FGC aprova una reorganització del servei per ajustar l’oferta a la demanda i racionalitzar despeses a les línies metropolitanes

En el període entre 2009 i 2012, FGC aconseguirà un estalvi de 44,7 milions d’euros gràcies al pla d’austeritat.

S’elimina el servei nocturn de les nits dels dissabtes a les línies urbanes, que només registrava un grau d’ocupació mitjà del 6,6% de les places ofertades.
El servei actual del Funicular de Gelida es cobrirà amb una nova línia d’autobús que connectarà els municipi amb la xarxa ferroviària, amb més parades que no pas actualment i un cost d’explotació notablement inferior.
El servei de l’Aeri d’Esparreguera se substituirà per un reforç del servei actual d’autobusos entre i Esparreguera i Martorell.
A la línia Llobregat-Anoia es modularà l’oferta a la demanda actual existent, i es milloraran els temps de viatge en 15 minuts fins a Igualada i Manresa. El temps de viatge entre Barcelona i Olesa també es veuran reduïts en 16 minuts.
El total d’actuacions previstes a les línies metropolitanes suposaran un nou estalvi anual de 4 milions d’euros anuals per a FGC.
Les mesures a les línies metropolitanes són conjunturals, és a dir que FGC té la voluntat de recuperar aquests serveis quan les condicions econòmiques i de demanda ho permetin.
A banda d’aquestes actuacions a les línies Metropolitanes, també s’han previst un conjunt de mesures d’estalvi per als serveis de Muntanya que suposaran la implantació de l’agent únic en les circulacions del cremallera de Núria, i la posada en servei d’una nova caldera de Biomassa a La Molina.

Barcelona, 20 de desembre de 2011
FGC anuncia una sèrie de mesures d’estalvi i una reorganització del servei amb l’objectiu final d’ajustar l’oferta de transport actual d’FGC a la demanda real existent i incrementar l’índex de cobertura de la companyia (actualment al 80%).

Les principals línies d’actuació en aquest sentit, que s’implantaran a partir del proper mes de gener, són l’eliminació del metro nocturn la nit dels dissabtes (amb un índex de cobertura del 10,22%) i el replantejament dels serveis del Funicular de Gelida i l’Aeri d’Esparreguera a Olesa (amb un índex de cobertura del 9,4% i del 26% respectivament).

Així mateix, també es reorganitzarà el servei ferroviari de la línia Llobregat-Anoia, a partir del 23 de juny de 2012, amb l’objectiu de modular l’oferta actual a la demanda real existent, amb noves circulacions de trens ràpids que permetran escurçar en 15 minuts els temps dels trajectes en el servei de rodalia entre Barcelona i Manresa, i també entre Barcelona i Igualada. A més, també s’escurçaran en 16 minuts els temps dels trajectes entre Barcelona i Olesa.

Totes aquestes mesures de reordenació de serveis a les línies metropolitanes suposaran un estalvi de 4 milions d’euros anuals. Les mesures a les línies metropolitanes són conjunturals, és a dir que FGC té la voluntat de recuperar aquests serveis quan les condicions econòmiques i de demanda ho permetin.

Reorganització de serveis en l’àmbit de la xarxa ferroviària:
· Supressió servei nocturn:
A partir del proper 7 de gener de 2012. FGC eliminarà el servei nocturn ininterromput de les nits dels dissabtes de tot l’any entre les 2 i les 5 de la matinada a les línies urbanes L6 (Reina Elisenda), L7 (Avinguda Tibidabo), i L8 (Molí Nou).
Aquest servei, que s’ofereix des de 2007 registra un grau d’ocupació mitjana del 6,6 % de les places ofertades i genera un dèficit anual d’explotació de 311,7 milers d’euros/any, amb unes despeses xifrades en 347,3 milers d’euros per uns ingressos de viatgers de 35,6 milers d’euros.

L’índex de  cobertura de l’activitat del servei nocturn és només del 10,22%, quan el coeficient global d’FGC se situa en el 79,38% (tancament 2010). El servei d’FGC tornarà a finalitzar a les dues de la matinada.

Nou model d’explotació per al Funicular de Gelida:
Millora del servei actual amb la substitució del funicular per un nou autobús urbà que unirà el centre de Gelida amb l’estació de Renfe. La nova línia d’autobús tindrà un recorregut més ampli que no pas l’actual del Funicular, amb diverses parades al municipi de Gelida, i estarà integrat dintre el sistema tarifari de l’ATM. L’autobús garantirà l’enllaç amb l’estació de Rodalies de RENFE.

FGC preservarà el valor històric i patrimonial del Funicular mantenint-lo en servei durant els caps de setmana i dies festius i assenyalats. El nou model d’explotació contempla el Funicular de Gelida com a transport turístic amb tarifació pròpia i, en aquest sentit, FGC està elaborant un nou pla de dinamització turística per a aquest servei.

Modificació del servei Esparreguera-Olesa de Montserrat:
Serà efectiva a partir del proper 1 de gener. Es substitueix el servei actual de l’Aeri per un reforç del servei d’autobusos de les línies Esparreguera/Olesa i, especialment, Esparreguera/Martorell. Aquest reforç del servei d’autobusos permetrà millorar la connectivitat del municipi d’Esparreguera amb Olesa i Martorell, amb millors freqüències, i garantint la connexió amb la xarxa ferroviària.

El servei de l’Aeri d’Esparreguera a Olesa no ha obtingut els resultats de demanda esperats. Les expectatives inicials del servei quan es va posar en marxa eren de 250 mil viatges anuals, i la demanda real va ser 98.859 viatges l’any 2010 (amb una demanda de 42.529 usuaris a l’estació d’Esparreguera). L´índex de cobertura de l’activitat és del 26%, molt per sota la mitjana de 80% dels serveis d’FGC.

Reorganització de serveis a la línia Llobregat – Anoia:
Serà efectiva a partir del 23 de juny de 2012. Després d’uns anys amb un excés de servei que ha permès anar captant nova demanda, ara l’objectiu és modular l’oferta de trens per franges horàries per oferir un servei que doni resposta a la demanda real existent i a les necessitats dels viatgers. En aquest sentit, la reorganització permetrà recuperar els trens ràpids semidirectes de rodalia, amb un guany de 15 minuts per trajecte entre Barcelona i Manresa, i entre Barcelona i Igualada. . A més, també s’escurçaran en 16 minuts els temps dels trajectes entre Barcelona i Olesa.

La implantació del metro del Baix Llobregat (a partir de l’any 1997) i dels metros comarcals (a partir de l’any 2008) ha suposat una millora històrica a l’oferta de serveis a la línia Llobregat-Anoia. Això s’ha traduït en un increment de més del 100% de la demanda, passant de 9 milions de viatgers anuals fins a 22 milions de viatgers anuals. No obstant, la situació actual de la línia aconsella una reorganització del servei per ajustar l’oferta a la demanda real existent i racionalitzar despeses.

L’estalvi econòmic fruit de la reorganització del servei serà molt considerable en termes operacionals.

Detalls previsió per al 2012
La reorganització del servei permetrà un estalvi anual de 4 milions d’euros a les línies metropolitanes.

Així mateix, i en l’esmentat marc de l’actual conjuntura econòmica, i pel que afecta a les seves línies metropolitanes, FGC ha elaborat un pla de priorització i reducció d’inversions de 19,4 milions d’euros.

A tal efecte, les Línies Metropolitanes d’FGC es preveu un estalvi total per a l’any 2012 de 23,4 milions d’euros.

Antecedents: Pla d’Estalvi 2009-2011
FGC va decidir endegar un projecte de pla d’estalvi com a iniciativa pròpia en el moment en què es va percebre l’inici d’un període de dificultats. Aquest pla tenia l’objectiu de compensar les previsibles pèrdues tant per la contenció d’ingressos propis com per les dificultats que es percebien en les administracions, pel que fa a la consignació de subvencions.

El projecte corporatiu del pla d’estalvi es va enfocar, en aquells moments, amb l’objectiu d’assolir una reducció de les necessitats per la via d’optimització de despeses perquè cobrissin la previsible reducció d’ingressos propis, sense requerir més aportacions de les administracions (Generalitat i ATM) de les previstes.

Aquest és un procés continu que segueix essent vigent actualment, on es prioritzen els criteris d’eficiència sense que això afecti a la qualitat del servei.

Pel que afecta a Línies Metropolitanes (LMT) d’FGC per al període 2009-2011, l’estalvi ha estat de 21,3 milions d’euros.

A mode de resum, els aspectes més rellevants del Pla d’Estalvi han estat:
Reducció de despeses d’explotació en energia, neteja, assegurances, honoraris professionals i altres despeses diverses.  A tal efecte, es va modificar els estàndards de servei, es van renegociar contractes de serveis, implantació de mesures en estalvi d’energia, recerca d’energies alternatives com plaques fotovoltaiques i es van suprimir despeses que no aportaven valor afegit.
Reducció de despeses de personal, com a conseqüència de les mesures de productivitat implantades i la necessitat de menys plantilla per les reduccions de serveis de baix aprofitament, així com el control d’absentisme i d’hores extres, així com l’aplicació de les reduccions retributives impulsades pel Govern de la Generalitat.

Per aprofundir amb els dos conceptes anteriors, també es va adequar l’oferta a la demanda en certes freqüències de servei (reducció en hores vall i altres serveis de poca demanda); modificació de procediments de manteniment i servei; i revisió de les polítiques de vacants i reassignacions.
Optimització d’ingressos. Es van portant a terme mesures orientades la recerca d’ingressos, com ara el tancament tarifari d’estacions (on el frau ha passat del 3,85% al 0,41% actual). Així mateix, s’ha treballat amb l’optimització dels ingressos complementaris al negoci (arrendaments, espais, publicitat, etc.). Per al tancament de l’exercici econòmic 2011, la previsió és d’un increment dels ingressos de gairebé el 4% respecte el 2010.

Conclusions
FGC, durant tota la seva història, sempre ha tingut la cultura de l’eficiència i de l’optimització dels recursos, que es veu reflectida en la millora continuada de l’índex de cobertura des de principis dels anys 90 i una disminució significativa de les aportacions de les administracions, en termes constants.

El Pla d’Estalvi d’FGC per al període 2009 al 2011 ha significat ja un estalvi aproximat de 21,3 milions d’euros.

La conjuntura econòmica actual obliga a fer actuacions més contundents que es van presentar i aprovar en el Consell d’Administració del 28 de novembre de 2011, i en concret pel que afecta a exclusivament a LMT es va aprovar el següent: “… modificacions dels horaris i serveis del funicular de Gelida, el servei nocturn i els serveis ferroviaris del Baix Llobregat i la supressió de l’Aeri d’Esparreguera a Olesa, i implantar serveis alternatius segons la proposta que consta anteriorment i mentre que es gestionen les corresponents autoritzacions, suspendre els serveis…”.  Pel que fa a l’eliminació del servei nocturn de dissabtes a la nit, i la reordenació de diferents serveis esmentats de la Línia Llobregat-Anoia, comportarà un estalvi de 4 milions d’euros.

Juntament amb el pla de priorització i reducció d’inversions de 19,4 milions d’euros previstes en el pressupost 2012, comportarà una reducció de les necessitats totals per al 2012 de 23,4 milions d’euros.
En resum, per al període 2009-2012 es preveu un estalvi total de 44,7 milions d’euros.

Actuacions en l’àmbit de muntanya d’FGC
Al marge del gruix d’actuacions a les Línies Metropolitanes, també s’han previst una sèrie d’actuacions orientades a l’optimització dels serveis de les estacions de Muntanya d’FGC.
· Aplicació de l’agent únic en les circulacions del cremallera de Vall de Núria:

És possible gràcies a la renovació del material mòbil, i a les millores en infraestructures tals com la supressió del pas a nivell a Queralbs, l’augment de la capacitat dels aparcaments, i el nou túnel del Roc del Dui. Tot plegat ha contribuït a una millora notable en matèria de seguretat i a una millor distribució dels viatgers en les estacions d’origen (Ribes Vila i Queralbs) que han permès eliminar la figura del cap de tren i implantar l’agent únic.

La implantació de la mesura, prevista a partir del dia 1 de gener de 2012, permet, per una banda, disposar de més personal a les estacions on el client requereix de més informació; i, per una altra banda, estalviar en contractacions temporals. L’agent únic en les circulacions del cremallera de Vall de Núria suposarà un estalvi anual de 200 mil euros.

Estalvi energètic a La Molina:
L’estació presenta importants millores en les instal·lacions per fer-les més sostenibles i accentuar l’estalvi en matèria de despesa d’energia i costos de manteniment. Les actuacions se centren bàsicament en tres aspectes:

·l’execució del projecte d’un nou centre de biomassa que s’alimenta de residus forestals per produir calefacció.
·la renovació del sistema d’innivació amb 90 canons nous d’última tecnologia i l’optimització de la resta, que milloren el rendiment dels actuals i consumeixen menys.
·la instal·lació d’un nou sistema de regulació de la calefacció en les casetes dels remuntadors, l’optimització de la velocitat del remuntadors, a més de l’eliminació d’una pilona del Telecabina d’Alp 2500.

Les tres actuacions suposen una inversió de 686.000 euros i representen un estalvi  en consum d’energia d’uns 1.363.636 KWh, equivalents a 150.000 mil euros anuals.