FGC tanca un acord per recuperar l’antic traçat del carrilet del Delta de l’Ebre

• Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i l’Associació d’Amics del Carrilet del Delta de l’Ebre treballaran junts per restaurar un tram del recorregut Tortosa-La Cava de l’antic carrilet.
• El carrilet va fer el seu últim trajecte el 31 de desembre de 1967, 41 anys després de la seva inauguració.

Barcelona, 26 d’agost de 2011
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha tancat un acord de col·laboració amb l’Associació d’Amics del Carrilet del Delta de l’Ebre amb l’objectiu de donar suport a la recuperació d’un tram de traçat de l’històric carrilet del Delta de l’Ebre, que unia Tortosa i La Cava.

Concretament, el tram de vies que es vol restaurar és el que enllaça les estacions de Jesús i Maria amb La Cava (Deltebre). A més de la recuperació del recorregut original de les vies, aquests treballs de rehabilitació inclouen la construcció de rèpliques de les antigues estacions i la reforma d’una nau central, que serveix de cotxera i de taller de reparacions.
Estació de La Cava, novembre del 1962. Autor: E. Wilmshurst.
L’acord preveu que, durant cinc anys, Ferrocarrils de la Generalitat faciliti els materials ferroviaris (com ara vies, peces de recanvi o altres components rodants) que ja no facin servei i que, en canvi, puguin ser útils per als treballs de recuperació del carrilet. La relació entre FGC i l’Associació d’Amics del Carrilet del Delta de l’Ebre es remunta a l’octubre de l’any 2007 quan Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va vendre una locomotora a l’associació. Des d’aleshores, ambdues entitats han col·laborat en diverses ocasions amb l’objectiu de protegir el patrimoni històric ferroviari.
L’objectiu és que, un cop acabada la rehabilitació, el carrilet del Delta de l’Ebre pugui tornar a circular i esdevingui un ferrocarril turístic, com ho són ara mateix el Tren del Ciment (al Baix Llobregat) o el Tren dels Llacs (entre Lleida i la Pobla de Segur). Els treballs, doncs, faran renéixer un altre dels trens històrics de Catalunya.

Història d’un tren
El carrilet del Delta de l’Ebre, que va fer el seu primer trajecte l’any 1926, es va construir per reemplaçar les embarcacions de vapor que transportaven l’arròs que es conreava al Delta fins a la capital del Baix Ebre, Tortosa.

La construcció de la via va ser una iniciativa local que va promoure la societat Ferrocarriles Económicos SA.

Al principi, el carrilet disposava només d’una desena de vagons i d’un parell de màquines, però cap als anys 30, l’augment de la demanda, tant de passatgers com de mercaderies, va fer necessària la compra de més màquines i cotxes.

La competència del transport per carretera i l’aturada de les subvencions de l’Estat van provocar el tancament de la línia. El 31 de desembre de 1967, 41 anys després de la seva inauguració, el carrilet va fer el seu últim trajecte.

Per més informació podeu consultar la web dels Amics del Carrilet del Delta de l’Ebre: www.carriletdelta.com