Nou sistema de seguretat al metro del Caire

TerritoriSostenibilitatTMB01El Departament de Territori i TMB encapçalen un projecte europeu per desenvolupar un nou sistema de seguretat al metro del Caire

· El projecte consisteix en el suport tècnic i legal a Egipte per a la implantació d’un nou sistema de gestió i de noves regulacions en matèria de seguretat ferroviària, amb un pressupost d’1,3 milions d’euros
· En la iniciativa també hi participen Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, la Fundació Internacional i per a Iberoamèrica d’Administració i Polítiques Públiques i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

El Departament de Territori i Sostenibilitat (TES) de la Generalitat de Catalunya i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) encapçalen un projecte europeu per donar suport tècnic i legal a la companyia de metro del Caire en la reforma de regulacions, procediments i pràctiques en matèria de seguretat ferroviària. Aquesta iniciativa s’emmarca en els projectes d’agermanament (Twinning Projects) que impulsa la Unió Europea per a la cooperació entre administracions públiques de països de la UE i d’altres països candidats o de la regió Mediterrània.

El projecte consisteix a donar suport a l’operador local per construir un sistema complet de gestió de la seguretat de la circulació dels trens, amb tots els procediments, adequat a les reglamentacions legals del país i de l’àmbit internacional. Així mateix, s’inclou l’assistència per constituir i formar l’equip humà que haurà de gestionar el sistema.

Recentment, el govern egipci va comunicar l’adjudicació a la candidatura liderada per TES, que com a administració actuarà de responsable del projecte, i TMB, que n’exercirà la direcció tècnica. També hi participen Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, que desplaçarà un tècnic sobre el terreny per treballar amb l’operador local; i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i l’enginyeria d’infraestructures Ineco, com a experts en el sector, a més de la Fundació Internacional i per a Iberoamèrica d’Administració i Polítiques Públiques (FIIAPP), organisme estatal de foment de la cooperació. El projecte s’iniciarà el setembre del 2013, té una durada de 27 mesos i un pressupost de fins a 1,3 milions d’euros, que finançarà la UE.

El metro del Caire, estrenat el 1987, és el més important del continent africà. Consta de tres línies –una de les quals parcialment en construcció– que sumen 70 quilòmetres de longitud i 57 estacions. Cada dia facilita 2 milions de viatges i és la columna vertebral de la mobilitat de la ciutat, una de les més poblades del món, amb 12 milions d’habitants al conjunt de l’àrea metropolitana. Actualment, està en marxa el perllongament d’una de les línies i hi ha plans d’extensió de la xarxa amb noves línies.

Experiència en seguretat ferroviària
Per a l’obtenció del contracte, el Departament de TES i TMB han fet valer la seva experiència en l’àmbit de la seguretat ferroviària, des que aquest concepte va començar a ser definit i regulat per la UE i altres organismes oficials. En aquest sentit, el 2009, Metro de Barcelona va crear un departament específic de Gestió de la Seguretat Ferroviària i s’ha distingit en els últims anys per la innovació en aquest camp.