Adif posa en servei dues noves passarel·les per a vianants a Vilafant (Girona)

Lìnea d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa
Aquesta actuació, amb un pressupost de 3,2 milions d’euros, augmentarà la permeabilitat de la infraestructura ferroviària en  salvar la Línia d’Alta Velocitat Barcelona-frontera francesa i la variant de la línia convencional Barcelona-Portbou
Les estructures tenen més de 48 m de longitud i estan situades a la zona nord-est del terme municipal, al costat del centre esportiu Els Pins

Girona, 22 de setembre de 2011 (Adif).
Adif ha posat avui en servei dues noves passarel·les per a vianants en el terme municipal de Vilafant, que han suposat una inversió de 3,2 milions d’euros.

Gràcies a aquesta actuació s’augmentarà la permeabilitat de la infraestructura ferroviària al seu pas per aquest municipi de la comarca gironina de l’Alt Empordà, ja que les passarel·les salven la Línia d’Alta Velocitat Barcelona-frontera francesa i la variant de Figueres de la línia d’ample convencional Barcelona-Portbou.

Aquest projecte s’emmarca en el compromís d’Adif de garantir la integració i permeabilitat de les noves infraestructures ferroviàries en els territoris pels que discorren, així com d’incrementar la seguretat per als ciutadans i les circulacions ferroviàries.

Característiques de les passarel·les
Les passarel·les estan situades en la zona nord-est del terme  municipal de Vilafant, al costat del centre esportiu Els Pins, en les proximitats del paratge conegut com El Camp dels Enginyers. La seva estructura és avantguardista i s’ha executat amb materials innovadors, d’elevada resistència i durabilitat, que incorporen compostos reforçats amb fibroplàstics i acer inoxidable, entre altres elements.

Pel seu disseny plenament respectuós amb el medi ambient, ambdues passarel·les també s’integren en l’entorn gràcies a la suavitat, simplicitat, lleugeresa i transparència de les formes.

L’elecció dels materials i el disseny s’han conjugat per executar unes estructures de construcció senzilla, ràpida i segura, donant com a resultat una actuació que reflecteix, des de l’austeritat i l’elegància, el desenvolupament i el progrés tecnològic de la societat actual.

Tenen una longitud total de 48,8 m cada una, amb una llum entre suports de 45,2 m, i compten amb una única obertura de 7 m d’alçada per salvar el traçat de la Línia d’Alta Velocitat i de la variant de Figueres de la línia Barcelona-Portbou. Ambdues estructures, amb un pes total de 84 Tn cada una i una alçada d’entre 2,7 i 4,1 m, disposen d’una amplada útil d’entre 3,9 i 4,4 m per a ús dels vianants i de bicicletes.

L’obertura de les dues passarel·les està unit mitjançant estructures elàstiques en ambdós estreps, constituïts per una fonamentació de 12 m de profunditat. Els perfils longitudinals inferiors de les passarel·les estan ancorats en els estreps a través d’una placa d’acer.

Així mateix, s’ha integrat el tancament antivandàlic i la il·luminació en l’estructura final de les passarel·les.

El procés de construcció, dividit en diverses fases, ha consistit en l’execució de les estructures en terrenys annexes. Posteriorment, s’han  col·locat en el seu emplaçament definitiu, mitjançant la utilització de grues de grans dimensions que han realitzat les operacions d’aixecament, hissat i fixació. Aquests treballs s’han completat, entre altres actuacions, amb la instal·lació del tancament antivandàlic i de la il·luminació i la realització de les proves de càrrega.

Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa
La Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa ha estat  cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid-Vilafranca del Penedès i instal·lacions d’electrificació, senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb un ajut de  3.389,3 milions d’euros.

Les Ajudes RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport) en el mateix període han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb un ajut de a 70,9 milions d’euros.

En el període 2007-2013 serà cofinançada per les Ajudes RTE-T la implementació de l’ERTMS (Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu) del tram Barcelona-Figueres, amb un ajut de 10,6 milions d’euros.

El Banc Europeu d’Inversions (BEI) participa també en el finançament d’aquest projecte.
El tram Barcelona-Figueres de la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d’euros.