Inici de la perforació del segon túnel del perllongament d’FGC a Sabadell

TerritoriSostenibilitatEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha visitat avui les obres de perllongament de la línia del Vallès d’FGC a Sabadell, amb motiu de l’inici dels treballs de perforació del segon túnel de la línia. Paral·lelament, continuen els treballs a les estacions. Es preveu que el nou tram de la línia, que tindrà 4,4 quilòmetres de longitud i comptarà amb quatre estacions noves, entri en servei el 2016. Les obres tenen un pressupost d’uns 430 MEUR.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha visitat avui, juntament amb l’alcalde de Sabadell, Joan Carles Sánchez, les obres de perllongament de la línia del Vallès (FGC) en aquest municipi, amb motiu de l’inici dels treballs de perforació del segon túnel de la línia. Així, la màquina excavarà en els pròxims mesos 2,9 quilòmetres de túnel, des del Parc del Nord fins a Sabadell Estació, que es completaran amb el tram de 700 metres de pantalles, ja executat, entre Parc del Nord i Ca n’Oriac.
En total, sumant-hi els trams corresponents a les estacions, la línia perllongada d’FGC tindrà 4,4 quilòmetres i cinc estacions: quatre de nova construcció i l’actual Sabadell Estació, que se soterrarà i remodelarà. Les obres compten amb un pressupost d’uns 430 MEUR.
El primer túnel del perllongament es va completar el novembre de 2011 amb l’arribada de la tuneladora a Sabadell Estació. Per motius pressupostaris, les obres es van aturar temporalment el gener de 2012 i l’octubre del mateix any, el Departament de TES les va reprendre, un cop va definir el seu refinançament.

Estat dels treballs
En aquests mesos, s’han dut a terme les tasques per a desmuntar la tuneladora i traslladar-la per peces des de Sabadell Estació fins al pou d’atac de Parc del Nord. Ara, un cop un cop muntada i posada novament a punt, ha començat a excavar el segon túnel, alhora que continuen els treballs en la major part de les estacions.
Pel que fa a les noves estacions, actualment s’està treballant a Eix Macià/Creu Alta i Plaça Major i pròximament començaran els treballs a l’estació i la cua de maniobres de Ca n’Oriac. D’altra banda, estan molt avançats els treballs en l’estació i la via provisionals de Sabadell Estació, així com l’obra civil de Plaça Espanya.

El túnel es finalitzarà durant el 2014; les actuacions a portar a terme posteriorment són la col·locació de la via i la catenària, les instal·lacions i comunicacions, la senyalització i enclavaments i l’arquitectura de les estacions. Es preveu que la línia perllongada entri en funcionament el 2016. Es calcula que la represa de l’obra està generant prop de 600 nous llocs de treball, entre directes i indirectes.

Arranjament dels àmbits afectats
En paral·lel, el Departament ha continuat les actuacions acordades amb l’Ajuntament de Sabadell per arranjar els àmbits afectats per l’obra. Així, el novembre de 2012, es va reduir l’ocupació de Ronda Navacerrada i en aquests moments estan en marxa les últimes tasques acordades, com són la urbanització de voreres i aparcaments afectats a la Creu Alta i la retirada de terres a l’àmbit de Ca n’Oriac.