Els trens de Renfe permeten un estalvi a la societat de 2.298 milions d’euros en 2010

La companyia analitza l’impacte dels costos externs del transport
• Es va evitar la circulació de 299 milions de desplaçaments en cotxe, 472.000 circulacions de camions i 82.300 vols
• A Catalunya, els serveis de Renfe van generar un estalvi de 148 milions d’euros per accidents i de 108 milions d’euros per congestió urbana

Barcelona, 17 d’agost de 2011 (Renfe).
L’activitat del transport de viatgers i mercaderies de Renfe va suposar un estalvi de 2.298 milions d’euros en 2010, si s’avalua  en termes econòmics l’impacte sobre el canvi climàtic, la contaminació i la taxa d’accidents que haurien tingut realitzar aquest transport per d’altres mitjans, com el camió o l’automòbil. Això vol dir que, de no haver circulat els trens de Renfe, s’haurien produït 299 milions de circulacions en automòbil i 472.000 circulacions de camió més de les que es van produir l’any anterior, 82.300 vols comercials. Aquestes són les dades de l’estudi d’estalvi de costos externs per Renfe en 2010.

Juntament a aquesta xifra d’estalvi en concepte de costos externs, la importància dels trens resulta rellevant en terminis energètics. Els diferents serveis ferroviaris de Renfe van permetre evitar l’emissió de 2,3 milions de tones de CO2 a l’atmosfera i estalviar en consum energètic mes de 162.00 tones equivalents de petroli (Tep).

A nivell nacional, la part més important d’aquest estalvi es genera gràcies als serveis de Rodalies (816,1milions d’euros), seguits dels de Mercaderies (711,3milions), Alta Velocitat-Llarga Distància (568,1milions) i serveis regionals (202,3milions).

Pel que fa a l’origen d’aquests estalvis, els diferents serveis de Renfe a han evitat a la congestió urbana uns costos avaluables en 646,3 milions, al canvi climàtic 590,7 milions d’euros; als accidents, 646.3 milions; i la contaminació atmosfèrica, 493,4 milions. La resta de l’estalvi per costos externs respon a temes de contaminació acústica, efectes urbans, efectes sobre el paisatge i la naturalesa, ocupació i fragmentació del sòl i altres efectes induïts.

La importància dels trens resulta essencial en termes energètics. Els combois dels serveis de Renfe van permetre en 2010 evitar l’emissió de 560.000 tones de CO2 a l’atmosfera i estalviar en consum energètic 160.000 tones equivalents de petroli.

Les previsions de Renfe indiquen, a més que la progressiva millora de l’eficiència energètica dels seus trens permetrà assolir en 2020 una reducció de les seves emissions de CO2 per unitat Transportada (viatger o tona) del 57% respecte a 1990, any de medició del protocol de Kyoto.

La importància dels trens de Rodalies de Catalunya
A Catalunya, la part més important d’aquest estalvi es genera gràcies als serveis de Rodalies (245,3milions d’euros), seguits dels de Mercaderies (94,7 milions), Alta Velocitat-Larga Distància (83,6 milions) i serveis regionals (60,5milions).

La importància d’aquesta aportació de Renfe a la sostenibilitat dels sistema de transport a Catalunya pot observar-se més de prop si es para atenció al servei de transport a l’àrea metropolitana de Barcelona.

L’impacte econòmic per costos externs del nucli de Rodalies es tradueix, per tant en un estalvi de 108.5 milions per congestió urbana, 148,2 milions per accidents, 106,1 milions per canvi climàtic, 84.1milions per contaminació atmosfèrica i 14,2 milions per altres efectes urbans i sobre el paisatge.

Els avantatges de grans volums de càrrega en tren
El paper dels trenes de mercaderies i logística també són peces clau en les aportacions de Renfe a la sostenibilitat mesurada a través de l’estalvi de costos externs. La xifra assoleix els 711 milions d’euros, dels quals l’impacte sobre la contaminació atmosfèrica suposa la major  part de l’estalvi 8350,6 milions) seguit del canvi climàtic (139,2) i de l’accidentalitat (77,2), la contaminació acústica i d’altres efectes (144).

Els trens de Renfe permeten aquests estalvis en evitar la circulació d’un 472.000 camions per les carreteres espanyoles. La importància dels trenes de mercaderies és significativa en termes energètics. Els trens dels serveis de mercaderies de Renfe van permetre al 2010 l’emissió de 492.000 tones de CO2 a l’atmosfera i estalviar en consum energètic més de 162.000 tones equivalents de petroli.

Els avantatges mediambientals dels trens de mercaderies són molt significatives si es prenen com a exemple circulacions amb grans volums. D’acrod amb l’eina de càlcul Ecotransit, un tren carregat amb 190 vehicles entre Barcelona i Madrid emetria un 80% menys de diòxid de carboni a l’atmosfera que els 19 camions (cada camió pot transportar 10 vehicles) necessaris per transportar la mateixa càrrega. En el cas d’energia primària, aquests trens  estalviarien fins un 70%.

Metodologia i fonts
Aquest anàlisi es realitza mitjançant la substitució modals dels serveis realitzats per les diferents àrees de Renfe d’acord amb les següents hipòtesis de substitució.

La metodologia de substitució modal està avalada pel Departament d’Economia del Transport de la Universitat de Leeds.

Per realitzar l’avaluació de l’estalvi de costos externs s’han utilitzat els valors de l’estudi s’han utilitzat els valors “Costos Exteros del Transpotre” realitzat per l’ Unión Internacional de Ferrocarrils (UIC) per la consultora suïssa INFRAS i l’institut IWW de la Universitat de Karlsruhe. Els valors valores utilitzats s’han actualitzat amb les dades de l’IPC del Institut Nacional de Estadística en el període 2000-2009.

Per la seva part, el càlcul de circulacions evitades s’ha realitzat utilitzant valors de l’estudi : ”Consum d’Energia i emissions del Tren d’Alta Velocitat en comparació amb altres mitjan de transport” de la Universitat Pintifícia de Comillas i el ICAI, estudis de DEFRA (Department for Environment, Food and Rural Affairs) del Govern del Regne Unit de la “guia Pràctica per l’elaboració de Plan s de Transport al centre de Treball’ del IDAE (Institut per l’estalvi i la Dioversificació Energètica del Ministeri d’indústria, Turisme i Comerç), estudis de l’observatori de la Mobilitat Metropolitana i informació de l’Empresa Municipal de Transports de Madrid.