Territori i Sostenibilitat i l’ATM de Barcelona impulsen la implantació d’un nou sistema tarifari amb validació sense contacte

· S’introduirà una nova targeta tecnològicament més avançada, que substituirà progressivament els 84 títols integrats actuals amb banda magnètica
· El nou títol permetrà aplicar descomptes progressius segons el nivell d’ús, mantenint les bonificacions socials actuals per a famílies nombroses, jubilats i altres col·lectius
· La targeta serà personalitzada i incorporarà un xip que permetrà fer un seguiment exhaustiu dels patrons de mobilitat de cada viatger i millorar l’adequació de l’oferta a la demanda
· Els usuaris podran escollir entre el prepagament i el postpagament domiciliant la factura, que tindrà periodicitat mensual
· El nou sistema reduirà els costos de manteniment de les màquines de venda i validació i permetrà un control més eficient del frau 
· El 2013 s’adjudicarà el contracte de col·laboració público-privada que el desenvoluparà i el 2014 es farà una primera prova pilot El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha presentat avui el nou sistema tarifari integrat basat en una tecnologia avançada amb validació sense contacte, que s’implantarà progressivament al conjunt del territori.

T-Mobilitat
El nou sistema permetrà deixar enrere la tecnologia de banda magnètica present des de fa més de vint anys en les empreses de transport de l’àrea de Barcelona. Així, s’introduirà una nova targeta, la T-Mobilitat, amb xip electrònic, que suposarà un salt endavant, no només des del punt de vista tecnològic, sinó també de model tarifari i de gestió de la mobilitat.

La nova tecnologia, d’acord amb les especificacions que ja disposa l’ATM, permetrà implantar el xip i la seva antena a diferents elements: targeta, altres suports com rellotges o polseres i, fins i tot, en els mòbils que disposin de la tecnologia NFC (Near Field Communication).
Ara, el Departament de Territori i Sostenibilitat i l’ATM de l’àrea de Barcelona inicien el procés d’implantació d’aquest nou sistema, preveient-ne l’adjudicació d’un contracte de col·laboració público–privada a la primavera de 2013, per concretar l’adquisició, instal·lació i manteniment de la maquinaria necessària per a posar-ho en marxa, la gestió del centre d’informació al client, la venda de la targeta, la publicitat i el màrqueting de la nova targeta i la col·laboració per l’exportació del nou sistema.
La nova targeta s’implantarà progressivament, de manera que cohabitarà durant un temps amb els abonaments integrats ara presents a la xarxa. Durant el 2014 es preveu dur a terme una primera prova pilot amb un col·lectiu reduït de viatgers, per tal d’avaluar el seu funcionament abans de la seva introducció definitiva.

T-Mobilitat: una única targeta
El nou sistema permetrà la simplificació de l’oferta de títols de transport, atès que la T-Mobilitat passarà a ser l’única targeta de la xarxa i substituirà tota la gamma de títols integrats ara present a l’àrea de Barcelona, que en total sumen 84 abonaments.
 Els ciutadans ja no hauran de portar diferents títols de transport segons les zones o quantitat de viatges al mes que preveuen realitzar, sinó que el preu del transport estarà adaptat a la mobilitat real de cada ciutadà. Conforme augmenti la seva utilització es disminuirà el preu per viatge, sense necessitat d’avançar diners i poden recuperar els diners invertits en cas de pèrdua o sostracció del títol de transport, de manera que es premiarà la recurrència, amb l’objectiu de potenciar la utilització del transport públic. A més, mantindrà les bonificacions socials que actualment s’apliquen a determinats col·lectius, com ara famílies nombroses i monoparentals, jubilats, i persones en situació d’atur, entre altres.

Tecnologia per convertir l’usuari en client i oferir serveis personalitzats i adaptats
La incorporació d’aquesta tecnologia avançada en la nova targeta permetrà conèixer a l’usuari del transport, ara es disposa de moltes dades sobre els viatges però no de les característiques de les persones que fan aquests desplaçaments, cosa que sí que permetrà la nova tecnologia i això suposarà un salt qualitatiu sense precedents pel que fa al tractament de les dades d’ús del transport públic del territori.
Amb la T-Mobilitat el viatger/client disposarà d’un registre propi i un accés directe al seu compte de transport possibilitant un tracte comercial individualitzat i més eficient, on el sistema de transport es podrà dirigir a ell personalment i li podrà oferir aquella oferta de servei que s’adeqüi més a les seves necessitats.

En aquest sentit, es coneixerà amb detall cada viatge realitzat i s’introduirà el check – out (validació a la sortida) a tots els modes interurbans, la qual cosa permetrà obtenir una matriu origen/destí exacta per a cada servei i tram horari.
Per tant, es disposaran de més dades per adequar de manera precisa l’oferta a la demanda real de mobilitat.

Prepagament o postpagament
Una altra de les novetats previstes és que el nou sistema aportarà més llibertat a l’usuari a l’hora d’escollir la forma de pagament, que es podrà materialitzar abans o després de gaudir del viatge.
D’una banda, la T-Mobilitat amb modalitat de prepagament oferirà dos suports físics diferents: un en cartró, amb un preu fix per viatge, i un en PVC, que inclourà descomptes per ús.
D’altra banda, la targeta de postpagament serà personal i intransferible, atès que estarà vinculada a un compte bancari. Mensualment s’emetrà una factura detallada amb els viatges realitzats i el seu import unitari, aplicant descomptes superiors a major nombre de desplaçaments realitzats.

Sostenibilitat financera del sistema de transport públic
La implantació del projecte T-Mobilitat afavorirà la sostenibilitat financera de l’actual xarxa de transport públic i no suposarà un increment de les aportacions de les Administracions ni tampoc un augment en la tarifa del transport que abona l’usuari.
Així, d’una banda implicarà una reducció de costos notable, amb la disminució progressiva de les despeses de manteniment del sistema de venda i validació i de les inversions vinculades a la reposició de maquinari de banda magnètica.
Actualment, la xarxa de venda i validació de tot l’àmbit de l’ATM de l’àrea de Barcelona abasta 326 estacions ferroviàries, 2.573 autobusos, 7.846 punts de validació i 1.338 màquines de venda distribuïts en 74 empreses de transport.
D’altra banda, es preveu millorar el control del frau amb la impossibilitat de fer un ús inadequat de títols bonificats i nombre de zones, al mateix temps que augmenten els sistemes de seguretat per lluitar contra la falsificació de títols, alhora que es preveu un increment d’ingressos derivats de la inserció de publicitat en els nous suports.

935 milions de viatges el 2011
Les xifres d’utilització de la xarxa de transport públic de l’ATM de l’àrea de Barcelona indiquen que el 2011 es van registrar un total de 935,5 milions de viatges, dels quals 655,5 es van realitzar amb títols ATM, 153,7 amb títols no integrats propis dels diferents operadors (inclou el bitllet senzill), i 126,3 amb títols socials de primera corona del Sistema Tarifari Integrat. Pel que fa a la recaptació per la venda de títols integrats va ser de 423,4 milions d’euros el 2011.
6 de juliol de 2012