarà a circular l’1 de desembre amb 14 expedicions al dia (7 d’anada i 7 de tornada), i la integració tarifària de tots els serveis de Regionals de l’àmbit de l’ATM de Lleida durant el primer trimestre de 2015. Són, en concret, els municipis lleidatans de l’R12, és a dir, entre Sant Guim de Freixenet i Lleida-Pirineus; i els de les línies R13-R14, des de Vinaixa fins a Lleida.

L’actuació es complementa amb dos busos exprés més que entraran en servei al primer semestre de 2015, una nova targeta T10 per reforçar el corredor Lleida-Barcelona i, pel que fa al tren, el reforç que suposarà a partir de 2016 la incorporació de dos nous trens a la línia de la Pobla.

Totes aquestes millores en els transports públics de la demarcació de Lleida han sorgit arran de l’estudi de demanda de serveis que el Departament de Territori i Sostenibilitat ha realitzat en col·laboració amb la Diputació de Lleida.

e1: Lleida-Cervera
El nou bus exprés entre Lleida i Cervera, el 15è que es posarà en servei a Catalunya i el primer de la demarcació de Lleida, tindrà 14 expedicions diàries (7 d’anada i 7 de tornada) de dilluns a divendres feiners. Comunicarà les dues capitals i farà parada també a Mollerussa, Bellpuig i Tàrrega. Suposarà una millora important en aquest corredor, que té una demanda mensual de 6.700 viatgers. La durada del viatge serà de poc més d’una hora. Incorpora, també, totes les prestacions de la xarxa exprés.cat:
Reducció del temps de viatge en 10 minuts respecte la línia convencional.

Nova campanya d’informació estàtica a les parades i a les estacions d’autobusos. Està previst en un futur posar informació en temps real a les parades.
Incorporació d’un vehicle nou totalment accessible.
Premsa gratuïta i wifi a bord.
Més intermodalitat: connexions amb serveis de transport urbà, altres busos interurbans, serveis Regionals i serveis d’alta velocitat.

A més, es reestructura el servei actual de bus entre aquestes poblacions, que continuarà funcionant i, a més, algunes expedicions s’allarguen fins a Cervera, dotant de més oferta aquest municipi.

Ja de cara al primer semestre de 2015 es durà a terme una segona fase del desplegament de la xarxa exprés.cat al territori amb la posada en servei de dues noves línies. Seran les que connectaran Lleida amb Alfarràs i Lleida amb les Borges Blanques. D’aquesta manera, en només mig any s’hauran implantat gairebé la meitat de les línies de bus exprés previstes a tota la demarcació de Lleida. A partir del 2016 s’aniran implantant les línies Lleida-Balaguer, Lleida-Alcarràs, Lleida-Alpicat i Lleida-Almacelles.

Integració tarifària
La integració tarifària en l’àmbit de l’ATM de Lleida es durà a terme durant el primer trimestre de 2015. Totes les estacions lleidatanes dels serveis de regionals de la R12 i les R13-R14, un total de 15, tindran tarifa integrada tren+bus. Aquestes estacions són les següents (veure nota adjunta).

La integració tarifària comportarà reduccions d’entre un 25% i un 50% respecte els preus actuals, i la possibilitat de realitzar transbordaments. Així per exemple, una persona que va habitualment de Lleida a Tàrrega s’estalviarà un 32% en l’abonament de 10 viatges, un 26% en el mensual i un 14% en el trimestral. O la que va de Lleida a Cervera, tindrà un estalvi d’un 55% en l’abonament de 10 viatges, un 53% en el mensual i un 38% en el trimestral.

El reforç del servei de tren tindrà una segona fase amb la millora dels serveis entre Balaguer i Lleida. Serà al 2016, quan es disposi del nou material mòbil per a l’explotació del servei Lleida-la Pobla. FGC va adquirir al gener d’aquest any dos nous vehicles de 50 metres de longitud, amb capacitat màxima per a 180 viatgers per tren. Està previst que l’empresa que va guanyar el concurs per fabricar-los, Stadler, lliuri les dues noves unitats durant l’últim trimestre de 2015.

Un nou abonament T-10/120
Per acabar de configurar la millora en les comunicacions a Lleida, a partir del gener s’implantarà un nou abonament multiviatge en el corredor Lleida-Mollerussa-Tàrrega-Cervera-Barcelona del qual se’n podran beneficiar també els usuaris de les comarques de l’Urgell, el Pla d’Urgell, la Segarra i el Segrià. Es tracta de la targeta T10/120, que permet fer 10 viatges en 120 dies amb un estalvi de fins a un 57% respecte del preu del bitllet senzill actual.

L’actuació, que és un pas previ al desplegament del sistema tarifari integrat al conjunt de tot Catalunya en el marc del projecte T-Mobilitat, neix amb l’objectiu de millorar la competitivitat del transport públic, i dotar els viatgers d’una xarxa eficient a preus atractius que contribueixi a estendre’n l’ús.

El preu del nou títol serà de 7 euros el trajecte per als usuaris de les comarques de l’Urgell i la Segarra i de 9 per als del Pla d’Urgell i el Segrià. L’abonament es pot adquirir i recarregar a les estacions d’autobusos de Lleida, Tàrrega i Barcelona Nord.

El títol de transport T10/120 és multipersonal i per tant el poden utilitzar els membres d’una mateixa família o un grup d’usuaris per fer els seus desplaçaments de forma conjunta. Aquest títol de transport utilitza la tecnologia de validació sense contacte i ja funciona actualment entre les comarques del Pirineu i Barcelona, el Pirineu i Lleida, entre Solsona i Barcelona, el Berguedà i Barcelona i la Cerdanya i Barcelona.

40 línies de bus exprés arreu de Catalunya
La xarxa d’altes prestacions ‘exprés.cat’ s’implanta progressivament a Catalunya des de la tardor de 2012. L’actuació suposa una aposta decidida de la Generalitat pel bus exprés com a mode de transport públic eficient i competitiu per connectar de manera ràpida, sostenible i econòmica els principals pols de mobilitat del territori que concentren major demanda de desplaçaments.

La xarxa de bus exprés estarà formada per 40 línies interurbanes que són les que concentren una major demanda de viatgers. Concretament transporten anualment 21,32 milions de passatgers, la qual cosa suposa el 40% de la demanda total.

Aquest tipus de xarxa de bus exprés, que ja funciona a altres ciutats com París, Istambul, Hamburg o Nantes, presenten un conjunt d’avantatges respecte les línies convencionals, com ara una reducció notable del temps del trajecte del recorregut, atès que assoleixen velocitats comercials més competitives. Així, aprofiten infraestructures com ara carrils bus o prioritats semafòriques en els encreuaments, i compten amb poques parades al llarg del recorregut, per tal d’oferir un servei atractiu a l’usuari, amb millors freqüències de pas, informació en temps real dins i fora dels vehicles, serveis de Wifi i premsa gratuïts, i una imatge corporativa comuna.

Línies exprés actualment en servei
Demarcació de Barcelona:
e1: Barcelona-Sabadell (des d’octubre de 2012)
e2: Barcelona-Terrassa (des d’octubre de 2012)
e3: Barcelona-Cerdanyola-UAB (des d’octubre de 2012)
e4: Barcelona-Ripollet (des d’octubre de 2012)
e5: Barcelona-Igualada (primera fase juny 2013/segona fase febrer 2014)
e6: Barcelona-Vilafranca del Penedès (febrer 2014)
e7: Barcelona-La Vall del Tenes (Parets del Vallès, Lliçà de Vall, Lliçà d’Amunt, Santa Eulàlia de Ronçana i Bigues i Riells, des de setembre 2013)
e8: Barcelona-Corbera (juny de 2014)
e9: Barcelona-Caldes de Montbui (agost 2014)
e10: Barcelona-Sentmenat (setembre 2014)

Demarcació de Tarragona:
e1: Tarragona- El Vendrell (març 2014)
e2: Tarragona-Valls (abril 2014)
e3: Tortosa-Amposta-Sant Carles de la Ràpita-les Cases d’Alcanar-Alcanar (octubre 2014)
Demarcació de Girona:
o e1: Girona-Olot (juliol 2014)

La demanda anual dels corredors de les línies de bus exprés implantades fins a data d’avui és superior als 3.000.000 d’usuaris, amb creixements de fins al 57%. El grau de satisfacció dels usuaris és de més de 8 punts sobre 10.