Primer operador europeu acreditat com a avaluador de seguretat ferroviària (ISA)

Fomento01TMB01El Ministeri de Foment ha facultat Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per a la realització d’avaluacions i auditories de seguretat ferroviària. D’aquesta manera, l’empresa pública que gestiona el metro de Barcelona esdevé el primer operador ferroviari europeu que obté un reconeixement com a ISA (Avaluador Independent de Seguretat, en la sigla anglesa).

El certificat ISA és un document que atorga el Ministeri de Foment (en qualitat de màxima autoritat ferroviària a Espanya) i faculta el titular per a la realització d’avaluacions i auditories de seguretat ferroviària en tot el territori de la Unió Europea (UE), els estats associats a la UE i els que adoptin la normativa ferroviària europea com a pròpia (diversos de l’Àsia, Orient Mitjà, Àfrica, Iberoamèrica, Rússia, etc.).

Capacitat tècnica i personal experimentat
Segons el reglament 352/2009 de la Comissió Europea, sobre el mètode comú de valoració dels riscos dels sistemes ferroviaris, els organismes avaluadors d’aquests riscos han de demostrar capacitat tècnica i independència de criteri, i en concret el personal encarregat de les auditories ha de comptar amb personal ben format professionalment, amb coneixements satisfactoris de les disposicions relatives a les avaluacions i una pràctica suficient, requisits que l’autoritat troba prou contrastats en el cas de Metro de Barcelona.

TMB és el primer operador ferroviari europeu que obté un reconeixement com a ISA i actualment és l’únic que ha obtingut la ISA d’operació. Aquesta certificació representa un reconeixement a TMB com a referent internacional pel que fa a la seguretat ferroviària i alhora una oportunitat de futur per a l’empresa que li permetrà obrir una nova línia de negoci, ja que la certificació ISA d’operació és un producte únic en el sector ferroviari.

Posicionament en el mercat
A partir d’ara, TMB està capacitada per realitzar avaluacions i auditories de seguretat ferroviària en tot el territori de la UE i als països que adoptin la normativa ferroviària europea, cosa que li atorga un posicionament avantatjós en el mercat de licitació de projectes i per tant esdevé una eina més per enfrontar les dificultats derivades de la crisi econòmica.

Com a operador d’avantguarda i compromès amb els seus usuaris, TMB va establir la seguretat ferroviària com un dels seus pilars corporatius pel que fa a la xarxa de metro, des del primer moment que aquesta va començar a ser definida i regulada per la UE i altres organismes oficials. Així, el 2009, Metro de Barcelona va crear un departament específic de Gestió de la Seguretat Ferroviària, que ha coordinat l’elaboració i la implantació d’un sistema de gestió totalment adaptat a les directius i normatives vigents, i en què ha participat gairebé la totalitat dels departaments de la companyia.

TMB és el principal operador de transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona. Gestiona una xarxa de metro de 102,6 quilòmetres de longitud, integrada per vuit línies i 141 estacions, per on circulen fins a 132 trens en hora punta, i una xarxa d’autobusos amb 102 línies i una flota de més de 1.000 vehicles, a més dels serveis de transport d’oci. En conjunt TMB va transportar 553,5 milions de persones el 2012.