La L1 de metro ja té tots els trens 4000 remodelats en circulació

TMB01·Air va començar  a circular l’última unitat rehabilitada de les 24 que formen la sèrie 4000

Transports Metropolitans de Barcelona ha completat la modernització dels trens de la sèrie 4000, amb la posada en circulació avui de l’última unitat renovada. Aquest tren va arribar al taller de Metro d’Hospital de Bellvitge de la L1 a mitjans del mes d’abril. Posteriorment va ser traslladat al taller de la Sagrera, on es van acabar d’instal·lar i ajustar alguns elements del comboi. Avui, un cop passada la revisió oficial, s’ha incorporat al servei amb passatgers.

La reforma dels trens de la sèrie 4000 es va iniciar el 2007 i ha comportat canvis tècnics, estètics i d’equipament per equiparar-los a les prestacions del material mòbil més modern de la xarxa de metro. Destaquen especialment la incorporació del passadís intercomunicador entre cotxes (units en dues composicions de tres i dos cotxes) per facilitar la distribució del passatge, la disposició longitudinal dels seients i la nova ubicació dels agafadors. Aquesta renovació integral permet, només amb el 10% del cost de les unitats noves, millorar les condicions dels trens i allargar-ne la vida útil.

Millores en la seguretat
Ara totes les portes dels cotxes disposen de la funcionalitat antiatrapament i d’un sistema de videovigilància que permet la gravació de tot el tren en sincronia amb els tiradors interiors d’emergència. També s’ha portat a terme l’actualització de la cabina de conducció, amb equips d’aire condicionat propis i s’han instal·lat detectors de presència a la cabina contrària, augmentant així la seguretat.

A banda de les millores en seguretat i funcionalitat, també s’han realitzat altres accions a l’interior per millorar-ne el confort, com la potenciació dels equips de climatització, la substitució del paviment, l’ús d’una nova pintura en els revestiments i la redistribució de les finestres abatibles a l’interior de cada cotxe.

L’exterior dels trens
Destaca especialment el característic color vermell al frontal de la cabina. S’ha reparat la xapa i s’han introduït petites modificacions estètiques i funcionals, com la col·locació del número del tren exterior amb tecnologia LED i els pilots exteriors d’il·luminació frontal.

Estrena l’any 1987
La sèrie 4000 està formada per 24 trens quíntuples i va entrar en funcionament a la L1 del metro entre els anys 1987 i 1992 en substitució de la sèrie 400. Els trens, construïts per la Maquinista Terrestre y Marítima, CAF y Macosa, tenien característiques similars als de la sèrie 3000 de la L3, però adaptats a l’ample de via ibèric i a una tensió de 1.500 volts. De fet, seguint aquesta etapa de modernització del material mòbil, els 18 trens de la sèrie 3000 també s’han anat remodelant en els últims anys.