Adif inicia els treballs d’ampliació del vestíbul i la millora d’accessibilitat de l’estació de Passeig de Gràcia

Les obres, que començaran el 16 de maig, s’integren en les actuacions de modernització de la xarxa ferroviària de Catalunya

· Constitueix la fase més complexa del projecte de remodelació de l’estació barcelonina, ja que s’han d’executar noves estructures i actuar sobre les instal•lacions existents
· Els treballs comportaran el tancament del vestíbul principal durant un període aproximat de 16 mesos
· Adif ha establert mesures alternatives per reduir les afeccions i facilitar el moviment dels usuaris

Barcelona, 3 de maig del 2012 (Adif).
Adif iniciarà el dimecres 16 de maig les obres de millora de l’accessibilitat i ampliació del vestíbul de l’estació de Passeig de Gràcia. Aquests treballs constitueixen la fase més complexa del projecte de modernització de l’estació barcelonina, el pressupost del qual és de 12 milions d’euros i que permetrà augmentar els seus estàndards de modernitat, funcionalitat i seguretat, garantint el moviment i els accessos a tots els usuaris.

Les principals actuacions consistiran en la instal•lació de tres escales mecàniques i dos ascensors per accedir des de la confluència del Passeig de Gràcia i el carrer d’Aragó al vestíbul, i en la col•locació de dos ascensors i quatre escales mecàniques en la connexió amb les dues andanes. Així mateix, es renovaran les instal•lacions del vestíbul principal i s’ampliarà la seva superfície fins als 1.550 m2, més del doble que actualment.

Per a això, s’executaran pantalles perimetrals i excavacions per adequar l’actual estructura a la nova configuració. La complexitat  tècnica dels treballs a desenvolupar i la necessitat d’actuar sobre les instal•lacions existents obliga a tancar el vestíbul principal de l’estació de Passeig de Gràcia durant un període aproximat de 16 mesos. Això comporta que el moviment d’entrada i sortida es realitzi des del vestíbul posterior, amb accessos des dels carrers de Pau Claris i Roger de Llúria.

Cal assenyalar que Adif ha realitzat un intens esforç de planificació amb l’objectiu de reduir els inconvenients generats per les obres, tant en superfície com als viatgers. Per això, el trànsit ferroviari no es veurà afectat i s’ha limitat al màxim l’ocupació a la via pública.

D’aquesta forma, i d’acord amb l’Ajuntament de Barcelona, s’han establert tres situacions compatibles entre el desenvolupament de les fases d’obra que s’executen en superfície i el trànsit pel carrer d’Aragó, perquè en tot moment es mantinguin oberts al trànsit cinc dels sis carrils de circulació de vehicles.

Per garantir la mobilitat dels vianants, en especial la generada pels fluxos d’intercanvi entre les xarxes de Metro i de ferrocarril, es crearan nous encaminaments al Passeig de Gràcia i s’habilitaran nous  itineraris entre el Passeig de Gràcia i el carrer de Pau Claris.

Per la seva banda, entre les mesures alternatives destinades a facilitar el moviment dels clients del ferrocarril, figura la instal•lació de taquilles provisionals en el xamfrà Hospitalet-muntanya de la confluència dels  carrers de Pau Claris i Aragó, s’organitzarà el moviment d’entrada i sortida de l’estació, i es modificarà lleugerament el punt d’estacionament dels trens amb la finalitat d’agilitar aquests trànsits.

Per informar als usuaris d’aquestes modificacions, Adif ha establert un dispositiu consistent en senyalització vertical, cartells, missatges a  través de pantalles i megafonia o informadors, entre altres mesures. Així mateix, s’ha dissenyat un procediment operatiu amb l’objectiu de garantir la seguretat de les instal•lacions i dels viatgers durant el desenvolupament de les obres.

Les obres de remodelació i millora de l’accessibilitat a l’estació de Passeig de Gràcia s’emmarquen en el conveni signat entre el Ministerio de Fomento, Adif i SEITT (Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte Terrestre) per a la realització d’actuacions de millora a la xarxa ferroviària de titularitat de l’Estat a Catalunya, en el que s’inclou l’execució d’inversions per a la modernització d’estacions i actuacions per a la millora de línies.