Adif executa les operacions per a la posada en servei de les noves infraestructures d’ample convencional a Montmeló (Barcelona)

Adif executa les operacions per a la posada en servei de les noves infraestructures d’ample convencional a Montmeló (Barcelona)

• Per  dur-la a terme, s’haurà d’interrompre la circulació ferroviària entre les estacions de Mollet-Sant Fost i Granollers-Centre els propers 6, 7 i 8 d’abril
• S’establirà un servei alternatiu per carretera en aquest trajecte per als trens de les línies R2 nord, R8 i R11 de Rodalies
• S’ha construït un túnel d’1,3 km de longitud, un viaducte sobre el riu Congost de 232 m i una nova estació

Barcelona, 4 d’abril de 2012.
Adif posarà en servei el dilluns 9 d’abril les noves infraestructures ferroviàries d’ample convencional a Montmeló (Barcelona), que han consistit en la construcció d’una nova estació per als serveis de Rodalies, un túnel d’1,3 km i un viaducte sobre el riu Congost.

Per realitzar les operacions necessàries, s’haurà d’interrompre el servei ferroviari en el trajecte Mollet Sant Fost-Granollers Centre entre les 00,45 h del proper divendres, 6 de abril, i les 04,30 hores del dilluns, dia 9. Amb l’objectiu de reduir les afeccions als clients, Adif ha planificat l’execució d’aquests treballs coincidint amb el període festiu de Setmana Santa.

Durant aquests dies, es completarà el muntatge de la superestructura, es realitzaran les connexions amb l’actual traçat de la línia Barcelona-Portbou, tant en el costat Barcelona com en el costat Girona, i es realitzaran les proves tècniques per verificar el funcionament de les noves instal•lacions i garantir la seva posada en servei amb plenes garanties de seguretat i fiabilitat.

Modificació de serveis
Amb l’objectiu de garantir la mobilitat dels usuaris, per als dies 6, 7 i 8 s’ha establert el següent pla alternatiu de transport:

Rodalies de Catalunya
Servei per carretera entre les estacions de Mollet Sant Fost i Granollers Centre per als trens de la línia R2 nord (Aeroport – Maçanet Massanes per Granollers Centre), línia R8 Martorell – Granollers Centre per Cerdanyola Universitat) i línia R11 (Barcelona Sants– Portbou per Girona).

Llarga Distància
Els trens internacionals amb destinació París, Zurich i Milá, el tren Costa Brava i el tren Cartagena/Lorca – Montpellier circularan desviats per la línia del Maresme, el que suposa un increment de viatge de 40 minuts.

Per orientar als viatgers, Renfe reforçarà el personal d’informació i atenció al client amb un equipo de 34 persones distribuïdes en les estacions afectades: Granollers-Centre, Mollet Sant Fost i Montmeló. A més el pla alternatiu per carretera compta amb un total de fins a 20 autobusos en hora punta.

Per a més informació, els clients poden adreçar-se a les estacions, als telèfons 900 41 00 41 i 902 320 320, així com a les pàgines web www.rodaliesdecatalunya.cat , www.renfe.com i www.adif.es.

Descripció de les actuacions
Les obres que Adif està executant a Montmeló consisteixen en la construcció de dos túnels de 1.340 m cadascun, realitzats mitjançant el sistema de pantalles, per al soterrament de la línia d’ample convencional i per al corredor d’alta velocitat al seu pas pel nucli urbà. També s’han executat dos nous viaductes sobre el riu Congost, de 232,2 m de longitud cadascun. D’aquesta forma, els trens han deixat de circular en superfície pel nucli urbà de Montmeló més de 150 anys després de l’entrada en servei de la línia Barcelona-Granollers.

Així mateix, s’està ultimant el muntatge de la superestructura de les noves  infraestructures d’ample convencional mitjançant la col•locació de 8.800 ml de carril tipus UIC de 60 kg/m, 4.400 ml de catenària flexible de 3.000 V en corrent continua, així com de les instal•lacions de seguretat i comunicacions.

També es posarà en servei la nova estació del municipio, situada a una distància de 80 m cap al costat Barcelona respecte de l’antic edifici i a 280 m de les instal•lacions provisionals. L’estació, dissenyada amb els màxims estàndards de confort, funcionalidad, accesibilitat i modernitat, disposa d’un edifici de viatgers amb  una superfície aproximada de 1.250 m2 i de dues andanes subterrànies de 240 m de longitud.

L’estació és plenament accessible i per a això, l’entrada es realitza a peu de carrer des d’ambdós costats del nucli urbà, i s’han instal•lat 2 escales mecàniques, 2 escales fixes i 2 ascensors per a l’accés a les andanes, el que garanteix el moviment de tot tipus de persones a l’interior de les instal•lacions. A més, s’han previst encaminaments en el terra que guien a les persones amb deficiència visual fins els espais d’ús comú.

Un cop en servei les noves infraestructures d’ample convencional, es procedirà a completar la construcció del túnel que donarà servei a les circulacions d’alta velocidad, consistent en l’execució de 250 ml de pantalles perimetrals fins arribar als 1.340 m de longitud total i l’execució de la llosa definitiva, que en total ocuparà una superfície de 41.443 m2. Així mateix, s’adaptarà la superestructura d’aquest  corredor a la seva configuració definitiva.

Aquestes actuacions són fruït de l’acord subscrit el desembre de 2005 entre el Ministerio de Fomento, la Generalitat, Adif i l’Ajuntament de Montmeló per al soterrament de la línia d’ample convencional i l’execució de la Línia d’Alta Velocitat al seu pas pel nucli urbà d’aquest municipi de la comarca barcelonina del Vallès Oriental.

Gràcies a aquestes actuacions, que al municipi de Montmeló representen una inversió superior a 105 milions d’euros, es creen nous espais de desenvolupament urbanístic i de dinamització socioeconòmic, a la vegada que s’integren plenament les infraestructures en el seu entorn urbà, augmentant així els nivells de seguretat, tant per als ciutadans com per a l’explotació ferroviària.

Finançament europeu
La Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, dins del període 2000-2006, ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid-Vilafranca del Penedès i instal•lacions d’electrificació, senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb una ajut que puja a 3.389,3 milions d’euros.

Les Ajudes RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport), en el mateix període, han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb un ajut de 70,9 milions d’euros.

En el període 2007-2013 serà cofinançada per les Ajudes RTE-T la implementació de l’ERTMS (Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu) del tram Barcelona-Figueres, amb un ajut de 10,6 milions d’euros.

El Banc Europeu d’Inversions (BEI) participa també en el finançament d’aquest projecte.

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d’euros.