TMB aplicarà mesures de racionalització per reduir en 56 milions d’euros la despesa el 2012

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha elaborat un pla de racionalització de la despesa per reduir en 56 milions d’euros les necessitats de finançament de la companyia l’any 2012, com a conseqüència de la menor disponibilitat de recursos per al conjunt del sistema de transport públic de la regió metropolitana, pla que s’ha donat a conèixer avui al Consell d’Administració de l’empresa.
Aquest esforç d’internalització de costos és de fet la continuació d’una línia de contenció de la despesa i millora de la gestió que s’ha dut a terme des del 2009. En aquests tres anys, TMB ha reduït en 78,5 milions d’euros les necessitats de finançament, mentre que gràcies a l’esforç dels treballadors i una més gran eficiència en la gestió dels recursos, els índexs de qualitat i de satisfacció del client no han deixat de créixer, des de valoracions de 7,15 (bus) i 7,09 (metro) el 2008 a màxims històrics de 7,47 (bus) i 7,31 (metro) actualment.

Creixement de la xarxa integrada
Els últims deu anys, el sistema de transport públic de la regió metropolitana de Barcelona, del qual TMB és el principal operador, ha crescut en extensió i qualitat. La xarxa s’ha duplicat en longitud, els horaris s’han ampliat i la integració tarifària ha fet gratuït el transbordament entre modes de transport. Això ha motivat que els costos pugessin el 141%, mentre que els ingressos per bitllets han crescut només el 94%. Les administracions han cobert la diferència aportant en conjunt un 188% més de subvencions.

Si el 2001 les tarifes i les subvencions cobrien al 50% els costos, la balança s’ha desequilibrat i últimament els usuaris ja sols cobreixen el 40% de l’import real del bitllet en el conjunt del sistema de transport. El 60% restant són subvencions.

La crisi econòmica general impossibilita que les administracions facin créixer les seves aportacions al mateix ritme que les necessitats del sistema i imposa una reconsideració de l’esquema tarifari, en el marc financer que estableixi l’Autoritat del Transport Metropolità.

Al mateix temps, i en aquest nou marc financer, els operadors han d’adoptar mesures de contenció i internalització de costos que garanteixin la viabilitat i la qualitat d’un sistema de transport públic que supera els 900 milions d’usuaris anuals, dels quals més del 60% corresponen a TMB.

Pel que fa al pla d’estalvi que contempla TMB per al 2012, aquest es basa en mesures de racionalització al servei d’autobusos, al servei de metro i a les àrees corporatives, tenint present les necessitats dels ciutadans. El conjunt de mesures s’estima que produiran una disminució de 56 milions d’euros, equivalents al 9,8% dels costos anuals d’explotació.

Mesures genèriques de racionalització
Un primer bloc de mesures, d’aplicació immediata, té a veure amb la gestió d’aspectes no crítics del funcionament de la companyia:
– Reducció de despeses de publicitat (-42%), comunicació (-47%), tecnologia corporativa (-10%), estudis (-32%) i altres partides. Per exemple, deixen d’editar-se les revistes corporatives i la memòria anual, que seran digitals.
– Optimització de la despesa en contractació externa (neteja, manteniment…).

Mesures de racionalització a la xarxa d’autobusos
Les mesures d’ajust de l’oferta de la xarxa d’autobusos, aplicables dins del primer trimestre de l’any, tenen en compte l’evolució de la demanda, que ha disminuït globalment un 5% des del 2009, i la concurrència d’altres xarxes més eficients, com ara les ferroviàries, en els mateixos recorreguts. La hipòtesi amb què es treballa inclou:
– Ajust d’oferta en dies feiners en 14 línies, amb variació mínima de l’interval de pas.
– Ajust d’oferta en caps de setmana i festius en 9 línies.
– Supressió de 4 línies: 31 (coincident en gran part amb la 32, que es reforçarà), 35 (coincident amb les línies de metro L1, L5 i L9, que són més ràpides), 105 (coincident en part amb les línies 46 i 65 al Prat de Llobregat) i 158 (que se solapa completament amb el Trambaix).
– Supressió de 3 línies en cap de setmana: 58 (dissabte), 75 (dissabtes i festius) i 91 (festius).
– Ajust d’oferta del Bus del Barri, 20 línies del qual (totes menys la 111 i la 116) deixaran de circular en diumenges i festius, a causa de la baixa demanda, que disminueix entre el 70% i el 90% respecte dels feiners.
– Execució de la primera fase de la nova xarxa de bus dins del primer semestre de l’any 2012, amb l’objectiu de donar més bon servei.

Mesures de racionalització a la xarxa de metro
La xarxa de metro mantindrà l’horari de servei i l’oferta bàsica tots els dies de la setmana i es donarà compliment al compromís de mantenir amb les mateixes prestacions el servei de metro nocturn. Els ajustos es limiten a franges en què la capacitat supera àmpliament la demanda registrada, i són compatibles amb els reforços que siguin necessaris amb motiu d’esdeveniments massius. Es mantindrà l’horari continuat els dissabtes i vigílies de festiu singulars, en què es registra una mitjana de 86.000 viatgers entre la mitjanit i les 7 del matí i que aporta 1,5 milions de viatgers anuals.
– No es faran prolongacions de servei amb motiu d’actes lúdics com ara partits de futbol.
– Ajust de l’oferta en diumenges i festius a les línies L1, L2, L3, L4 i L5, que resulta en un increment d’interval de 35 segons.
– Ajust de l’oferta els matins de dissabtes, diumenges i festius entre les 9 i les 13 h, per seguir més fidelment la corba de demanda.
– Ajust de l’oferta en hores vall dels dies feiners (de 10 a 17 h), a les línies L1, L2, L3 i L5, amb un increment mitjà de l’interval de 18 segons.

Mesures de l’àmbit laboral
Com a conseqüència dels ajustos del servei i les necessitats pressupostàries, es preveu una reducció dels costos laborals que es concretarà per la via de la negociació amb els representants dels treballadors, amb vista a aconseguir els objectius de contenció de plantilles, contenció salarial i eficiència en la gestió del personal.

Quant al personal fora de conveni de l’empresa, se li va aplicar una reducció salarial al 2010, que s’ha consolidat al 2011. Es proposa la continuïtat de la mesura al 2012. Al personal directiu se li ha aplicat els dos últims anys reduccions salarials, seguint el criteri de l’administració pública catalana, i així continuarà sent en el futur.