El conseller Vila relata al Parlament el full de ruta del Departament de Territori i Sostenibilitat TES
El conseller Vila avui durant la compareixença davant de la comissió de Territori i Sosteniblitat del Parlament.
Vila remarca les polítiques socials d’habitatge i transport públic, la lluita contra el canvi climàtic i la internacionalització de l’economia com a eixos d’aquesta legislatura
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha comparegut avui per primer cop davant la Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament. Durant la seva intervenció, Vila ha volgut destacar que les prioritats del seu Departament durant aquesta legislatura seran les polítiques socials vinculades al transport públic i l’habitatge, la lluita contra el canvi climàtic i impulsar les infraestructures que contribueixin a la internacionalització de l’economia catalana.
El conseller ha recordat que bona part de les actuacions d’aquesta legislatura estan condicionades per les dificultats pressupostàries -en els darrers dos anys, la consignació del departament s’ha reduït un 31%- i l’elevat nombre d’inversions que es financen amb sistema de pagaments diferits.
La dimensió social: transport i habitatge
Vila ha destacat que el seu Departament impulsarà les polítiques d’habitatge i de transport públic. “Aquesta ha de ser la legislatura del transport públic i l’habitatge, com a contribució a les polítiques de l’estat del benestar que vol mantenir i reforçar aquest Govern”, ha manifestat el conseller. Vila ha afegit que “apostarem pel reforçament de les polítiques que garanteixin el dret a l’habitatge i el manteniment d’una oferta de transport públic equilibrada i justa”.
Pel que fa a l’habitatge, una de les primeres decisions que ha pres el Departament ha estat la convocatòria d’una nova línia d’ajuts per a famílies desnonades que, precisament, ha entrat en vigor aquesta setmana. La prioritat de la legislatura serà l’habitatge social, i és per això que s’ha compromès a impulsar, en les properes setmanes, el Pla del Dret a l’Habitatge.
Està previst continuar l’expansió pel territori del servei d’Ofideute, per mediar entre les entitats bancàries i les persones amb risc de ser desnonades, reduir més el parc públic sense llogar, cedir habitatges de protecció oficial a entitats del tercer sector i donar suport a la xarxa d’habitatges d’inclusió.
Vila ha insistit en reclamar la gestió de l’habitatge del Fons Social de les Entitats Financeres i que actius de la SAREB es destinin a finalitats socials. A nivell legislatiu, persistirà en la necessitat de tenir una llei de segona oportunitat.
La inversió en transport públic es focalitzarà en la gestió i la millora de l’eficiència del servei, potenciant les tarifes pels usuaris que utilitzin amb més regularitat el transports públics i mantenint l’aposta pels títols socials, que han crescut prop d’un 72% en el darrer any. Avançar cap al model tarifari de la targeta sense contacte és una altra de les prioritats en aquesta legislatura.
El conseller de Territori i Sostenibilitat ha remarcat també les actuacions que es volen desenvolupar en aquesta legislatura per la millora de la seguretat viària a les carreteres catalanes amb més sinistralitat. La C-55 al Bages i la N-141e entre Anglès i Salt ja tenen compromeses inversions per aquest mateix any i el conseller confia en el compromís del Ministeri de Foment perquè, a curt termini, realitzi inversions per reduir la sinistralitat a la N-II. “La decisió sobre la N-II serà la prova del nou d’aquesta presumpció de bondat que des del departament, i jo com a conseller, he atorgat al ministeri de Foment”, ha assenyalat Vila.
La dimensió ambiental: la lluita contra el canvi climàtic
Un dels principals objectius del Departament en matèria ambiental és la lluita contra el canvi climàtic. En aquesta legislatura es vol presentar una Llei del Canvi Climàtic al Parlament per assolir una coherència amb la política climàtica de la Unió Europea, la coordinació de tota la Generalitat en aquesta matèria i afirmar el marc competencial.
També s’impulsarà una Llei de Biodiversitat i Patrimoni Natural, que garantirà la conservació del capital natural del país, es continuarà desenvolupament el pla de qualitat de l’aire, i es millorarà la gestió de l’aigua. Per últim, el Departament de Territori i Sostenibilitat treballarà per impulsar la fiscalitat verda. “La vessant ambiental és una pota que impregnarà la resta de polítiques del departament, especialment totes aquelles que contribueixin a la lluita i adaptació contra el canvi climàtic”, ha reafirmat Vila.
La dimensió econòmica: afavorir la internacionalització
El conseller ha destacat la voluntat de donar suport a les empreses del sector i la projecció de Catalunya a nivell internacional, centrant els esforços en les exportacions i en atraure la inversió estrangera i continuant sent referents en l’esfera internacional en àmbits com, per exemple, l’ambiental. “Hem de posar al servei de les nostres empreses aquelles infraestructures que permeten la internacionalització de la nostra economia, com el Corredor Mediterrani o els nostres aeroports”, ha dit Vila. Pel què fa al sector de l’enginyeria i la construcció, s’estan estudiant fórmules de col·laboració público-privades per revitalitzar-lo.
També es treballa amb un nombre limitat de projectes tractors de l’economia, capaços d’arrossegar altres sectors i generar sinèrgies, garantint que no generin impactes inassumibles en termes ambientals o socials. Alhora, el desenvolupament ha de passar per la vertebració territorial, amb la redacció d’una nova Llei de les comarques de muntanya i un programa de suport a les estacions d’esquí i de muntanya.
Estructures d’estat a curt i mitjà termini
El conseller de Territori i Sostenibilitat ha recordat que aquesta legislatura també ha de ser la de les estructures d’estat, que a curt termini passen per solucionar conflictes com el de la N-II o Rodalies. “Necessitem un full de ruta i un compromís clar per tancar un traspàs de competències, que arrosseguem des de 2008”, ha reclamat Vila.
A mitjà termini, el departament aspira a gestionar tots els instruments estratègics que actualment estan en mas de l’Estat, com és el cas dels grans eixos viaris, el Corredor Mediterrani, elscports i aeroports i la política hidràulica de totes les conques de Catalunya.