Renfe inicia la implantació del Revenue Management a l’AVE amb descomptes de fins el 70%

Aquest sistema de gestió de preus flexibles estarà completament operatiu durant 2012
• El projecte inicia la seva primera fase amb caràcter de prova en l’AVE Barcelona-Madrid i s’estendrà al novembre al Sevilla-Madrid per a completar l’evolució del sistema
• L’assignació d’ofertes a cada plaça es basarà en un sistema que combina l’anàlisi de la demanda i la ocupació dels trens
• Aquest sistema de “gestió flexible de preus” ja s’utilitza en l’aviació comercial i en nombroses cadenes hoteleres

Barcelona, 5 d’octubre de 2011 (Renfe).
Renfe ha començat a aplicar les tècniques de Revenue Management (RM) en el seu sistema de venta de trens AVE. Aquesta eina d’ optimització de la oferta s’ha iniciat amb un projecte pilot en els trens AVE entre Barcelona i Madrid i s’estendrà al novembre al trajecte Sevilla-Madrid. Desprès d’un període d’avaluació, Renfe aplicarà aquest nou sistema a tots els seus corredors AVE durant 2012, introduint importants novetats en la seva estratègia comercial.

Aquesta primera fase servirà per a provar el funcionament del sistema. Renfe ha ampliat la graella de descomptes oferint cinc nivells d’oferta, fins el 70%, que premien l’anticipació en la compra. La novetat és que l’assignació de la rebaixa en el preu de cada plaça es farà de forma dinàmica. El sistema renova les ofertes assignades a cada tren diàriament, en funció de com es comporta la demanda.

La nova oferta Web al 70% permetrà viatjar entre Barcelona i Madrid des de 35,30 euros i entre Madrid i Sevilla, a partir de novembre, per 25 euros, amb els mateixos nivells de qualitat i compromís de puntualitat.

A més, per enriquir l’oferta de descomptes disponibles, durant aquesta fase de prova, Renfe incorpora ens els AVE a Barcelona i Sevilla  cinc descomptes englobats en tres denominacions d’oferta: Estrella (30% i 40%) i  Web (50 %, 60% i 70%). A més es manté la oferta Mesa (50% en grups de 4).

Preus del corredor Barcelona-Madrid amb el 70% de descompte aplicat:
Barcelona    Madrid    35,30 euros
Camp de Tarragona    Madrid    26, 75 euros
Lleida    Madrid    24, 20 euros
Barcelona    Saragossa    19,75 euros

Més anticipació, millors preus
Després d’aquesta fase de prova, el sistema estarà totalment operatiu durant 2012 i s’estendrà a la resta de corredors AVE en trens d’Alta Velocitat. .

El Revenue Management és el conjunt de tècniques per a la millora de l’ocupació dels trens i els ingressos. Es basa en l’establiment de preus dinàmics en funció de la intensitat de la demanda i permet ampliar la base de clients.

S’alimenta de dades de comportament de la demanda històrica de Renfe i del sector. La informació sorgeix de la segmentació dels viatgers del tren, de l’estudi de les seves necessitats i preferències i de la capacitat d’actualitzar a cada moment les mateixes per ajustar oferta i demanda i fer la gestió més rentable del inventari de places

Nova estratègia de comercialització
El desenvolupament d’aquest sistema de gestió és un dels deu reptes de la companyia iniciat en 2010. Es tracta d’un canvi en la comercialització dels trens AVE i Alvia fonamental per entrar en un nou escenari de competència en el sector ferroviari.

Renfe va començar a desenvolupar aquest projecte d’implantació de RM fa gairebé un any, al desembre de 2010, amb la col•laboració entre la Direcció Comercial i de Màrqueting i la Direcció de Sistemes d’Informació. Per això ha adquirit un software anomenat Appia de la empresa canadenca Expretio i ha contractat a Accenture per a portar a terme la implantació del sistema d’informació, reserva i venta de bitllets de Renfe.