FGC impulsa la recerca de solucions per frenar les conductes antisocials en l’àmbit ferroviari

FGC, els principals operadors de l’estat i representants de l’àmbit acadèmic i jurídic participants en la “I Jornada sobre conductes incíviques en l’àmbit ferroviari”.
Els participants coincideixen en la importància de coordinar les actuacions en matèria d’educació i prevenció per reduir els comportament incívics al transport públic.
Un altre punt de coincidència és la necessitat de revisar el sistema jurídic actual per millorar l’eficàcia i agilitzar el procés sancionador.

Barcelona, 19 de setembre de 2011
FGC ha impulsat la “I Jornada sobre conductes incíviques en l’àmbit del transport ferroviari” que s’ha celebrat aquest matí a l’Espai Provença i que ha comptat amb la presència dels principals operadors de l’estat i de representants destacats de l’àmbit acadèmic i jurídic.

Els encarregats d’obrir la Jornada han estat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, i el president d’FGC, Enric Ticó. Entre els ponents del matí cal destacar, entre d’altres, l’exconseller de Justícia i exdirector de l’assessoria jurídica de TMB, Josep Delfí Guàrdia, i l’actual manager del Security Group de la Unió Internacional del Transport Públic, Lindsay Barr. Durant la tarda s’han celebrat dues taules rodones: la primera amb la participació dels principals operadors de l’estat espanyol (metro de Bilbao, metro de Madrid, TMB i Tram); i la segona amb responsables de l’administració i especialistes en normativa, com és el cas del director general de la Policia de Catalunya, Manel Prat, i del fiscal del Tribunal Suprem Antonio del Moral Garcia.

La jornada ha comptat amb la presència d’un centenar de professionals del sector.

Objectius de la jornada:
L’objectiu de la Jornada era posar de relleu la necessitat d’una actuació coordinada entre els diferents operadors de transport, i els professionals de l’àmbit acadèmic, de l’administració i de la justícia per combatre l’increment del vandalisme, el frau i les conductes incíviques en l’àmbit ferroviari.

La Jornada s’ha estructurat en tres eixos temàtics: 1) les mesures preventives dels operadors per combatre el vandalisme i la sensibilització a través de l’educació en les famílies, escoles i universitats; 2) actuacions operatives per frenar el vandalisme; 3) la normativa, el sistema jurídic i la viabilitat de la seva evolució.

Conclusions:
Les principals conclusions en cadascun dels àmbits que s’han treballat són les següents:
1.- Prevenció i sensibilització:
–          Com contribuir a la construcció social de la conducta cívica. Els ponents han coincidit a destacar que és important desenvolupar la consciència social sobre els béns públics i d’usos compartits com a tasca fonamental en la prevenció de les conductes antisocials. També cal buscar les complicitats dels mitjans de comunicació creant un estat d’opinió contra els actes antisocials i buscar també les complicitats del sistema educatiu i les famílies, també amb el mateix objectiu.

2.- Actuacions operatives:
–          Exportar el model Barcelona de patrulles policials mixtes (mossos d’esquadra i policia local) en les infraestructures i el transport ferroviari. Des del passat mes de juliol els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana ja patrullen en trens i estacions de metro i FGC de la ciutat de Barcelona. Sens dubte la pressió policial està resultant de gran ajuda per als operadors per combatre el vandalisme i és un model que es pot exportar a la resta de municipis que disposin de servei ferroviari. També cal ampliar a tot el transport ferroviari de Catalunya el dispositiu específic creat per la Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra amb l’Àrea Regional de Transport Urbà.
–          Creació observatori d’àmbit estatal sobre conductes antisocials. Tindria la missió de definir què s’entén per actituds antisocials, objectivar el problema, centralitzar dades, compartir experiències i, en resum, convertir-se en un laboratori que ajudi a trobar solucions a la problemàtica.

3- Sistema jurídic:
–          Demanar l’aplicació de l’allunyament per comportaments antisocials. El catedràtic de Dret Penal de la Universitat Pompeu Fabra, Jesús Maria Silva, ha recordat que els operadors tenen el dret de no deixar entrar a les seves instal·lacions els autors de comportaments antisocials. Aquesta mesura pot ajudar a combatre directament la reincidència.
–          Agilitzar el procediment sancionador. El catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat de Girona, Joan Manuel Trayter, proposa fer un nou procediment sancionador adaptat a l’àmbit ferroviari. Es tracta d’agilitzar tràmits i que el sistema permeti fixar una sanció immediata. Joan Manuel Trayter proposa també que les sancions no siguin només de caràcter econòmic, sinó que també hi hagi mesures d’educació, reinserció i rescabalament dels danys produïts. Això vol dir, per exemple, que algú que no pugui pagar les multes de frau ho compensi fent les tasques de neteja en una estació.